1 212 160 läst · 11 590 svar
1212k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Jag växte upp där de tillverkades. De fanns i tre färger. Blekblå, blekrosa och beige. När Itera konkade dumpades massor av delar på soptippen (ytterligare en företeelse som inte längre finns) och vi var många som plockade ihop en cykel av det som fanns där. Det blev dock ofta mixade färger så jag hade rosa ram och blått styre. De var extremt rangliga att cykla på men jag har hört samma om att hjulen användes i travvärlden.H Hetlund skrev:Jag har till och med cyklat på en Itera-cykel, den var tjänstecykel på en förvaltning i Lund. Väldigt ranglig.
Plast kan ju vara väldigt mycket olika saker. Iteracykeln var byggd av ungefär samma plast som vattenhinkar. Hade man valt någon annan plast och kanske något kolfiberarmerat hade det kanske blivit en succé.
Det sas på den tiden att framför allt framhjulen var eftertraktade av travtränare till sulkys. Hjulen slog sig inte och kullagren var helt inkapslade. Vet dock inte om det var sant.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Minns det där när man hade chansen att kopiera något spel på över tio disketter av någon kompis. Dels förväntan över att "det måste vara ett ruskigt bra spel eftersom det är på så många disketter" som kombinerades med våndan över att försöka hitta såpass med disketter som antingen var tomma eller gick att slakta innehållet på.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Kom ihåg att jag ladde ner Doom 1 Shareware på 14.4k modem. Tog hela natten.tensiden skrev:Minns det där när man hade chansen att kopiera något spel på över tio disketter av någon kompis. Dels förväntan över att "det måste vara ett ruskigt bra spel eftersom det är på så många disketter" som kombinerades med våndan över att försöka hitta såpass med disketter som antingen var tomma eller gick att slakta innehållet på.
Renoverare
· Stockholm
· 18 488 inlägg
Apropå bra plast.. Har tandborstmugg och hårborste i plast som är från mitten av 50-talet, används dagligen och fortfarande är lika mjuka.trähandtag skrev:för egen del har jag sett två stycken i trafik. En lärare på grundskolan 7-9 hade en sådan cykel, sedan såg jag en i Lund på 90-talet. Plast!!!!!!! övertro på denna produkt!
OT: Finns dock plast som är mycket bra. I vårt hus har vi fyra lyktstolpar där huven är av genomskinlig plast och är över 30 år gammal. Inte en spricka, krackelering eller gulnad.