AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man skriver ju under allt elektroniskt idag. Tom årsredovisningen är elektronisk idag
Inte om man lånar pengar på Swedbank. Jag tror att fru Höghus och jag fick skriva ca 10 namnteckningar var när vi lånade pengar på fritidshuset nyss.
Det spanska köpekontraktet gick däremot utmärkt att signera elektroniskt.

/Höghus
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
DennisCA DennisCA skrev:
Många stora banker och sånt kör COBOL och liknande ännu. Personligen tycker jag det är mysigt medan andra ryser.
Cobol är lika med IBM MVS eller VM. Hur skulle det se ut med t ex .Net istället :geek:

Utan att kunna detta så antar jag att språket är mer lämpat för hur en stordator är konstruerad, den är en jäkel på att skotta data, men inte lika bra på avancerade matematiska beräkningar.

Affärssystemen är extremt komplexa och i princip omöjliga att skriva om till programeringsspråk för anndra plattformar utan driftstörningar.

Fråga Swedbank som precis blev av med 850MSEK.
 
Jonas Persson
Höghus Höghus skrev:
Inte om man lånar pengar på Swedbank. Jag tror att fru Höghus och jag fick skriva ca 10 namnteckningar var när vi lånade pengar på fritidshuset nyss.
Det spanska köpekontraktet gick däremot utmärkt att signera elektroniskt.

/Höghus
Precis, man får papper från en mindre skog i handen.
 
  • Haha
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Cobol är lika med IBM MVS eller VM. Hur skulle det se ut med t ex .Net istället :geek:

Utan att kunna detta så antar jag att språket är mer lämpat för hur en stordator är konstruerad, den är en jäkel på att skotta data, men inte lika bra på avancerade matematiska beräkningar.

Affärssystemen är extremt komplexa och i princip omöjliga att skriva om till programeringsspråk för anndra plattformar utan driftstörningar.

Fråga Swedbank som precis blev av med 850MSEK.
Det skulle säkert inte fungera sämre om du skrev om Cobol-koden till Java. Däremot vill nog ingen betala för den gigantiska arbetsinsatsen att göra det. Det finns helt enkelt inget business case.

/Höghus
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att staten var sena på att byta, gällde även Lotus Notes som de använde länge.

Minns ni kampen mellan Lotus Notes och Microsoft Exchange?
Jag är lite osäker här, men en av anledningarna till bytet vill jag minnas var att Lotus Notes skickade med ett fält i datapaketen som kallades WRF. Work Reduction Field, vilket innehöll data som gjorde dekryptering av krypterad data enklare för den som ville inspektera trafiken.

/Höghus
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns att staten var sena på att byta, gällde även Lotus Notes som de använde länge.

Minns ni kampen mellan Lotus Notes och Microsoft Exchange?
Undra hur många migreringar till Exchange och Sharepoint som kom i mål till 100%... var nog inte många.
GroupWise var inte riktigt med i matchen, men hade en del saker som Exchange saknade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag önskar att det fanns en tråd för nostalgiska datanördar.
 
  • Gilla
Oaken och 6 till
  • Laddar…
nikasp
K Kirre2 skrev:
Jag önskar att det fanns en tråd för nostalgiska datanördar.
Jo, det vore nåt!
 
  • Gilla
Oaken och 2 till
  • Laddar…
Minns ni att alla bilar förr hade stänklappar av gummi bakom hjulen, för att skydda bakomvarande bilar från stänk och stenskott? Numera ser man det bara på lastbilar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Minns ni att alla bilar förr hade stänklappar av gummi bakom hjulen, för att skydda bakomvarande bilar från stänk och stenskott? Numera ser man det bara på lastbilar.
Ja det är ett elände. Jag skall montera stänklappar på "nya" bilen så fort jag hinner. Jag har kört utan ett år och det går ju inte att vara utan när man är van att ha dem.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har kört utan ett år och det går ju inte att vara utan när man är van att ha dem.
Vilka olägenheter upplever du som kör bilen på grund av saknade stänklappar? Det är väl en sån där grej som bara bilen bakom har nytta av...
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka olägenheter upplever du som kör bilen på grund av saknade stänklappar? Det är väl en sån där grej som bara bilen bakom har nytta av...
Att det inte hålls kvar varken underredsmassa eller målfärg på trösklarna och att det samlas stora mängder snö och gyttja under bottnen bakom bakhjulhusen. I båda fallen blir det rostproblem.
Om inte det räknas som oläghenheter så vet inte jag.
 
  • Gilla
BigR och 14 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Vilka olägenheter upplever du som kör bilen på grund av saknade stänklappar? Det är väl en sån där grej som bara bilen bakom har nytta av...
Utan stänkskydd blir rostskyddet blästrat och därmed skadat bakom såväl framhjul som bakhjul. Det var det första jag åtgärdade på min bil efter köp. Dessutom är det ett skydd mot stenskott för bakomvarande som kravet idiotiskt nog togs bort för.
(Kanske samma källa till beslut som innebär att många nya bilar idag kör omkring mörklagda baktill i dålig sikt?)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:
Vilka olägenheter upplever du som kör bilen på grund av saknade stänklappar? Det är väl en sån där grej som bara bilen bakom har nytta av...
För att inte tala om alla vindrutor med sten- eller dubbskott som orsakas av bakhjulen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
För att inte tala om alla vindrutor med sten- eller dubbskott som orsakas av bakhjulen.
Jag upplever dock att mötande bilar är värre. Alla stora stenskott jag fått har jag fått av mötande lastbilar (och i något fall personbil). Däremot får man smärre stenskott av personbilarna framför.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.