AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan väl delvis hålla med. I CQB kan det finnas tillfällen men jag antar att nackdelarna övervinner fördelarna.

Jag undrar lite hur man tänkte när man tog fram vapen som Steyr AUG, där trycker man precis förbi väggen för halvautomat och sedan hela vägen till botten för helautomat. Även den mest vältränade elitsoldaten måste misslyckas med det i stress
CQB:thinking::thinking:

• Gilla
hsd
  • Laddar…
K knipo skrev:
CQB:thinking::thinking:
Close-quarters combat, närstrid

Close-quarters combat, närstrid
Aha!:rolleyes:
Ok.
Det är nog inget svensk polis sysslar med.
Så det är nog bäst de håller sig till enkelskott så kan polisen i El Salvador använda automat.

Sorry!
Nog med OT.:oops:

Som kompensation men ändå knutet till inläggets ämne (polis) lägger jag in en bild på någon som försvann alldeles för tidigt, men som säkert många minns.
Både med skräck o förtjusning.
Den elaka polisen!

På bilden syns en polis i blå uniform som lutar sig mot en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mr.Ola och 4 till
  • Laddar…
P
Jag undrar lite hur man tänkte när man tog fram vapen som Steyr AUG, där trycker man precis förbi väggen för halvautomat och sedan hela vägen till botten för helautomat. Även den mest vältränade elitsoldaten måste misslyckas med det i stress
Det påminner lite om skillnaden mellan att skjuta enkelskott och automateld med m/45B. Det finns en inlärningströskel, men det går att lära sig ganska bra att skjuta enkelskott.

P pmd skrev:
Det påminner lite om skillnaden mellan att skjuta enkelskott och automateld med m/45B. Det finns en inlärningströskel, men det går att lära sig ganska bra att skjuta enkelskott.
Inte riktigt dock. Där var det mer timing inte ur långt du tryckte. Samt en m45 skjuter runt 600 skott per minut och en aug 800 :)

K knipo skrev:
Aha!:rolleyes:
Ok.
Det är nog inget svensk polis sysslar med.
Så det är nog bäst de håller sig till enkelskott så kan polisen i El Salvador använda automat.

Sorry!
Nog med OT.:oops:

Som kompensation men ändå knutet till inläggets ämne (polis) lägger jag in en bild på någon som försvann alldeles för tidigt, men som säkert många minns.
Både med skräck o förtjusning.
Den elaka polisen!

[bild]
Det är nog väldigt vanligt polis sysslar med.

Det är nog väldigt vanligt polis sysslar med.
Ok, jag hoppar på OT-tåget igen då.
Vad är vanligt att polis sysslar med?
CQB?

K knipo skrev:
Ok, jag hoppar på OT-tåget igen då.
Vad är vanligt att polis sysslar med?
CQB?
Ja, det är väl klart att polisens normala avstånd är närstrid? Militärens normala avstånd är 300 meter, det är inte där snuten börjar plinka på buset normalt

Ja, det är väl klart att polisens normala avstånd är närstrid? Militärens normala avstånd är 300 meter, det är inte där snuten börjar plinka på buset normalt
Vad var det med automateld att göra?

K knipo skrev:
Vad var det med automateld att göra?
Automateld är något man gör i närstrid. Eller okej en ksp skytt kan ju göra det för att trycka ned fienden vid framryckning. Men inget snuten pysslar med

P
Inte riktigt dock. Där var det mer timing inte ur långt du tryckte. Samt en m45 skjuter runt 600 skott per minut och en aug 800 :)
Jag har aldrig skjutit med en Steyr, så det var mer en association än en riktig jämförelse. :geek:

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Automateld är något man gör i närstrid.
Du verkar ha en ytterst snedvriden bild av hur svensk polis jobbar.
De sysslar inte med att utöva närstrid med helautomatiska skottsalvor.
Dina inlägg lutar åt att du är en sk MÖP.
Jag lägger ned denna diskussionen med dig o försöker hålla mig till ämnet. Våra inlägg kommer troligen ändå modereras bort, vilket är lika bra.

Over and out!:p

• Gilla
Hep
  • Laddar…
K knipo skrev:
Du verkar ha en ytterst snedvriden bild av hur svensk polis jobbar.
De sysslar inte med att utöva närstrid med helautomatiska skottsalvor.
Dina inlägg lutar åt att du är en sk MÖP.
Jag lägger ned denna diskussionen med dig o försöker hålla mig till ämnet. Våra inlägg kommer troligen ändå modereras bort, vilket är lika bra.

Over and out!:p
Haha nej det är jag inte. Jag gillar dock dynamiskt skytte. Polisen är rätt kassa skyttar i stort

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
K knipo skrev:
Rotade efter en soppåse långt in i skåpen o hittade denna!
Med tanke på tjockleken på den plastpåsen förstår jag att plasten aldrig bryts ned!:crysmile:
För övrigt cool logga. Tycket kan vara påverkat av en viss grad nostalgi.
[bild]
Vet inte om det är en myt men det sägs att Konsum på 70-talet lanserade en kampanj i syfte att locka fler ungdomar till butikerna och skyltade med
"Välkommen till Konsumgänget"
Naturligtvis ska då folk satt prickar över O:et till ett Ö och på sätt ändrat budskapet. Förmodligen en myt som sagt men ändå ganska kul.

• Gilla
  • Haha
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.