Maria T Maria T skrev:
Tror inte att nån som läser detta skulle vilja tillbaka till tiden när det röktes på varje arbetsplats
När jag började på Ericsson röktes det överallt. En kollega tände cigaretten genom att knipa en tång runt spetsen på lödpennan, den matade då fullt och sedan tändes cigaretten mot spetsen.
Jag hade slutat röka då men innan var det oftast Glenn cigaretter och Tidemans gul i en Bonsolon playboy pipa (pipnamnet kan vara felstavat)
 
Apropå det så har jag nästan glömt hur det var före rökförbudet på krogen. Min första reaktion efter att förbudets införts var "oj, luktar det så här illa på krogen?" men den inpyrda lukten som tidigare maskerats av den "färska" röken försvann så småningom från lokalerna och snart hade man glömt att det funnits en tid då krogbesök innebar att kläderna som brukats åkte raka vägen ner i tvättkorgen dagen därpå.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T TowaTei skrev:
Apropå det så har jag nästan glömt hur det var före rökförbudet på krogen. Min första reaktion efter att förbudets införts var "oj, luktar det så här illa på krogen?" men den inpyrda lukten som tidigare maskerats av den "färska" röken försvann så småningom från lokalerna och snart hade man glömt att det funnits en tid då krogbesök innebar att kläderna som brukats åkte raka vägen ner i tvättkorgen dagen därpå.
Glöm inte de helt galna åren då rökning var tillåten, men bara vid vissa bord.

Det var inte ovanligt att rökarna fick bra bord vid fönstren och den rökfria avdelningen hamnade långt in i lokalen vid toaletterna.
 
Maria T
A AndersS skrev:
När jag började på Ericsson röktes det överallt. En kollega tände cigaretten genom att knipa en tång runt spetsen på lödpennan, den matade då fullt och sedan tändes cigaretten mot spetsen.
Jag hade slutat röka då men innan var det oftast Glenn cigaretter och Tidemans gul i en Bonsolon playboy pipa (pipnamnet kan vara felstavat)
Vet du, det var just på Ericsson jag tänkte, jag har nämligen också arbetat där. Ett konferensrum hade öknamnet krematoriet för att det bolmades kraftigt där.
Tidemans Gul och Borkum Riff doftade gott, det är väl inte för inte som det finns eau de cologne för män som reklamen säger sig dofta av tobak och läder bl a.
 
Maria T Maria T skrev:
Vet du, det var just på Ericsson jag tänkte, jag har nämligen också arbetat där. Ett konferensrum hade öknamnet krematoriet för att det bolmades kraftigt där.
Tidemans Gul och Borkum Riff doftade gott, det är väl inte för inte som det finns eau de cologne för män som reklamen säger sig dofta av tobak och läder bl a.
Var det Telefonplan är det väl ett av få ställen jag inte varit och hälsat på i Stockholm. Men i Barkarby, Kista, Sundbyberg, Bromma, Norra stationsgatan, Årsta, Bollmora, Nacka Strand, Vasastan, kan ha missat någon ;)
 
Kompileringsciggen hette det ju. Man tog en cigg medans man väntade på att koden skulle kompileras
 
Maria T
A AndersS skrev:
Var det Telefonplan är det väl ett av få ställen jag inte varit och hälsat på i Stockholm. Men i Barkarby, Kista, Sundbyberg, Bromma, Norra stationsgatan, Årsta, Bollmora, Nacka Strand, Vasastan, kan ha missat någon ;)
Jepp, Telefonplan var det! Otroligt många ställen det fanns där man såg loggan "tre korvar" :rofl:
 
GoC GoC skrev:
Gick förbi en ”riktig” tobaksaffär i går. Såg massor av pipor, piptobak och fina cigarrer samt tillbehör. 3500kr för en cigarsnoppare (eller vad det nu heter)
Men funderade på om jag kanske skulle börja röka pipa har passerat 60 och aldrig rökt så det borde vara helt ofarligt men verkar avslappnade och lite livsnjutnings att stoppa en pipa med nån god tobak och sitta och puffa på en pipa. Tobaken luktar gott, i alla fall innan man sätter eld på den.
Jag är snart 50 och började med pipa häromåret. Har inte rökt innan.
Det är avslappnande och luktar gott, dock bara några ggr i månaden
 
