1 139 346 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
De där korten får mig att tänka på min barndom när man var på pappsens jobb. Han jobbade mycket för FMV, SAAB och Bofors. När jag prya som fjortonåring fick jag löda några kort som skulle sitta i helikopter, fick höra sedan att han fick löda om samtliga för att FMV (eller vem det nu var) inte skulle godkänt jobbetGK100 skrev:
En del åker ju o köper sin kola el får de den med hemleveransIsakare skrev:Det är inte Stockholmska, det är Östermalmska. De som bor på Östermalm lever ju i en liten egen värld, har ett eget språk, håller en kaffekopp på ett eget sätt, och skulle aldrig komma på tanken att besöka packet på tex Söder.
(har jobbat en hel del på Östermalm som snickare, det jag skriver är inte påhittat, det är på riktigt)
Den sk. macken har folk som är kompetenta på att sälja korv, godis och mjukglass.DennisCA skrev:Hela det här samtalet låter typisk Sverige igen. Har sett många svenskar snacka på nätet och det går ofta i samma tomgångar. Det låter som Sverige helt enkelt körts ner utanför de största städerna, ingenting verkar funka där längre. Här finns en bildelsaffär där dom vet bättre än jag vilken del min bil ska ha (jag hade fel, dom hade rätt) och macken har kompetent folk.
Kommer ni ihåg då hela Sverige ännu fungerade, eller har det glömts bort?
Trams, att det skulle berott på fattigdom. Det handlar om att bensinmackarna tjänade så DÅLIGT på att sälja drivmedel så därför gav man sig in i näröppet-branchen i stället. Sedan att det är tillåtet att hantera & servera opaketerade matvaror i samma byggnad som lättflyktiga petroliumprodukter mm är ett vällobbat "mysterium".Nötegårdsgubben skrev:Kommer ni ihåg när Sverige var så fattigt att gemene man behövde köpa reservdelar för att laga bilen nästan lika ofta som man behövde tanka? Det är sant! Det var till och med så att bensinmackarna alltid hade en serviceverkstad och ett reservdelslager (i alla fall för Volvo) som närmast kunde mäta sig med dagens Meconomen.
Å andra sidan kunde man knappt få en kopp kaffe medan man väntade. Tveklöst en annan, sämre, tid.
Samma som åstadkommer butiksdöd inne i städers centrum genom att lobba för "stormarknader" utanför städerna.
Sen gnäller folk för att butiker läggs ner...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 628 inlägg
Menar du att det är särdeles ohygieniskt att sälja korv på samma ställe som man har flaskor med motorolja, eller inne i en lokal utanför vilken det finns bensinpumpar? DDR-Sverige brukade vi förr kalla dylika till synes meningslösa restriktioner; det är tack och lov mestadels glömt.F frasen_36 skrev:
Isakare skrev:Snart har vi glömt bort att det fanns platser att stanna bilen på, kanske är det dock ett storstadsproblem ??
Vägkanter byggs bort med kantsten.
Fickor att stanna på finns bara i form av busshållplatser.
Finns de nån stans att stanna, är det reglerat av ett P-bolag.
Åkte idag en väg jag åkt många gånger, mycket natur runt om, populärt att vandra i, plocka svamp mm.
Vägen har flera naturliga ställen att stanna på, och där har folk stannat så länge jag mins, typ 60 talet (var med min farmor som liten och plockade bär)
Stannade för att ta en promenad med hunden. Alla dessa platser bevakas nu av ett P-bolag.
Max 2 timmar.
Mitt i skogen alltså !!!
Handritat ? Med tanke på de vackra bukterna som används.GK100 skrev:
Standard i äldre ljudmaskiner. Sedan när det blev för smått så försvann (och beroende på vilka tillverkare som var kvar.)J JohanLun skrev:
Den stereo jag har i en låda (en arena från 1965 med garrard) har schema i botten
Eller asfaltöknarna framför de närliggande och nybyggda stormarknadernaF frasen_36 skrev:Trams, att det skulle berott på fattigdom. Det handlar om att bensinmackarna tjänade så DÅLIGT på att sälja drivmedel så därför gav man sig in i näröppet-branchen i stället. Sedan att det är tillåtet att hantera & servera opaketerade matvaror i samma byggnad som lättflyktiga petroliumprodukter mm är ett vällobbat "mysterium".
Samma som åstadkommer butiksdöd inne i städers centrum genom att lobba för "stormarknader" utanför städerna.
Sen gnäller folk för att butiker läggs ner...
Och nu för tiden har ju en del mackar inte ens motorolja utan bara prickikorv o kondomer, och lite grillad korv då och det med påföljd att korvmojarna börjar försvinna, så nä det var bättre förrNötegårdsgubben skrev:
Framför allt tycker jag att det är fel att de tilläts gå in på annat affärsområde och slå undan fötterna på tidigare kiosker som hade det som huvuduppgift och levde på det.Nötegårdsgubben skrev:
Lika fel som om Biltema tilläts sälja systemvaror.
Jag har aldrig sett någon bakom disken tvätta händerna sedan de hanterat olja eller andra kemikalier innan de kladdar med korv eller glass.
Varför tror du att det INTE säljs motoroljor eller t.ex lösningsmedel i livsmedelsaffärer??Nötegårdsgubben skrev:
Och de hanterar och serverar inte ens matvaror oförpackat.
Fattigdom orsakade inte att bilarna hade sämre kvalitet förr. Även om det finns många nya bilar som har urdålig livslängd och skyhöga reservdelspriser.Nötegårdsgubben skrev:Kommer ni ihåg när Sverige var så fattigt att gemene man behövde köpa reservdelar för att laga bilen nästan lika ofta som man behövde tanka? Det är sant! Det var till och med så att bensinmackarna alltid hade en serviceverkstad och ett reservdelslager (i alla fall för Volvo) som närmast kunde mäta sig med dagens Meconomen.
Å andra sidan kunde man knappt få en kopp kaffe medan man väntade. Tveklöst en annan, sämre, tid.
Men fortfarande kan faktiskt även rikemanssönernas bilar drabbas av en trasig lampa som de är för fina (eller inkompetenta) för att byta. Är det då utanför den fina "personlige bilmekanikerns" arbetstid så kanske det inte vore helt fel att få hjälp på en mack.
Har hört en sådan vädjan besvaras från den bakom disken med "jag kan inte hjälpa er för jag måste sköta serveringen"..