AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Personligen har jag inget emot varken julbord eller luncher för statligt anställda. Det finns andra miljarder att jaga. Tex att ni helt saknar talang för upphandling.
Tyvärr är det nog mycket av upphandlingsreglerna (och särskilt de EU tvingat på oss) som är kontraproduktiva.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Naturligtvis var det någon rik stackare som inte klarade sig och bank oxå men på det hela taget blev de rika rikare, mycket rikare o de fattiga fattigare, det finns faktiskt i dag fd villaägare som banken tog över huset för, som fortfarande inte betalat klart sina skulder trotts att de levt på existensminimum sedan 90talet och betalat skulden men där räntorna är så höga att skulden bara ökar
Det borde vara en lärdom för dagens bolånetagare, men är det?

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Naturligtvis var det någon rik stackare som inte klarade sig och bank oxå men på det hela taget blev de rika rikare, mycket rikare o de fattiga fattigare,
Nej, en kris innebär normalt att gini-koefficienten går ner, alltså att inkomstspridningen minskar. Detta eftersom att kapitalavkastningen minskar mer än lönerna gör i en kris.

När det går upp igen börjar dock gini-koefficienten öka igen när vissa lyckas utnyttja det nya läget bättre än andra. Det brukar dock bygga på att alla får det bättre i olika takt, inte att fattiga blir fattigare.

Och nu sitter 5–8 personer till och undrar varför politiska påståenden hela tiden ska bemötas i en tråd som handlar om nostalgi. Förr fick minsann svepande generaliseringar stå oemotsagda!

• Haha
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Poliser som jagade trimmade mopeder ..........., har man glömt
Glömt? Jag är fortfarande rädd för dessa trafikstörningsmoment. :cool:

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förr fick minsann svepande generaliseringar stå oemotsagda!
Är du helt säker på det? :thinking: Måste ha glömt när det var så... :crysmile:

P pmd skrev:
Det borde vara en lärdom för dagens bolånetagare, men är det?
Jo låntagare ska vara försiktiga men bankerna som lånar ut ska oxå vara noga när de lånar ut.
Dagens regler gör att topplån tas på andra ställen än bolånebanken och bankerna tar ut ockerräntor och framför allt att det byggs för lite gör att priserna stiger. Det är synd om de unga i dag som behöver bostäder

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
Var det chinakvalite redan oå EPA-tiden, eftersom epa blev synonymt med skräp /låg kvalité

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, en kris innebär normalt att gini-koefficienten går ner, alltså att inkomstspridningen minskar. Detta eftersom att kapitalavkastningen minskar mer än lönerna gör i en kris.

När det går upp igen börjar dock gini-koefficienten öka igen när vissa lyckas utnyttja det nya läget bättre än andra. Det brukar dock bygga på att alla får det bättre i olika takt, inte att fattiga blir fattigare.

Och nu sitter 5–8 personer till och undrar varför politiska påståenden hela tiden ska bemötas i en tråd som handlar om nostalgi. Förr fick minsann svepande generaliseringar stå oemotsagda!
Och ändå har rika blivit rikare o ”fattiga” fattigare och inkomstklyftorna har ökat det till trotts av alla koefficienter,

Marike
hsd hsd skrev:
Var det chinakvalite redan oå EPA-tiden, eftersom epa blev synonymt med skräp /låg kvalité
Jag kan inte minnas att kvalitén var låg. Men minns att EPA alltid skulle vara billigast,de hade spioner ute varje dag för att notera andra butikers priser. Och det var nog så att det på den tiden var mer synonymt, billigt = dåligt än vad det är nu. De hade ju det mesta, t.o.m klädavdelning, mest för kvinnor, kommer ihåg att man ibland fick rycka ut till skyltfönstret och klä av en docka när någon dam hade bestämt sig för att de finaste plaggen hängde där. Bara att lyda kunden har alltid rätt, hjälpte inte att jag berättade att de plaggen var nålade för att sitta snyggt och fulla med hål.
Jag jobbade där som dekoratörslärling -65-66 innan jag blev metallare, men vilka Julskyltningar vi hade med tomteorkester och skaffning, wow.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
låg kvalitet på den tiden var made in japan

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Marike
T tergo skrev:
låg kvalitet på den tiden var made in japan
Stämmer det, det hade jag glömt.:D

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Sen blev det Taiwan.

Snart är det made in EU.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Stämmer det, det hade jag glömt.:D
nu för tiden är det raka motsatsen

på epa var det första gången jag såg en rulltrappa och fick åka i den

Marike Marike skrev:
Jag kan inte minnas att kvalitén var låg. Men minns att EPA alltid skulle vara billigast,de hade spioner ute varje dag för att notera andra butikers priser. Och det var nog så att det på den tiden var mer synonymt, billigt = dåligt än vad det är nu. De hade ju det mesta, t.o.m klädavdelning, mest för kvinnor, kommer ihåg att man ibland fick rycka ut till skyltfönstret och klä av en docka när någon dam hade bestämt sig för att de finaste plaggen hängde där. Bara att lyda kunden har alltid rätt, hjälpte inte att jag berättade att de plaggen var nålade för att sitta snyggt och fulla med hål.
Jag jobbade där som dekoratörslärling -65-66 innan jag blev metallare, men vilka Julskyltningar vi hade med tomteorkester och skaffning, wow.
Överhuvudtaget så var billigare förr när någon sålde till lägre priser inte pga kvalitet även om det naturligtvis förekom. Det var ju svårare för grossister att övervaka att handlarna höll priset uppe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.