imported_Benno imported_Benno skrev:
Fanns häxpipor med? Man höll i dom tills det började spruta eld och kastade då och ett tjut uppstod när dom flög iväg. Min kompis gjorde så men häxpipan var skadad så den small i handen på honom. Alla fingrar kvar men huden i handen uppfläkt. Sedan hade man respekt för häxpipor.
Det fanns något liknande i form av ett grönt papprör som flög lite hit och dit. Kommer inte ihåg vad dom kallades. Hässlare eller något åt det hållet.
Fanns häxprocess med och utan knall.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tigerskotten var röda med en svart tändning. De hade kraftigare knall än Kinapuff. Jag fick inte köpa men visste var min hade smällarna.
Blixtkanonskott, om jag minns rätt, var nog 20 cm och 25-30 mm i diameter och blå.
Fanns även Puma, dom var större än Tiger och man tände dom mot plånet på tändsticksasken. Inte alls samma ”ilskna” knall som tigerskotten.
Blixtkanoner köpte min farbror ut till mig och min kusin. Klart att pojkarna skall ha rejäla bomber.
En postlåda försvann på kuppen. Dom blev annars bara lite rundare av kina puffarna, som tappade sin kraft då man drog ner kritmängden från 1gr. Dom som var så jättebra, vi laddade hemgjorda pistoler med kinapuffar och stenkulor som ammunition. Kunde skjuta upp kaffebuskar i gatlyktor Mm.
Men blixtkanoner fick vi bara en påsk, för det var ju på påsk man sköt påskbomber.

• Gilla
alxjek och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Fanns även Puma, dom var större än Tiger och man tände dom mot plånet på tändsticksasken. Inte alls samma ”ilskna” knall som tigerskotten.
Blixtkanoner köpte min farbror ut till mig och min kusin. Klart att pojkarna skall ha rejäla bomber.
En postlåda försvann på kuppen. Dom blev annars bara lite rundare av kina puffarna, som tappade sin kraft då man drog ner kritmängden från 1gr. Dom som var så jättebra, vi laddade hemgjorda pistoler med kinapuffar och stenkulor som ammunition. Kunde skjuta upp kaffebuskar i gatlyktor Mm.
Men blixtkanoner fick vi bara en påsk, för det var ju på påsk man sköt påskbomber.
Blixtkanon ja. Var det inte dom man skulle hänga i ett snöre och sedan springa så långt man kunde?
Kinapuffpistol hade en kille i byn. Det var styrstolpen från en cykel. Det kunde lika gärna ha sprängt röret. Kulorna gick lätt genom en trädörr. Hoppas inga barn läser detta...

Ja det var mycket lugnare och beskedligare förr;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Blodsoppen
Blixtkanon ja. Var det inte dom man skulle hänga i ett snöre och sedan springa så långt man kunde?
Kinapuffpistol hade en kille i byn. Det var styrstolpen från en cykel. Det kunde lika gärna ha sprängt röret. Kulorna gick lätt genom en trädörr. Hoppas inga barn läser detta...
En kompis höll på att spränga bort sin hand när vi var i tonåren. Han höll också på och mixtra med smällare och rör. Han klarade dig hyfsat bra, men fick gå med bandage länge.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nyrika. I min gamla förening hade vi en börs-VD god några hundra miljoner som inte var rädd för att kavla upp armarna i innergårdens rabatter.
På jobbet hade vi en väldigt hög chef, över drygt 1000 personer som det tog över 10år för grannarna att förstå vem han var. Några av grannarna arbetade på samma företag.
"Chefen" var känd i området som slashasen/skrotnisse som mest grävde i gamla bilar, sparade på skrot och grävde i trädgården. Sannolikt en ordentlig bit över 100kkr i månaden.
Är väl mest att prestigemedvetna nyrika med fattig uppväxt (likt GW) som har behov av att leva upp till epitetet "nyrik", iaf enligt min erfarenhet.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Du menar inte Släta Bullar?
Såna här:
[bild]
Där jag växte upp kallades dessa för Släta Bullar. Fanns på Konsum och där hette de också Släta Bullar. Åt dem ofta i cafeterian på skolan, där de var populära tillsammans med Pucko som mellis.

