1 212 077 läst · 11 590 svar
1212k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Minns ni förresten att plåtlocket på snusdosorna hade ungefär samma tjocklek som elektrodavståndet på ett tändstift, så i nödfall kunde man använda snusdoslocket för att justera avståndet när man fått loppa på stiftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bengt Öste var inte går. Årets piprökare, stor fiskeentusiast och en sympatisk människa. Alla tre sakerna fick jag uppleva samtidigt då han oväntat kom förbi kråkudden på sin promenad när jag stod och fiskade öring.
Härligt minne och tack för påminnelsen. Just sånt som gör tråden så bra.
Härligt minne och tack för påminnelsen. Just sånt som gör tråden så bra.
Något jag saknar är att i princip alla cyklar var utrustade med skärmar och pakethållare från början istället för att man fick köpa till några dåligt passande plastbitar.useless skrev:
En kompis hade en massa sådana där två cm höga plastsoldater där olika "lag" hade olika färger. Jag blev helt såld på att leka krig med dom och tänkte skaffa egna. Det var i samma veva som debatten om att förbjuda krigsleksaker gick hög och det visade sig att det inte längre gick att hitta en enda affär som fortfarande sålde dom.P Pin skrev:
Apropå krigsleksaker och våldsunderhållning, kommer ni ihåg debatten när första Rambofilmen kom? "Bara en massa våldsförhärligande"! Och när man kollar på den idag så kan man konstatera att det är en helt ok handling som inte är mer våldsförhärligande än Svampbob Fyrkant...
Leksakspistoler som smällde högt. Tydligen är det bara vapenljud som är skadligt när det gäller leksaker. Det blir lite absurt när leksakspistolen låter "puff" medan leksakskaninen ger ifrån sig ett högljutt "JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF". (Jag hade riktiga kaniner en gång i tiden och jag kan inte påminna mig att dom var särskilt högljudda djur...)
Renoverare
· Uppsala
· 1 849 inlägg
J JuggeH skrev:
Glöm inte Westerntidningen "Buffalo" samt Marshall Grovers böcker om "Bill och Ben".J JuggeH skrev:
Minikrigare kallade vi dessa små soldater på 80 talet. När jag växte upp. Jag och en kompis tog alla våra soldater och tanks och begav oss till skolans jättestora sandlåda. Efter skoltid. Där byggde vi upp stora spelplatser för krigslekar. Ofta slutade det med en stor bomb som mejade ner allt...B Bigfoot skrev:En kompis hade en massa sådana där två cm höga plastsoldater där olika "lag" hade olika färger. Jag blev helt såld på att leka krig med dom och tänkte skaffa egna. Det var i samma veva som debatten om att förbjuda krigsleksaker gick hög och det visade sig att det inte längre gick att hitta en enda affär som fortfarande sålde dom.
Apropå krigsleksaker och våldsunderhållning, kommer ni ihåg debatten när första Rambofilmen kom? "Bara en massa våldsförhärligande"! Och när man kollar på den idag så kan man konstatera att det är en helt ok handling som inte är mer våldsförhärligande än Svampbob Fyrkant...
Leksakspistoler som smällde högt. Tydligen är det bara vapenljud som är skadligt när det gäller leksaker. Det blir lite absurt när leksakspistolen låter "puff" medan leksakskaninen ger ifrån sig ett högljutt "JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF-JIFF". (Jag hade riktiga kaniner en gång i tiden och jag kan inte påminna mig att dom var särskilt högljudda djur...)
Jo men 17 jag tror att det var en sådan även jag hade från ca 7-8 år.B b8q skrev:
Den såldes vidare och jag fick istället en grön treväxlad DBS när jag blev 13.
Men var den övre stången mellan stammen och styret verkligen böjd på det viset ??
Det måste den ha varit men jag kommer inte ihåg.
Precis så gjorde jag med!villvinnapålotto skrev:
En stor sandhög där jag byggde krigsskådeplatser med plastsoldater, platstanks, o annat.
Ibland hade jag även modellplan från Airfix (tror jag).
I sanden placerades det strategiskt ut smällare på flertalet ställen. Oftast under tanks och grupper av soldater.
Ibland byggde jag in smällare i modellplanen med.
Smällarna var av olika ”kaliber”, ettöres, treöres, ryssar, minikina o de största, kinasmällare.
Sedan tändes det på i rask takt o hela slagfältet var snart ett kaos med gubbar överallt, hål i sanden, söndersprängda plan o papprester av smällare i en salig blandning!
För övrigt är ju smällare ett kapitel för sig.
Älskade o saknade! Mycket kul har man haft med dessa! Ettöres o treöres, o i viss mån även ryssar kunde man ju kasta på varandra.
Minikina hade bra knall för att vara så liten. O kinapuffarna var de största o beroende på tillverkare olika bra tryck.
Det fanns även liknande som kallades tigerskott. O massa annat som small, flög o tjöt! Miniraketer, hexehyl, smatterband o annat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har såklart kvar en mindre samling i källaren som jag sparat till eftervärlden o barnen. Där finns även pinnraketer o annat skoj.
Ett o annat gammalt knallskott M/42 kan det nog med ligga i någon låda.
Logga in
Skapa konto
Stridande britten - en britt som sägs ska ha hyfsat hög officersgrad och som ibland gör saker som i varje fall innan September 1939 skulle ha skickat en flygvapenpilot till Somalia Sudan utan att få veta hur länge man ska vara kvar där...P pmd skrev:
Närstöd med Hurricane till infanteriet.... sådana ideer kunde i RAF även innebära permanent papperskorgtömmaretjänst...
Redigerat:
Har ett minne av att Gunde hade lurat in Marie sin fru där det var spindlar.K Kirre2 skrev:
Fy vad hon var arg på honom efteråt - nej hon är inte vän med spindlar.