F frasen_36 skrev:
Nja håller med - delvis.. För liten bildbredd berodde nog uteslutande på justeringsfel eller horisontal-avlänkningsfel t.ex. fel i högspänningsdelen.;)
Men bildytans storlek/form kan ändra med åldern, det håller du väl med om? Jag har ju sett tv som fått lustig konvav form till exempel. Så det vore väl inte långsökt att det kan hända på fler sätt som ger "sorgkanter"?

Nu blev det förstås lite nördigt, sorry folks.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Guldnogaut..? Finns den fortfarande?
Ja det gör den. Cloetta.

Sedan finns också Dubbelnougat, av Marabou. Jag föredrar Guld-dito.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Men bildytans storlek/form kan ändra med åldern, det håller du väl med om? Jag har ju sett tv som fått lustig konvav form till exempel. Så det vore väl inte långsökt att det kan hända på fler sätt som ger "sorgkanter"?

Nu blev det förstås lite nördigt, sorry folks.
Jo, det finns/fanns en massa olika sätt som en CRT kunde påverkas. Men varje symptom hade typiskt ett begränsat antal möjligt felkällor.

Det fel du talar om t ex (s.k. "pin cushion", motsatsen "barrel distortion") uppkommer normalt om kretsen som skall se till att det inte blir så slutar fungera. Den innehöll ett par komponenter som kan gå sönder, och då fick man hitta dem. Det är/var extremt sällsynt (läs "omöjligt") att något annan skulle ge samma symptom.

Att det sedan ändrades med ålder har mest med kondensatorer att göra. Dessa åldras snabbast och värst. I gammal elektronik också kolmassamotstånd. Dessa brukar dock inte ge riktigt lika stora variationer. Sedan så kan andra komponenter också driva, men de är inte alls lika stora syndare. De brukar snarare gå sönder rakt av.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
F
I ichigo skrev:
Men bildytans storlek/form kan ändra med åldern, det håller du väl med om? Jag har ju sett tv som fått lustig konvav form till exempel. Så det vore väl inte långsökt att det kan hända på fler sätt som ger "sorgkanter"?

Nu blev det förstås lite nördigt, sorry folks.
Håller med;)
 
Choklad är godare på rulle.
Här är några som Cloetta och Marabou glömt bort. Kanske ni också.
Retroaffisch som visar Cloetta Roulette choklad i olika förpackningar och smaker framför en gammal TV-apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Retro reklam för Marabou-choklad på rullar med olika smaker, inklusive Rollo och Mint-Choko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fanns en rulle för varje smak.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Kommer ni ihåg demoscenen för Amiga och Atari och även dos? Man försökte få in så mycket ögongodis på så lite utrymme det gick.


Svenska stoltheten DICE har sina rötter i demoscenen. Jag själv lärde mig mycket om ASM och att programmera direkt mot videominnet genom mitt intresse för demoscenen. :)
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
P
D Dublin skrev:
Nu har man chansen att fynda saker från förr - [länk]
Tråkigt att samlingen kommer att skingras.
 
P pmd skrev:
Tråkigt att samlingen kommer att skingras.
vad för samling ?
 
S skaraborgsfakir skrev:
vad för samling ?
Från FB (länkad nedan)

Jämtlands auktionsbyrå
Vi har fått förtroendet att sälja Sune Kvists Radiomuseum i Kälarne, som är en av Sveriges största radiosamlingar.Mängder med Radioapparater och annan Kuriosa kommer att säljas dom närmaste veckorna på våra nätauktioner.
https://www.facebook.com/267371136635824/posts/4637379662968261/
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
vad för samling ?
Den som länken visar.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Att det sedan ändrades med ålder har mest med kondensatorer att göra. Dessa åldras snabbast och värst.
Då är vi överens, i alla fall. Ja jag är medveten om att varje krets sköter sin uppgift och om någonting fallerar så är det oftast just den mest sannolika som fallerat.
 
Keiller Keiller skrev:
Choklad är godare på rulle.
Här är några som Cloetta och Marabou glömt bort. Kanske ni också.
[bild]

[bild]
Det fanns en rulle för varje smak.
Behändig format.
Antar att de slutade med de flesta för att det kanske är lättare att producera stora kakor. Det och att folk helt enkelt äter mycket mer nu.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommer ni ihåg demoscenen för Amiga och Atari och även dos? Man försökte få in så mycket ögongodis på så lite utrymme det gick.

[media]
Svenska stoltheten DICE har sina rötter i demoscenen. Jag själv lärde mig mycket om ASM och att programmera direkt mot videominnet genom mitt intresse för demoscenen. :)
Även äldre datorer såsom Commodore 64 och diverse annat.
Jag tycker det är roligt att se att det fortfarande är aktivt än idag, där man fått till 3d-grafik och allt möjligt man inte ens tänkt på/försökt få till på den tiden.
 
Otrolig skillnad också om produkten kör med kvalitetskondningar eller inte.
Därför jag alltid kör med Seasonic PSUer tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.