Blodsoppen
Maria T Maria T skrev:
Tror inte att nån som läser detta skulle vilja tillbaka till tiden när det röktes på varje arbetsplats, varje restaurang och i de flesta bilar; tråden avhandlar sånt som glömts bort men inte nödvändigtvis sånt en saknar.
Att fjutta kinapuffar som diskuterades innan var inte heller särskilt nyttigt - jag har en barndomskamrat som saknar sitt ena långfinger efter en incident med såna.
Har aldrig själv rökt, och tycker det är hemskt.
Men förstår dig Maria. Jag kan ännu idag 40 år senare minnas doften när jag sade i morfars knä och han berättade sagor för mig. Det är ett bra doftminne.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Glöm inte de helt galna åren då rökning var tillåten, men bara vid vissa bord.

Det var inte ovanligt att rökarna fick bra bord vid fönstren och den rökfria avdelningen hamnade långt in i lokalen vid toaletterna.
T TowaTei skrev:
Apropå det så har jag nästan glömt hur det var före rökförbudet på krogen. Min första reaktion efter att förbudets införts var "oj, luktar det så här illa på krogen?" men den inpyrda lukten som tidigare maskerats av den "färska" röken försvann så småningom från lokalerna och snart hade man glömt att det funnits en tid då krogbesök innebar att kläderna som brukats åkte raka vägen ner i tvättkorgen dagen därpå.
Och på en del krogar uppdagades stanken av ölspill så det inte gick att gå dit för lunch längre
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag kan sakna doften av piptobak, väldig aromatisk och för mig ett fint minne av hur det doftade när min pappa rökte pipa. Föredrar att nån gång per år sätta fjutt på en cigarr eller cigarill, puffa på och sen låta den falna.
Ohh, jag minns doften av min morfars piptobak! Greve Hamiltons Blandning i plåtburk!
Luktade så gott.
Känner jag doften av Greve Hamiltons nu, så tänker jag på och minns genast min morfar!
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ohh, jag minns doften av min morfars piptobak! Greve Hamiltons Blandning i plåtburk!
Luktade så gott.
Känner jag doften av Greve Hamiltons nu, så tänker jag på och minns genast min morfar!
Precis, doftminnen är så starka och jag har fina minnen av hur min farmors sjalar doftade - hon hade alltid tvålar i sina byrålådor. Min mamma doftade av Chanel No 5 och min första pojkvän använde Lagerfeld classic.
Jag gillade själv att använda eau de cologne och doftande hårprodukter men sen blev det uteslutet; är överkänslig mot tvätt- och andra rengöringsmedel som ger mig spränghuvudvärk, röda ögon och nysningar från helvetet så jag vet att dofter kan göra en sjuk.

Förutom tobaken då så är nog bästa doftminnet att komma hem från skolan och upptäcka att det dofta kanelbullar hemma!
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
B
Maria T Maria T skrev:
Jag kan sakna doften av piptobak, väldig aromatisk och för mig ett fint minne av hur det doftade när min pappa rökte pipa. Föredrar att nån gång per år sätta fjutt på en cigarr eller cigarill, puffa på och sen låta den falna.
Jag minns att olika tobakssorter spred olika doftnyanser vid min pappas piprökning, har för mig att den jag tyckte bäst om hette MacBarens (eller något liknande). Pappa lade av med piprökningen och gick helt över till en cigarrsort som inte alls hade samma angenäma doft. Cigarrerna borde han också ha slutat med...:cry:
 
Jag är precis sådär lagom ung att jag under mitt första halvår fick lukta fimp efter man varit på krogen. Var väldigt skönt att slippa.

När jag pluggade på LTH så hade vi ett antal tentasalar som var ihopkopplade på mitten med ett rökrum, användes inte under min tid, men det var väl andra tider när det byggdes.

Sen har både min morfar och farmor troligen dött i förtid av rökning (lungcancer respektive KOL). (Farfar och mormor lyckades sluta).

Men doften av orökt tobak kastar mig tillbaka till barndomen och när man var hemma hos morfar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ohh, jag minns doften av min morfars piptobak! Greve Hamiltons Blandning i plåtburk!
Luktade så gott.
Känner jag doften av Greve Hamiltons nu, så tänker jag på och minns genast min morfar!
Uj, jag som även rökte greven, känner mig gammal. Men som försvar endast i plastförpackning, men vet att min far hade en rund burk. Den var skarpare och inte lika rundmjuk som Tideman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.