F frasen_36 skrev:
Varför tror du att det INTE säljs motoroljor eller t.ex lösningsmedel i livsmedelsaffärer??
Och de hanterar och serverar inte ens matvaror oförpackat.
Var på Lidl härom dagen och de hade motorolja
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Varför tror du att det INTE säljs motoroljor eller t.ex lösningsmedel i livsmedelsaffärer??
Och de hanterar och serverar inte ens matvaror oförpackat.
Nu slog du allt en liten tankevurpa.

1. De flesta matbutiker hanterar oförpackade matvaror. T.ex. det mesta som finns i grönsakshörnan samt köttdisken.
2. Stora matbutiker har i alla fall för ett par år sedan sålt motorolja. Jag vet t.ex. att ica maxi gjort det. Och enligt skribenten ovan finns det även på lidl.
3. Biltema säljer nog en hel del läskiga kemikalier inklusive olja och lösningsmedel. Lustigt nog är de även kända för sin korv.
4. Eftersom du nu har skrivit två gånger att det finns regler mot att sälja t.ex. motorolja i en livsmedelsbutik så gissar jag att du har något att stå på? Du får gärna skicka en länk.

Antingen kan man sätta på sig foliehatten eller så kan man helt enkelt fråga sig själv om det är så att livsmedelsbutiker inte säljer motorolja eftersom det inte riktigt är en naturlig del av deras sortiment. Man kan förstås argumentera att kläder m.m. inte heller är en naturlig del av en livsmedelsbutiks sortiment, och jag håller med, men det är ändå lite mer logiskt än att sälja motorolja.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
hsd
Före EU var det förbud men iom EU blev det godkänt med förpackade livsmedel och detta har tydligen luckrats upp ytterligare eftersom grillkorven blivit mackens storsäljare
Och därmed slutade jag att gå in och betala eftersom det jämt var korvkö i kassan, tyvärr är det krav att bilen ska stå tills betalningen har skett vilket innebär kö till pumpen dessutom
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
F
T Trunk skrev:
Nu slog du allt en liten tankevurpa.

1. De flesta matbutiker hanterar oförpackade matvaror. T.ex. det mesta som finns i grönsakshörnan samt köttdisken.
2. Stora matbutiker har i alla fall för ett par år sedan sålt motorolja. Jag vet t.ex. att ica maxi gjort det. Och enligt skribenten ovan finns det även på lidl.
3. Biltema säljer nog en hel del läskiga kemikalier inklusive olja och lösningsmedel. Lustigt nog är de även kända för sin korv.
4. Eftersom du nu har skrivit två gånger att det finns regler mot att sälja t.ex. motorolja i en livsmedelsbutik så gissar jag att du har något att stå på? Du får gärna skicka en länk.

Antingen kan man sätta på sig foliehatten eller så kan man helt enkelt fråga sig själv om det är så att livsmedelsbutiker inte säljer motorolja eftersom det inte riktigt är en naturlig del av deras sortiment. Man kan förstås argumentera att kläder m.m. inte heller är en naturlig del av en livsmedelsbutiks sortiment, och jag håller med, men det är ändå lite mer logiskt än att sälja motorolja.
Hur läser du? Tala om tankevurpa...
4. Var har jag sagt att det finns regler? Lägg inte felaktiga påståenden på andra.
(Jag har väl snarare saknat regler men för slaskmat på bensinstationer.)
3. Ja Biltema säljer korv, kaffe och glass men INTE av personalen i kassorna och INTE av de ute i butiken. De har särskild personal, kassa och plats avdelad för detta.
Besök Biltema och se själv.
2. Märkligt..ingen av de matvarukedjor vi handlar i t.ex. ICA, COOP har motoroljor eller bensin...
"Naturlig del av sortiment"...
Hmm.. Är korv naturlig del av sortimentet drivmedel??
Tugga inte om foliehatt utan fast mark.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
F
K kortis skrev:
Var på Lidl härom dagen och de hade motorolja
Men de har heller ingen öppen servering av något t.ex korv...
 
F
hsd hsd skrev:
Före EU var det förbud men iom EU blev det godkänt med förpackade livsmedel och detta har tydligen luckrats upp ytterligare eftersom grillkorven blivit mackens storsäljare
Och därmed slutade jag att gå in och betala eftersom det jämt var korvkö i kassan, tyvärr är det krav att bilen ska stå tills betalningen har skett vilket innebär kö till pumpen dessutom
Likadant är det för den som använt Gör det själv-hallen och är klar. Den får ställa sig i korv-kön och kan råka ut för att få betala för extra hall-tid pga korvförsäljningen.
 
