När vi ändå pratar internet, mins ni

En blå Zip-drive med en insatt Zip-disk, retro datalagringsmedia.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade fiber på thorildsplans gymnasium där jag gick så man slangade wares och tanka över till zipdrive så man slapp göra det hemma på modem :)
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Socialmediaföraktet är lite löjligt ja
Även socialmedia hypen är lite löjlig, man måste inte finnas på FB/Twitter/Instagram/osv/osv/osv för att existera.
 
  • Gilla
cope och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag och en femtedel av vår befolkning har valt bort FB, men jag kan förstå er andra också. Dock är säkerheten viktigare för mig
Om man anstränger sig så går det att fixa så att FB inte har "någon" koll på dig, men naturligtvis får man anstränga sig & får inte tillgång till allt.
 
Jonas Persson
Minns ni tiden innan mobiltelefoner? Då fanns i princip bara brev och telefoner om man inte träffades. Telefonsamtal varade ibland i många timmar och örat var varmt när man efter otaliga avslut till slut la på luren.

Allt gick långsammare. Avstånden tvättade informationen så att bara de stora nyheterna spreds över världen. TV- serier och filmer hade ibland premiär flera år innan de kom till Sverige.

Idag kan alla i princip ta del av allt och förkovra sig i sina specialintressen. Samtidigt har det inneburit att begrepp som tl;dr (too long; didn't read) eller att en artikel överst anger beräknad lästid skapats, man har helt enkelt inte tid att läsa det man kanske borde tagit del av. Det framtida informationssamhället där alla var upplysta blev inte som man trodde, utan dåtidens avsaknad av information har ersatts av en blandning av för mycket information upplandat med myter och falsk information.

Så hur var det förr, vi hade mer tid över då ingen ägnade timmar framför datorer, i mobiler eller bland hundratals TV-kanaler. Det var absolut inte bättre förr, men dagens värld blev inte bara bättre.

Lokalsamhället var där du levde. Inget BH fanns (hur klarade man sig?) och du handlade verktyg och byggmaterial lokalt. Som jag minns det fanns inga direkta lågprismärken, eller butiker med den inriktningen, utan du köpte det som fanns i den lokala Järniabutiken.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
K knipo skrev:
Fanns det ens internet när man gjorde lumpen?!;)
Precis, man förstod då inte hur eländigt det var.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När vi ändå pratar internet, mins ni

[bild]

Vi hade fiber på thorildsplans gymnasium där jag gick så man slangade wares och tanka över till zipdrive så man slapp göra det hemma på modem :)
På min tid använde man dessa.

Kassettband märkt TRACK med 60-minuters speltid, symbol för nostalgi kring äldre ljudmedier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
L lat skrev:
Om man anstränger sig så går det att fixa så att FB inte har "någon" koll på dig, men naturligtvis får man anstränga sig & får inte tillgång till allt.
Du måste till att börja med låsa ner din webbläsare. Alla sidor med gillaknapp skickar information om dig utan att du behöver göra något.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På min tid använde man dessa.

[bild]
Jag hade floppydisk till min commodore så slapp de där :)
 
L lat skrev:
Även socialmedia hypen är lite löjlig, man måste inte finnas på FB/Twitter/Instagram/osv/osv/osv för att existera.
Kan jag också hålla med om. Jag har bara konto på fb. Har en Twitter för företaget iof
 
jarlh jarlh skrev:
En till sak som folk glömt att det finns/funnits - folk utan facebook-konto.
Jag minns festerna som Facebook bjöd på, eftersom jag var i USA både när de passerade en halv och en miljard användare. Jag minns också några av de sura minerna när de insett att det bjudit in mig trots att jag inte var med själv.

Jag är fortfarande inte med, men får inga inbjudningar längre om de fortfarande firar sånt.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
K knipo skrev:
Nu föll nostalgibilan.
Gick ned o kollade i källaren.
Tog lite bilder på delar av lagret.:cool:
[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Den lilla fyrkantiga med snöre runt som heter ”special” är det ett fruktansvärt tryck i!
Sist jag smällde en sådan gick ett billarm fast den var flera meter bort!
Undrar om det inte är blyazid i den.
Med den kraften o det vita skenet när den small får mig att misstänka det.

Den sista bilden är ett GAMMALT nödbloss.
Trähandtag o plåntändning.
Har ännu mer mög i skåpet.
Hexehylen är totalt livsfarliga. De flyger runt helt okontrollerat o tjuter som fan.
Minns att det fanns ”ulvehyl” med förr. Har för mig att det ligger en låda någonstans.
Man tutade till Danmark o köpte lådor med ”hyl”.:D
K knipo skrev:
Nu föll nostalgibilan.
Gick ned o kollade i källaren.
Tog lite bilder på delar av lagret.:cool:
[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Den lilla fyrkantiga med snöre runt som heter ”special” är det ett fruktansvärt tryck i!
Sist jag smällde en sådan gick ett billarm fast den var flera meter bort!
Undrar om det inte är blyazid i den.
Med den kraften o det vita skenet när den small får mig att misstänka det.

Den sista bilden är ett GAMMALT nödbloss.
Trähandtag o plåntändning.
Har ännu mer mög i skåpet.
Hexehylen är totalt livsfarliga. De flyger runt helt okontrollerat o tjuter som fan.
Minns att det fanns ”ulvehyl” med förr. Har för mig att det ligger en låda någonstans.
Man tutade till Danmark o köpte lådor med ”hyl”.:D
Ett litet urval av min skatt till eftervärlden:geek:
 
  • En gammal förpackning av Magnum Skott smällare på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Panter Skott snusdosa på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En förpackning med texten "Maxi Skott Hammargreen" på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En MINI 403 KINA-smällare på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som förälder är det ändå rätt skönt man förbjudit smällare :) slipper man en grej till att vara orolig över.
 
En bra sammanfattning.

 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På min tid använde man dessa.

[bild]
Dom var inte bra
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
måste till att börja med låsa ner din webbläsare.
Jag kör Firefox + Ghostery och tror att jag klarar mig rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.