1 152 849 läst · 11 126 svar
1153k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.Maria T skrev:
TV-programmen är lite lurigare då det är svårt att svara för alla runt 3600 kvällar det handlar om på ett årtionde, men jag har lagt en hel del tid på att försöka ta reda på hur det verkligen var och det är ungefär som på bilden jag skickar med. Torftigt, trist, träigt och eländigt, men rätt begränsat med vietnampedagogik. Klart att direktörer beskrevs som giriga utsugare och allt det där i samtida produktioner, men så var det nog överallt i samhället och det var betydligt värre i svenska (och framförallt danska) barnböcker och seriealbum. Eftersom barn inte bara kollade på de tidiga barnprogrammen, så fick vi i oss väldigt mycket mer amerikanska program än kommunistpropaganda producerad av DDR-TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alias Smith and Jones såg jag garanterat i oktober '72, som din tablå verkar vara ifrån, och om mor och far sov så smög jag vid 23-tiden antagligen ner till mina äldre bröder och såg McCloud också. Båda serierna var bra, även om det kunde vara lite läskigt för en sjuåringHep skrev:Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.
TV-programmen är lite lurigare då det är svårt att svara för alla runt 3600 kvällar det handlar om på ett årtionde, men jag har lagt en hel del tid på att försöka ta reda på hur det verkligen var och det är ungefär som på bilden jag skickar med. Torftigt, trist, träigt och eländigt, men rätt begränsat med vietnampedagogik. Klart att direktörer beskrevs som giriga utsugare och allt det där i samtida produktioner, men så var det nog överallt i samhället och det var betydligt värre i svenska (och framförallt danska) barnböcker och seriealbum. Eftersom barn inte bara kollade på de tidiga barnprogrammen, så fick vi i oss väldigt mycket mer amerikanska program än kommunistpropaganda producerad av DDR-TV.
[bild]
Annars tyckte jag de flesta barnprogrammen var bra på 70-talet. Man såg ju det mesta som visades även om en del var skräp men inget jag tog skada av i alla fall.
Inte ens Vilse i pannkakan var skadligt. Bara larvigt. Det där med att det var vänstervridet då, som alla pratar om, var inget jag minns men det var väl för att man som barn sket fullständigt i politik utan var glad om det var nåt som var roligt eller spännande att se. Och det är fortfarande det som styr mitt tv-tittande.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Inga fara med grodor, jag är också villig att pudla om jag blir överbevisad, ingen prestige i detta.Hep skrev:Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.
[bild]
Mina vintrar från slutet av 60-talet (född 1965) var snöiga, i alla fall finns det gott om foton från säg 1968, som visar mycket snö. Vad jag sen minns var 70-talet rätt snöfattigt, detta i Stockholm, men jag kan ha förträngt det.
Minnena av barnprogrammen är inte många så vilken kanal det var som sände det som handlade om Vietnamkriget låter jag vara osagt (oskrivet...); vad jag minns var att det i svart-vitt (vi hade ingen färg-TV) bokstavligen skrämde vettet ur mig och gjorde att jag under längre tid (dagar, veckor?) gick baklänges in i vardagsrummet för att slippa bli skrämd av det som visades på TV.
Eftersom din programtablå visar Onedinlinjen på lördagen kl 16:30 i TV2 så är den från 1972 eller senare.
För övrigt var det en av min mammas höjdpunkter, hon tyckte att kaptenen själv var så stilig
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Det vi konsumerade på 70-talet hade i alla fall någon form av pedagogik, jämför med det som kom senare i form av transformers eller Duck tales.Hep skrev:Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.
[bild]
Men som du skriver, var det pedagogik som styrde vad man såg när det visades så lite och tecknat huvudsakligen gick under jullovsmorgon? Knappast, man var glad att det rörde på sig och förstod inte det finstilta bakom. Så länge det inte var läskigt som Kråkguldet eller Kullamannen som visades för de äldre barnen, var man nöjd. Jag skulle säkerligen som sjuåring gillat transformers.
En stor skillnad var att 70-talets ikoner inte fanns i någon större omfattning att köpa i leksaksaffären. Det var inte lika kommersiellt. (Vänster?)
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Skol TV.Hep skrev:Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.
[bild]
Där fanns det en del kul, minns med värme de tekniska delarna om bla rymden.
Utan dataspel eller video så var det skol TV som stod för underhållningen när man var hemma sjuk.
Det fanns även språk, engelska och tyska.
Eller om barnens liv i Afrika som bodde i hyddor.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Jag minns att man många vintrar kunde gå på isen i Stockholms centrala delar. När var det is senast i strömmen?Maria T skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Njae, säg inte det. Mitt minne (och din tablå bekräftar det) är att innan barnprogrammen så var det TV-nytt. Och där var det en hel del Vietnam-krig. (Och en hel del annat som inte var direkt barnvänligt).Hep skrev:
Kommer fortfarande ihåg den fejkade telegramremsan som följde inslagen med de idag helt omöjliga små kineserna med Kina-hattar som stopp-tecken. (De hade tydligen bara uppdraget att sända telegram och fick inte sända rörliga bilder).
Ha! Det finns ju på youtube visade det sig! Signaturmelodin var en klockren sak jag glömt bort men kände igen med en gång.
Det finns ju hur många gamla barnprogram som helst när man tänker efter.
Clownen Manne kom jag precis på.
Tyckte det var trist, men tittade konstigt nog ändå.
Myrornas krig!
När man somnade framför tv-n o vaknade några timmar senare. Ett vitt sken i rummet, tv-rutan flimrade av svart/vita småstreck o det brusade i högtalaren.
Det försvann nog för många år sedan.
O nuförtiden finns det väl knappt någon tid på dygnet det är sädningsuppehåll.
Clownen Manne kom jag precis på.
Tyckte det var trist, men tittade konstigt nog ändå.
Myrornas krig!
När man somnade framför tv-n o vaknade några timmar senare. Ett vitt sken i rummet, tv-rutan flimrade av svart/vita småstreck o det brusade i högtalaren.
Det försvann nog för många år sedan.
O nuförtiden finns det väl knappt någon tid på dygnet det är sädningsuppehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Apropå TV, så är här tre olika gubbar jag växt upp med och som borde passa i tråden. Den första är ursprungligen äldre, men fanns i leksakslådan när jag var rätt liten. Den andra från min mellanstadietid. Den tredje är från gymnasietiden och därför ingen som helst politik, utan bara en ren utseendefråga, där jag jävlas lite med en gammal polare.