F
T Trunk skrev:
Nu slog du allt en liten tankevurpa.

1. De flesta matbutiker hanterar oförpackade matvaror. T.ex. det mesta som finns i grönsakshörnan samt köttdisken.
2. Stora matbutiker har i alla fall för ett par år sedan sålt motorolja. Jag vet t.ex. att ica maxi gjort det. Och enligt skribenten ovan finns det även på lidl.
3. Biltema säljer nog en hel del läskiga kemikalier inklusive olja och lösningsmedel. Lustigt nog är de även kända för sin korv.
4. Eftersom du nu har skrivit två gånger att det finns regler mot att sälja t.ex. motorolja i en livsmedelsbutik så gissar jag att du har något att stå på? Du får gärna skicka en länk.

Antingen kan man sätta på sig foliehatten eller så kan man helt enkelt fråga sig själv om det är så att livsmedelsbutiker inte säljer motorolja eftersom det inte riktigt är en naturlig del av deras sortiment. Man kan förstås argumentera att kläder m.m. inte heller är en naturlig del av en livsmedelsbutiks sortiment, och jag håller med, men det är ändå lite mer logiskt än att sälja motorolja.
Varorna i köttdisken är väl inte oförpackade.
Har butiken en bemannad köttdisk är det speciell personal där samt att det måste finnas speciellt tvättutrymme för dessa.
Det har inte korvmacken..
 
C
F frasen_36 skrev:
2. Märkligt..ingen av de matvarukedjor vi handlar i t.ex. ICA, COOP har motoroljor eller bensin...
ICA Maxi här säljer både (alkylat-)bensin och motorolja, inne i butiken.
Inte så märkligt tycker jag.
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
P
S skaraborgsfakir skrev:
Eller asfaltöknarna framför de närliggande och nybyggda stormarknaderna
Skönt att inte alla de bilarna trängs i stadskärnan. Det känns mycket trevligare att gå promenader där då.
Det gäller åtminstone den stadskärna som ligger närmast där jag bor.
 
P
K kortis skrev:
Och nu för tiden har ju en del mackar inte ens motorolja utan bara prickikorv o kondomer, och lite grillad korv då och det med påföljd att korvmojarna börjar försvinna, så nä det var bättre förr
Men sålde verkligen korvmojarna kondomer förr?
 
P
F frasen_36 skrev:
Framför allt tycker jag att det är fel att de tilläts gå in på annat affärsområde och slå undan fötterna på tidigare kiosker som hade det som huvuduppgift och levde på det.
Jo, vi vet ju alla att kommandoekonomi är det optimala systemet för att samhället ska fungera bra.
Lika fel som om Biltema tilläts sälja systemvaror.
Det vore ju toppen!
Jag har aldrig sett någon bakom disken tvätta händerna sedan de hanterat olja eller andra kemikalier innan de kladdar med korv eller glass.
Inte ens på Biltema?
 
P
hsd hsd skrev:
Före EU var det förbud men iom EU blev det godkänt med förpackade livsmedel och detta har tydligen luckrats upp ytterligare eftersom grillkorven blivit mackens storsäljare
Och därmed slutade jag att gå in och betala eftersom det jämt var korvkö i kassan, tyvärr är det krav att bilen ska stå tills betalningen har skett vilket innebär kö till pumpen dessutom
Skaffa ett bensinkort!
 
Metafråga:
Är det här en tråd med temat ”det var bättre förr” eller ”just jävlar, sådär var det ja” i era huvuden? Jag är främst av den senare skolan, men kan förstå att jag upplevs som att jag mest klagar på allt gammalt som dras upp.

Jag ska försöka att hoppa över att svara på det mesta av kategori A, för det är förstås också ett rimligt perspektiv här, men i gengäld kan kanske någon nostalgiker förstå att vi inte alla har det perspektivet.

Jag räknar kallt med att det här inlägget kommer sänka missförståndsnivån 0,0042 %.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skönt att inte alla de bilarna trängs i stadskärnan. Det känns mycket trevligare att gå promenader där då.
Det gäller åtminstone den stadskärna som ligger närmast där jag bor.
Och för oss som bor på landet, slipper vi också trängas i stadskärnan och ha problem att hitta parkeringsplatser och innerstadstrafik.
 
F
P pmd skrev:
Jo, vi vet ju alla att kommandoekonomi är det optimala systemet för att samhället ska fungera bra.

Det vore ju toppen!

Inte ens på Biltema?
På bensinmacken naturligtvis - där de hanterar
öppen mat (korv) omväxlande med petroliumprodukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.