1 152 880 läst · 11 126 svar
1153k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Mot mygg o flugor oxåH hhallen skrev:Jag har inte läst alla inlägg, så kanske nån redan har nämnt detta under någon annan beteckning: tomrumsförlängaren! Det vill säga en tratt av genomskinlig plast som en del mc- och mopedförare i gamla tider satte framför ansiktet. Jag tror tanken var att de skulle få god sikt framåt i händelse av regn. Vet inte om det fungerade, och det är nu många år sedan jag senast såg en. Hittar tyvärr ingen bild på nätet.
Stabsmässigt!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Civiliserad pjäs med rimlig plats för grogglas.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Ja konstigt en gammal lampa med ojordad kontakt som inte passar i jordade uttag. Vad gör man, med arvegods. Kan ha varit där redan när vi fick lampan, som är ca 60-tal. Nöjd?
Långt utanför min kunskap och långt i från ämnet. Starta en ny tråd om det är viktigt för dig.
Jag svarade på en fråga som du indirekt ställde.trähandtag skrev:
Har du ingen kunskap i området så är det väll bra att någon påpekar vad som är lämpligt att göra (själv eller med hjälp från någon som kan)?
Jo, om det är en gammal klass0-armatur/apparat (där det från början satt en rund ojordad stickkontakt) som bara har enkelisolerade ledare nära beröringsbart ledande material.
En sådan armatur/apparat där man bara har bytt stickkontakten till ett jordat dito blir farligare i en jordad miljö.
Och är det en ganska armatur/apparat så är risken större att det även finns skador på isoleringen.
Ja, det är tyvärr vanligt med vattenburna radiatorer eller jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag.
En sådan armatur/apparat där man bara har bytt stickkontakten till ett jordat dito blir farligare i en jordad miljö.
Och är det en ganska armatur/apparat så är risken större att det även finns skador på isoleringen.
Ja, det är tyvärr vanligt med vattenburna radiatorer eller jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag.
Nu menar du väl tvärtom : det är vanligt med vattenburna radiatorer och jordade elradiatorer där det finns jordade uttag (det är då som den felaktiga klass 0 apparaten blir farlig.)Demmpa skrev:Jo, om det är en gammal klass0-armatur/apparat (där det från början satt en rund ojordad stickkontakt) som bara har enkelisolerade ledare nära beröringsbart ledande material.
Dvs kombinationen av de här jordade konstruktionerna ihop med något som inte har dubbelisolering.... annars skulle mycket av det som man idag kan ha i de här miljöerna vara olämpligt.
Att lampan inte har dubbelisolering, det är det egentliga problemet. Hur man sedan löser det, det är en annan femma.
Nix, typ alla bostäder som har vattenradiatorer som är byggda fram till ca -94 (kommer inte ihåg exakt vilket år det blev krav på jordade uttag överallt) har ojordade vägguttag ”nära” radiatorerna.S skaraborgsfakir skrev:
Även en del bostäder under samma period har jordade elradiatorer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Saker vi inte glömt: att vissa OT-frågor alltid tar över.