H hhallen skrev:
Jag har inte läst alla inlägg, så kanske nån redan har nämnt detta under någon annan beteckning: tomrumsförlängaren! Det vill säga en tratt av genomskinlig plast som en del mc- och mopedförare i gamla tider satte framför ansiktet. Jag tror tanken var att de skulle få god sikt framåt i händelse av regn. Vet inte om det fungerade, och det är nu många år sedan jag senast såg en. Hittar tyvärr ingen bild på nätet.
Mot mygg o flugor oxå

Ett rökset i koppar, så att cigarren känns riktigt bra. Det är väl vad vi alla saknar. Detta exemplar är från mormor och morfars gård, inköpt vad jag gissar på 50-talet. Vintage rökset i koppar med askfat och cigarrrör, troligtvis från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Stabsmässigt!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Civiliserad pjäs med rimlig plats för grogglas. (y)

• Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
trähandtag trähandtag skrev:
Ett rökset i koppar, så att cigarren känns riktigt bra. Det är väl vad vi alla saknar. Detta exemplar är från mormor och morfars gård, inköpt vad jag gissar på 50-talet.
Lampan till höger ser suspekt ut. Jordad stickpropp på lampsladd?

Ja konstigt en gammal lampa med ojordad kontakt som inte passar i jordade uttag. Vad gör man, med arvegods. Kan ha varit där redan när vi fick lampan, som är ca 60-tal. Nöjd?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja konstigt en gammal lampa med ojordad kontakt som inte passar i jordade uttag. Vad gör man, med arvegods.
Man konverterar lampan från gamla klass0 (ojordad, enkelisolerad) till antingen klass1 (skyddsjordad), klass2 (dubbelisolerad) eller klass3 (SELV, tex 12V).

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Långt utanför min kunskap och långt i från ämnet. Starta en ny tråd om det är viktigt för dig.

• Gilla
  • Wow
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Långt utanför min kunskap och långt i från ämnet. Starta en ny tråd om det är viktigt för dig.
Jag svarade på en fråga som du indirekt ställde.

Har du ingen kunskap i området så är det väll bra att någon påpekar vad som är lämpligt att göra (själv eller med hjälp från någon som kan)?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P
Lampan blir väl inte farligare av att sitta i ett jordat uttag än i ett ojordat?
Det är placeringen av det jordade uttaget som är avgörande, och det ser inte ut som att det sitter i ett våtutrymme på bilden.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Jo, om det är en gammal klass0-armatur/apparat (där det från början satt en rund ojordad stickkontakt) som bara har enkelisolerade ledare nära beröringsbart ledande material.

En sådan armatur/apparat där man bara har bytt stickkontakten till ett jordat dito blir farligare i en jordad miljö.
Och är det en ganska armatur/apparat så är risken större att det även finns skador på isoleringen.

Ja, det är tyvärr vanligt med vattenburna radiatorer eller jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, om det är en gammal klass0-armatur/apparat (där det från början satt en rund ojordad stickkontakt) som bara har enkelisolerade ledare nära beröringsbart ledande material.

En sådan armatur/apparat där man bara har bytt stickkontakten till ett jordat dito blir farligare i en jordad miljö.
Och är det en ganska armatur/apparat så är risken större att det även finns skador på isoleringen.

Ja, det är tyvärr vanligt med vattenburna radiatorer eller jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag.
Nu menar du väl tvärtom : det är vanligt med vattenburna radiatorer och jordade elradiatorer där det finns jordade uttag (det är då som den felaktiga klass 0 apparaten blir farlig.)

Dvs kombinationen av de här jordade konstruktionerna ihop med något som inte har dubbelisolering.... annars skulle mycket av det som man idag kan ha i de här miljöerna vara olämpligt.

Att lampan inte har dubbelisolering, det är det egentliga problemet. Hur man sedan löser det, det är en annan femma.

S skaraborgsfakir skrev:
Nu menar du väl tvärtom : det är vanligt med vattenburna radiatorer och jordade elradiatorer där det finns jordade uttag (det är då som den felaktiga klass 0 apparaten blir farlig.)
Nix, typ alla bostäder som har vattenradiatorer som är byggda fram till ca -94 (kommer inte ihåg exakt vilket år det blev krav på jordade uttag överallt) har ojordade vägguttag ”nära” radiatorerna.
Även en del bostäder under samma period har jordade elradiatorer.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Saker vi inte glömt: att vissa OT-frågor alltid tar över.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
engs
1. Var tog luktsaltet vägen? Används detta i dag och var kan man köpa detta?

youtu.be/xq9h2FSNIYM?t=122

• Haha
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.