1 139 346 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
Nja, det beror nog lite på när man menar med förr.Tokslut skrev:
Förr var de ju kvällstidningar och kom väl runt lunch eller så. Sen tror jag att de började tävla om att komma först och nån gång på 90-talet eller så var de de facto morgontidningar. Möjligen hade de då också en eftermiddagsupplaga ett tag.
De ”riktiga” rikstäckande morgontidningarna å sin sida hade en riksupplaga och en Stockholmsupplaga. Den förra presslades nog ganska tidigt på kvällen medan man i Stockholmsupplagan kunde få med nästan hela föregående dags nyheter.
Så backar vi 40–50 år kunde man få relativt nya tidningsnyheter två gånger om dagen. Och sen tv-nyheter till det på kvällen (före 18 var väl ingen vaken på statstelevisionen) och löpande på radio.
JUST NU-journalistiken var väl ungefär lika braskande då som nu, men med fem–sex timmars fördröjning.
Vart har Ärtpistolerna man köpte på tivolin tagit vägen??…går ju inte ens att googla dem numera. En större fråga är hur många paket gula ärtor som såldes mellan typ 79-82 pga pistolerna eller hur många galgar som plundrades på de räfflade rören
Google är inte vad den var, känns som om de inte "hittar" sidor/saker de inte tjänar pengar på iblandRoga1337 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Jepp, det kom post tillsammans med morgontidning och senare på dagen kom det mera postH Hetlund skrev:Jag vet inte om det har varit uppe redan, men minns ni lördagsutdelning av posten?
Jag minns det inte själv, men en gång i tiden delades posten tydligen ut två gånger per dag. Det bör väl ha varit upp till början på 1960-talet. Gjorde väl inte så stor skillnad, de flesta arbetade ju dagtid och kom hem på kvällen. På lördagar var det bara en utdelning.
Jag minns däremot när de slutade med den vanliga lördagsutdelningen: För några kronor extra köpte man en klisteretikett där det stod "Lördagsutdelning". De vuxna tyckte att det var hemskt med en sådan försämring av Postens service. Kanske var detta mot slutet av 1960-talet? Nej, det var faktiskt i slutet på 1970-talet ser jag i denna trevliga historik:
[länk]
På 90-talet körde vi med en avklippt pet flaska med en ballongbit i änden. Så slapp man att stoppa ärtorna i munnen.
Litet tidigare..t.ex. på 50-talet använde vi också rönnbär men sköt dem med lämpliga sektioner av växten "hundkex". (Vet inte om det var vetenskapligt rätt namn på växten men vi kallade den så.)tensiden skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg