P Pin skrev:
Adidas Biafra var något vi sa när jag var liten, men det är ju inte gångbart idag.
Kanske var det Adidas-skor först, för att sedan bli Lejon Attack? När jag gjorde lumpen 1993 så fick vi ut Lejon Attack.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Tror jag hade dessa 92-93, det vore väl att överdriva att säga dom var bra, men man fick ha egna. Det var nog Nike Air jag hade men glömde dom hemma en vecka, hade ont i fötterna då.

adidas-biafra.jpg

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snuten är så jävla kass på skjuta så tror de utfasat m45 helt pga den finns inte i halvautomat :)
Jo det fanns den. Det var faktiskt polisen som hade den som permanent spärrad till halvautomat för att skjuta tårgas. Men det gick inte längre att få fram granaterna (de drevs av freon) så hela systemet togs ur tjänst. Jag vet faktiskt inte om de idag har någon möjlighet att skjuta tårgasgranat.

(Det var ju annars standard när man tog bankrånare i någon lägenhet på sjuttiotalet. Man såg i tidningen dagen efter alltid de stora runda hålen i fönstren efter tårgasgranaterna.)

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
(Det var ju annars standard när man tog bankrånare i någon lägenhet på sjuttiotalet
Fanns det kriminalitet på 70-talet?

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Vilket land bor du i?
Mig veterligen så är svensk polis i Sverige aldrig inblandad varken i strid eller närstrid.
Och de gånger de överhuvudtaget lyfter vapen är säkert mindre än 1% av alla uttryckningar/ingripanden
Du kanske påverkats lite mycket av spelen du skriver/spelar?
Jag kommenterade på någon som skrev om automateld och polis och att de måste hört fel för polisen har inte fått skjuta automateld på flera år pga en incident när en polis blev lite väl trigger happy. Sedan spann det där vidare. Automateld är som sagt enbart användbart i närstrid och det är ju faktiskt där våra poliser oftast befinner sig när de använder sina vapen.

Jag tycker verkligen inte polisen bör få helautomat igen. Jag har sysslat med IPC och man har hört många skräckhistorier om polisens träningsnivå från folk som tränat dem.

A
L lat skrev:
Fanns det kriminalitet på 70-talet?
Graf som visar antal anmälda brott per 100 000 invånare i Sverige från 1950-2020 med procentuell förändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartenbrandt stog nog för hälften! :geek:

Observerar man den logaritmiska skalan är slutsatsen tvärt emot vad en snabb blick antydde

• Gilla
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Och den procentuella förändringen som står där gäller inte hela tidsintervallet...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
hsd
K knipo skrev:
Rotade efter en soppåse långt in i skåpen o hittade denna!
Med tanke på tjockleken på den plastpåsen förstår jag att plasten aldrig bryts ned!:crysmile:
För övrigt cool logga. Tycket kan vara påverkat av en viss grad nostalgi.
[bild]
Kommer ihåg när plaspåsarna lanserades , då var de miljövänligare (de skulle vittra bort snabbare än papperspåsarna )och starkare
Samtidigt var alla skeptiska till plasten då den kändes klen

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
enbart användbart i närstrid och det är ju faktiskt där våra poliser oftast befinner sig när de använder sina vapen.
Nä, de befinner sig väldigt sällan i närstrid (aldrig), möjligtvis under hot. Otroligt sällan de blir beskjutna och blir de attackerade med stickvapen så plockar troligen inte upp nån Ak eller vad det heter.

Anders har sett för mycket på TV. Poliser går aldrig runt med automatvapen förutom vid väldigt speciella insatser. Vid dessa speciella insatser är det väldigt ovanligt att några skott avlossas över huvud taget.
De skott som avlossas är av 'vanliga' patrullerande poliser som råkar hamna i trångmål de inte kunnat förutse.

useless useless skrev:
Anders har sett för mycket på TV. Poliser går aldrig runt med automatvapen förutom vid väldigt speciella insatser. Vid dessa speciella insatser är det väldigt ovanligt att några skott avlossas över huvud taget.
De skott som avlossas är av 'vanliga' patrullerande poliser som råkar hamna i trångmål de inte kunnat förutse.
Polisen går aldrig kring med helautomatvapen pga att de inte får längre. Förr hade alla MP5 helautomatläge. Det var också just en MP5 som polisen i fråga gick lös med som gjorde de fick ta bort den möjligheten.

Här är en IPC-kollega som pratar om polisen och MP5

P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Viktigaste skillnaden är vinkeln på gängan, 55 och 60 grader.
Ja, men de passar ihop ändå. Åtminstone i de dimensioner som används för kamerastativ.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Staffans2000
hsd hsd skrev:
Hitta nåt med whitworthgänga
Hela min motorcykel är full av dem.

Staffans

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.