MultiMan
Redigerat:
  • Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Tång för att göra ensidiga 5,25” disketter vändbara.
 
  • Gilla
Jocke (se) och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tång för att göra ensidiga 5,25” disketter vändbara.
Vi vanliga dödliga använde sax eller hålslag...
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Absolut, men i linje med trådens ämne ville jag påminna om att slika tänger funnits såväl som att man gjorde sånt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tång för att göra ensidiga 5,25” disketter vändbara.
Det gick ju tyvärr inte med de "riktiga floppydiscarna" d.v.s. 8"- arna.
Andra gamla datorprylar är ju RT- datorn för självbygge med Motorola 6800 processorn.
Telefonmoden 75/300 baud.
Operativsystemet Flex och senare det moderna OS9.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då var det win commander som gällde :D
Inte samma sak ☹️, det var kortkommandona som gjorde NC, musen behövdes inte.

Samtidigt försvann behovet på flera sätt då man arbetade från ett grafiskt gränssnitt. Jag använde dock NC-kloner i OS/2.

OS/2 ja, en oslipad diamant som IBM aldrig fick ordning på. Vet att det levde vidare länge som ett textbaserat operativ långt efter att kriget med Windows var över.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tång för att göra ensidiga 5,25” disketter vändbara.
180k disketter.
 
På Ericsson hade vi diskret byggda 6800-datorer med plugg att sätta i sockeln för processorn. Sedan rattade man själv processorprogramvara vid utveckling/felsökning. Så man fick vara processormaskinist.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Inte samma sak ☹️, det var kortkommandona som gjorde NC, musen behövdes inte.

Samtidigt försvann behovet på flera sätt då man arbetade från ett grafiskt gränssnitt. Jag använde dock NC-kloner i OS/2.

OS/2 ja, en oslipad diamant som IBM aldrig fick ordning på. Vet att det levde vidare länge som ett textbaserat operativ långt efter att kriget med Windows var över.
Jo så är det. Det är som med Visual studio, omöjligt jobba med utan resharper. Här kan du se en liten devlog där jag kodar i ca 20 min utan att använda musen en enda gång på 20 minuter :cool:
(Tack vare resharper)

 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Apropå Saker som vi glömt bort att de funnits och helst inte vill bli påminda om - ta-daaah! Axelvaddar.
Som tydligen är på återgång så smått :sick:



[bild] [bild]

Min bästis på 80-talet kunde inte få nog av axelvaddar utan sydde in ett extra par i alla kavajer, tänk MC Hammer i videon till "U can't touch this" (f ö en låt jag fortfarande blir glad av).
[bild]

Och vad var grejen med uppvikta ärmar som visade fodret? Jag hade det, min pojkvän hade det (som Don Johnson) - alla hade det.

Otroligt snyggt!!!!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo så är det. Det är som med Visual studio, omöjligt jobba med utan resharper. Här kan du se en liten devlog där jag kodar i ca 20 min utan att använda musen en enda gång på 20 minuter :cool:
(Tack vare resharper)

[media]
minns COBOL, mmmmm rena tortyren ….
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
C claym skrev:
minns COBOL, mmmmm rena tortyren ….
Som man matade in direkt i mainframe i produktion :) Jobbade på handelsbanken och det var så man gjorde på deras AS400 :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som man matade in direkt i mainframe i produktion :) Jobbade på handelsbanken och det var så man gjorde på deras AS400 :)
Exakt! Rena galenskapen. Dock bra arvode om man tar gig som COBOL-konsult
 
A
:)Det här börjar ju likna rena nördhörnan...:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som man matade in direkt i mainframe i produktion :) Jobbade på handelsbanken och det var så man gjorde på deras AS400 :)
Fast AS/400 var ju ingen mainframe...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.