1 209 669 läst · 11 579 svar
1210k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Och framför allt är det dj..t oförskämt mot kassören att inte avsluta samtalet när man är framme. Telefonkåta har totalt avsaknad av folkvett.& hyfs.hsd skrev:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 363 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 363 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 075 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
Pommac är äpple och hallon, faktiskt.H Huzzbutt skrev:
Jag körde ett halv-blindtest förra sommaren efter en diskussion vid glasskiosken om Pommac och champis smakar likadant. Läste vad de var smaksatta med körde sedan test.
Troca var lätt att sätta, de andra gick bra när jag visste vilken smak jag skulle leta efter, annars hade jag nog gått bet.
Det var ju då man skaffade ISDN! Hade det ett tag innan det kom vettigare saker. 64kbps och om man lade beslag på båda linorna så hade man 128kbps... vilken skillnad mot de vanliga 56kbps-modemen! Och man fick inte skäll från frugan utan hon kunde alltid ringa ut och få samtal.Jonas Persson skrev:
Visst, kostade en del men det var det värt
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
Gratis var det inte, hade ISDN en tid från jobbet innan jag fick Internet ftån Stjärntv, 256kbps ner, 64 upp. Minns att vissa afficiandos som hade 10Mbps från BBB blockade de som hade för hög ping. 64Kbps var inte snabbt.V videopac skrev:Det var ju då man skaffade ISDN! Hade det ett tag innan det kom vettigare saker. 64kbps och om man lade beslag på båda linorna så hade man 128kbps... vilken skillnad mot de vanliga 56kbps-modemen! Och man fick inte skäll från frugan utan hon kunde alltid ringa ut och få samtal.
Visst, kostade en del men det var det värt
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 075 inlägg
Njae, jag vill minnas att ISDN hade ganska bra latens. Här säger man t ex 10ms, vilket inte var dåligt alls på den tiden. Den var betydligt snabbare än modem (man slipper modulera/demodulera, eftersom ISDN var digitalt från början; "Modemet" var egentligen en "codec" enligt den tidens språkbruk.)Jonas Persson skrev:
ADSL var ett steg tillbaka latensmässigt. Den kunde ofta ligga (betydligt) högre än ISDN.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
Precis så. Samtidigt dög inte 64kbps oavsett latens för de som hade fiber på 10Mbps, dataströmmen var helt enkelt för låg.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, jag vill minnas att ISDN hade ganska bra latens. Här säger man t ex 10ms, vilket inte var dåligt alls på den tiden. Den var betydligt snabbare än modem (man slipper modulera/demodulera, eftersom ISDN var digitalt från början; "Modemet" var egentligen en "codec" enligt den tidens språkbruk.)
ADSL var ett steg tillbaka latensmässigt. Den kunde ofta ligga (betydligt) högre än ISDN.
Minns inte vilken teknik koaxen som Stjärntv levererade hade, men jag antar att det var ATM LAN emulation i botten och det är långt ifrån direkt utan byggde om dataflödet rejält.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 732 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 732 inlägg
En anna viktig skillnad när man lämnade de gamla telefonmodemen var att det inte längre var uppringt - pipandet från modemet inte bara lät, utan tog tid, med ISDN och framåt upplevde man det som om att man alltid var uppkopplad.
Här kan någon fylla i, men på andra sidan pölen i USA, debiterade man varje gång man kopplade upp och inte som här hemma där minutavgiften tickade på. Det innebar att de kopplade upp sig på morgonen och lät datorn sedan vara ansluten.
Här kan någon fylla i, men på andra sidan pölen i USA, debiterade man varje gång man kopplade upp och inte som här hemma där minutavgiften tickade på. Det innebar att de kopplade upp sig på morgonen och lät datorn sedan vara ansluten.
Jag tror att ISDN hade någon uppkopplingsavgift också. Min arbetsplats hade ett satellitkontor som var uppkopplat via ISDN. Något gick snett så att det kopplade upp och ned flera gånger i minuten och den räkningen blev inte billig.Jonas Persson skrev: