Jonas Persson
Lill72 Lill72 skrev:
Minns att kapsylerna på läsken förr hade kork inuti och att man öppnade den genom att ta tag i en flärp och dra runt.
Korken är borta när jag grävde upp dem på tomten. Krossade öl och läskkapsyler på ljus bakgrund med skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
I England, åtminstone norra delarna och i Skottland finns fortfarande något som liknar original Trocadero. Irn-Bru.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Portello då? Är det också ungefär samma sak?
Provade Portello zero vilket bottennapp.
Inte god.

Så kan det gå när man har glömt bort att det ska vara socker i läsk.

• Gilla
C.Ö och 2 till
  • Laddar…
engs
ricebridge ricebridge skrev:
På tal om essenser, lite OT, men ALL julmust i Sverige görs på essenser från en och samma tillverkare, en enda. De varierar innehållet lite efter kundernas önskemål — hemligt hur — men annars är allt från samma ställe.
Tillbaka till topic.
Ganska säker på att Zeunerts gör sin från grunden. Annars kommer nog essensen från Roberts i Örebro.
AB Roberts är ett familjeföretag. De ska enligt legenden ha skickat varuprov till Coca Colas huvudkontor när CC undrade varför försäljningen dök under jul just i Sverige, när den ökade samma tid i resten av västvärlden.

Sist jg hörde nått så var nuvarande ägare barnlös och vad som skulle hända efter dennes död ej löst. Men var några år sen å det kanske löst sig med kusiner eller nått?

engs engs skrev:
AB Roberts är ett familjeföretag. De ska enligt legenden ha skickat varuprov till Coca Colas huvudkontor när CC undrade varför försäljningen dök under jul just i Sverige, när den ökade samma tid i resten av västvärlden QUOTE]
Vi har helt enkelt inte köpt deras kapitalistiska, imperialism propaganda om julen utan föredrar äkta svensk tradition.

Maria T
Maria T Maria T skrev:
Tror den hette Lolli-Pop...nåt med Pop i alla fall.
Första året som Lakritspucken kom så var pinnen ätbar, sen ändrades det. Kan ha något att göra med att det blev klibbigt att hålla i glassen, eller kanske någon för dyr omständighet i tillverkningen.

Maria T Maria T skrev:
Första året som Lakritspucken kom så var pinnen ätbar, sen ändrades det. Kan ha något att göra med att det blev klibbigt att hålla i glassen, eller kanske någon för dyr omständighet i tillverkningen.
Det var ju en kul grej med ätbara pinnarna till Lolli- pop och Lakrits- puck!! Synd att det försvann....

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommer ni ihåg dessa?
[bild]

Jag tänkte inte på märkena Compaq och AST då, utan tangentbordskontakt PS/2 och 5-pol DIN (AT).

Nu kastar jag i alla fall dessa tangentbord, inser ju ganska lätt att jag aldrig någonsin mer kommer hålla på med så gamla datorer
Ett sådant använder jag fortfarande. Mycket bättre än pekskärmar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommer ni ihåg dessa?
[bild]

Jag tänkte inte på märkena Compaq och AST då, utan tangentbordskontakt PS/2 och 5-pol DIN (AT).

Nu kastar jag i alla fall dessa tangentbord, inser ju ganska lätt att jag aldrig någonsin mer kommer hålla på med så gamla datorer

Får se om det även dyker upp någon mus med Dsub9-kontakt, vad det lider.
Det var ett tag när PS2 kontakt var överlägset USB i key rollover, så vi gamers körde på det längre än andra. Men idag stödjer bra USB tgb fler rollover än du har fingrar :)

FreddeLind FreddeLind skrev:
När det var 50g i snusdosan och plåtlock. Större förpackningar överlag.
Saknar att man kunde sköta räkningar och ta ut pengar hos lantbrevbärare. Att strunta i och låsa ytterdörren, bara gå hem till folk utan speciell anledning. Känns som det var ett tryggare, enklare samhälle förr. Det har jag glömt bort hur det var.
Och att det bara var finansvalpar och skrytmånsar som hade mobil.
Det är mycket man har glömt bort, inte bara saker.
Å när man kunde ringa folk på fast lina och det gick att få tag på dem. Helt obegripligt idag.

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Å när man kunde ringa folk på fast lina och det gick att få tag på dem. Helt obegripligt idag.
Det var ju tvärtom. Man ringde på fast lina och fick inget svar. Eller ens en telefonsvarare... Så man kunde inte få tag på dem. ;)

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Så länge jag hade fast telefon ~10 år sedan ringde farsan alltid på den. Accepterade att jag inte alltid var hemma och svarade. När det nu bara är mobil gnäller han som fasen när man trycker bort honom. Även om det är sen fredagkväll och man sitter ”tight” till.

hsd
Det är helt otroligt hur folk beter sig, det snackas i telefon överallt utan hänsyn till andra, tex systemkön, ica lidl mm, jävligt störande enligt min mening

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.