P
pacman42 pacman42 skrev:
Kobran har ju ingen ringsignal nämligen.
I mitt föräldrahem sitter en separat ringklocka på väggen. Alla telefoner i det huset var kobror en gång i tiden.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
engs
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Och det riktigt tuffa pojkarna, som jag själv, rev inte av remsan, så alla kunde se hur urskillningslöst vi skjutit.
Bilden ovan är de dyrare ollonskotten. Lycklig den som fick en ollonpistol i julklapp.
Det var en tid då pojkar fostrades till män, med hjälp av vapen. Inget hen och könstillhörighetsfjollande där inte.

Staffans
https://www.sportec.se/produkter/ammunition/knallpatroner/knallpatron-ruag-9-mm-nc-50-ask
Trodde sådana här var ollonskott?

Eller dessa: https://fiska.nu/produkt/ollonskott-till-wm-mekanismen-100-pack/
 
  • Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
[bild]

[bild]

[bild]
Apropå för mycket öl från rigello och israeliska trollkarlar som gillade att böja skedar.... Vad krokiga ni ser ur ... dricker ni urigeller...?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MultiMan
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Och det riktigt tuffa pojkarna, som jag själv, rev inte av remsan, så alla kunde se hur urskillningslöst vi skjutit.
Bilden ovan är de dyrare ollonskotten. Lycklig den som fick en ollonpistol i julklapp.
Det var en tid då pojkar fostrades till män, med hjälp av vapen. Inget hen och könstillhörighetsfjollande där inte.

Staffans
Jag hade en Luger i fullformat med knallpulverremsor i plast man matade in i ett magasin, precis som originalet. Ujujuj, vad häftig man kände sig! :crysmile:
 
  • Gilla
paul1859 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade en Luger i fullformat med knallpulverremsor i plast man matade in i ett magasin, precis som originalet. Ujujuj, vad häftig man kände sig! :crysmile:
Plast:rofl:. Det skall naturligtvis vara pappersrullar för de riktiga hårdingarna.:D

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
BlackDragon och 3 till
  • Laddar…
Fadai
trähandtag trähandtag skrev:
Kom o tänka på sk tropikhjälmar (skyddshjälm) o tunna handskar som fanns när det skulle köras bil. Tror att det användes vid sk aktiv körning, någon kanske minns. Jag kommer ihåg att en farbror hade en sådan utrustning liggande på hatthyllan i sin Amason på 60-talet, kanske bit in på 70-talet.
Bilhandskar e sååå cool!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Och det riktigt tuffa pojkarna, som jag själv, rev inte av remsan, så alla kunde se hur urskillningslöst vi skjutit.
Bilden ovan är de dyrare ollonskotten. Lycklig den som fick en ollonpistol i julklapp.
Det var en tid då pojkar fostrades till män, med hjälp av vapen. Inget hen och könstillhörighetsfjollande där inte.

Staffans
Jo man hade remsor också.
De riktigt tuffa smällde dem med tumnageln :cool:
 
  • Gilla
Funshine och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Knallbanden bestod iaf förr till stor del av kaliumklorat, som är väldigt stötkänsligt och allmänt roligt att greja med. Sådant gick ju att köpa förr utan problem. Mycket *kaboom* i mitt kvarter.
 
F
De första mobiltelefonerna för allmänheten i mitten av 70-talet hette MTD på 450 MHz.
All trafik från mobilen gick i simplex - dvs man kunde inte höra samtidigt som man pratade. En telefon kostade runt 18000:-. Vem som helst kunde höra andras samtal. I början var man tvungen att ha en karta med i bilen så man visste vilken anropskanal man skulle ställa in manuellt.
Man fick sitta lyssna på alla utropade nr för att höra om ens eget ropades upp.
Man ringde från mobilen genom att ge nr till växeltjejen som sedan kopplade upp.
Den som ringde från en fast telefon skulle (helst) veta ungefär var i landet bilen befann sig annars blev tjejerna i växeln putta.
Ringa från mobil till mobil var extra bökigt då det krävdes 2 trafikkanaler och det gick inte alltid "hem" i växeln
Sen kom i rask takt modifieringar med kanalpassare, selektiv och duplex.
MTD ersattes senare med NMT.
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
[bild]
En sån här hade man på den gamla goda tiden…
Personsökare? Fick du då se telefonnumret du skulle ringa upp?

I USA fick man ringa en telefonist som då "messade" valfritt meddelande till mottagaren.
 
C
jarlh jarlh skrev:
I USA fick man ringa en telefonist som då "messade" valfritt meddelande till mottagaren.
Fanns både och här (MBS och Minicall). Har för mig att det fanns en variant där avsändaren också kunde knappa in ett antal valfria siffror som visades för mottagaren(?)
Edit: Eller var det så att man överhuvudtaget fick knappa in ett nummer och att den inte automatiskt hämtade upp uppringande nummer? Minnet sviktar...
 
Redigerat:
jarlh jarlh skrev:
Personsökare? Fick du då se telefonnumret du skulle ringa upp?

I USA fick man ringa en telefonist som då "messade" valfritt meddelande till mottagaren.
Precis. Det kom ett nr. Sen ilade man till närmaste telekiosk och ringde upp.

Nu kom jag på en till grej som jag inte har någon bild på.

HETA LINJEN:love:
 
  • Gilla
SnickareHobb och 10 till
  • Laddar…
Jag hade personsökare -91. Jobbade som fotoassistent och i Sverige var det enkelt. Man köpte en sökare och fick nummer och allt klart. I Tyskland var man tvungen att skaffa ett abonnemang innan man kunde använda sökare.

Heta linjen. Ringde en gång med ett par kompisar. Vi fick tag på några tjejer som var intresserade av att träffas.
Bestämde plats och tid och när de frågade vilken bil vi hade svarade vi naivt ”nej, vi cyklar”. ”Klick.”
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus Larsson och 6 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
[bild]
En sån här hade man på den gamla goda tiden…
Sitter med en i fickan ännu.
En pager med ett meddelande på skärmen som ligger på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Används fortfarande flitigt inom bland annat räddningstjänsten, men då oftast i egna lokala nät istället för det rikstäckande Minicall. Men jag tror det finns ett rikstäckande nät ännu.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Till vevtelefon fanns ett batteri i en grå trälåda som gömdes i en garderob. Jag fick det batteriet när telefonen byttes ut, månde de vara inspirationen att jag fick ett yrkesliv i data/telefoni/IT världen? :D
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.