Solbullar däremot, är de som har en klick vaniljkräm i mitten och doppade i strösocker.
[bild]
Jag vill också minnas att de släta vetebullarna med kardemumma förpackade i plastpåse med rött och gult(?) tryck kallades solbullar, även om jag är med på logiken i att bullarna med vaniljgojs på är "soligare".

F frause skrev:
Jag vill också minnas att de släta vetebullarna med kardemumma förpackade i plastpåse med rött och gult(?) tryck kallades solbullar, även om jag är med på logiken i att bullarna med vaniljgojs på är "soligare".
Det kan ju vara regionala skillnader också på hur man benämner dessa släta bullar. Eller när man lärde sig vad de kallades. Där och när jag växte upp kallades de i alla fall för släta bullar.

Solbullar (de som har gult i mitten) fick jag lära mig vad det var när jag jobbade i ett bageri. Vi hade ett avsågat kvastskaft med rundad ände för att göra gropen i bullen där vaniljkrämen skulle vara.

Det är för övrigt samma vetedeg med kardemumma i båda :D

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
richardtenggren
Keiller Keiller skrev:
Det kan ju vara regionala skillnader också på hur man benämner dessa släta bullar. Eller när man lärde sig vad de kallades. Där och när jag växte upp kallades de i alla fall för släta bullar.

Solbullar (de som har gult i mitten) fick jag lära mig vad det var när jag jobbade i ett bageri. Vi hade ett avsågat kvastskaft med rundad ände för att göra gropen i bullen där vaniljkrämen skulle vara.

Det är för övrigt samma vetedeg med kardemumma i båda :D
Vissa bagerier har väl samma deg i allt :surprised:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Stämmer bra, min bror hängde dem i en tvättställning av rör liknande fotbollsmål. Jag fick stå på långt av stånd.
Förstår varför de inte är tillåtna längre.

Jo då, det var ett snöre på blixtkanonerna och vi hängde dom även i träd

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Ettöres. 100 st i varje ask. Röd ask. Men asken kostade väl ett par kronor. De fanns också som smatterband. :)
Treöres var det lite mer fart i. Krutpuff, kinapuff, tigerskott, blixtskott. Värre och värre. Tacka vet jag songster. Fjjjutt. :)
Ja det väckte minnen. Gillade aldrig 1-öres något vidare; det var stor mängd blindgångare. 3-öres var mycket mera pålitliga. Man kunde t ex vrida ihop flera stycken och få dem att smälla pålitligt. Och Kina-puffarna var det fart i. Jag vred ihop två och lade på en hög stubbe i trädgården. Den första smällde och flängde iväg den andra som studsade i mitt huvud och small en halvmeter framför ansiktet. ;) (Jaja, det gick ju bra, kunde gått betydligt värre.)

Hade faktiskt lapp för ögat pga inflamation runt påsk ett år och min mor vägrade att gå med in i leksaksaffären för att handla smällare. Farsan var dock segare virke. Fick faktiskt bara en fråga i den stora kön om jag fått en bomb i ögat. :) Det var ju alltid någon ungen som gick med lapp för ögat på sjuttiotalet när det var smällarsässong.

Kommer dock inte ihåg vad vi kallade de "halva" Kina-puffarna. De hade samma diameter men var bara hälften så långa. Kostade ungefär hälften av Kina-puffarna också.

• Gilla
Ragnar Björkén
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kommer dock inte ihåg vad vi kallade de "halva" Kina-puffarna. De hade samma diameter men var bara hälften så långa. Kostade ungefär hälften av Kina-puffarna också.
Mini-kina kallade vi dem, då visste alla vad man menade

• Gilla
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
F
7- och/eller 8-öres fanns också.
De hade "fördelen" att passa perfekt in i en tomhylsa från en mauserpatron/studsare.
Lade man den på en plan yta och riktade in den så for den iväg med dj..a fart och skaplig precision. Problemet var att tända utan att knuffa till den, man var ju litet spänd. Vi anordnade ibland poängtävlingar med måltavlor med dem.
Men oftast var det "fritt skytte"..

Jag minns att vi hade smällare som vi kallade ryssar.
Minns dock inte hur kraftiga dessa ryssar var :)
Se'n var det ju ett-öres, tre-öres, fem-öres, mini-kina och kina vill jag minnas

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.