P pmd skrev:
Jag tycker fortfarande att den klassiska glasflaskan är snyggast. Den här långsmala varianten inköptes i Tanzania 1985.
Fin den.
Ibland kör de glasflaskor och då köper jag ett par stycken. =) Längesen sist.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Hallå! Den där är modern. Bäckfisken och senare Donkey Kong. Det va grejer. :crysmile::rofl:
Jag har kvar mitt donkey Kong. Funkar fortfarande. Tappade såklart bort batteriluckan ganska omgående (-84) men det funkar utmärkt med tejp. En bild på ett vintage Donkey Kong-spel som ligger upp och ner med saknad batterilucka, fixerat med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
FreddeLind och 18 till
  • Laddar…
J
Ganska sentida, men misstänker att inte många minns WAP.

• Gilla
  • Haha
Stefan H och 9 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som kallades Mellanöl och man köpte i livsmedelsaffär. Fick inte säljas på kvällar eller söndagar då det täcktes över.
"Mellanöl – Wikipedia" [länk]
Farsan invandrade till Sverige på 60-talet och han berättade att han tyckte det var en väldigt märklig sedvänja att man inte fick köpa öl vissa tider fast affären var öppen. Dessutom var det lika konstigt att om man ville ha något starkare så fick man gå till en speciell affär :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
1 och 2-öres kola (50-talet)
5-öres och även 10-öres var lyxigare...
Kolarem på rulle med en rund karamell i centrum.

• Gilla
  • Älska
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Är det verkligen möjligt undrade jag…?
En inovation då. Helt otroligt galet idag.
[länk]
En närbild på en cigarett tagen direkt ur ett paket.
[bild]

Edit: Hur många år tar det innan någon studie visar att cigarretten med detta filter orsakar fler cancerfall än andra cigarretter? :rolleyes:
From March 1952 until at least May 1956, however, the Micronite filter in Kent cigarettes contained compressed carcinogenic blue asbestos within the crimped crepe paper.[3][4] It has been suspected that many cases of mesothelioma have been caused specifically by smoking the original Kent cigarettes, and various lawsuits followed over the years because of it.:sick:

• Ledsen
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Det är ju rätt lustigt att bolaget införde Micronitefiltren på sina cigaretter då man lyssnat på varningar om filterlösa cigaretters skadeverkningar. Men att ha asbest i filtren, helt fantastiskt.

Gammal reklambild för KENT-cigaretter som visar en teckning av en gigantisk cigarettfilter som en astronaut och en rymdraket.
Skapa konto

Fast från '56 ersattes asbesten i Kent med aktivt kol och då blev det ju nästan nyttigt att röka. Så pass nyttigt att Känt folk rökte Kent.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
När man nyss fått körkort och kunde lyssna på polisen med polisradio... Det var alltid kul när polisen gjorde en "QP" på någon polares bil... Körde med DLS200 polisradioscanner...

Bilden nedan visar modellen Ericsson c602 som bland annat polisen använde radion kom runt 1979 och hängde med till ca 2005
Jobbade på ERA i Kista i början på 80-talet och då hade man liknande radio med "egen" programvara/programplugg. Kunde i Stockholm rulla runt med egen frekvens men samtidigt som 10 polisfrekvenser skannades utan att missa eget anrop, på resor kunde man trycka i plugg som skannade alla polisfrekvenser. Självklart kunde man även sända på dem och med en nyare SAAB 900 med den rödlysandepanel (komradion) upptill samt dubbla antenner bak så tog många det lugnare i trafiken.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
A
Under 30 år kunde man bara köpa starköl med recept på apoteket.

• Wow
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jobbade på ERA i Kista i början på 80-talet och då hade man liknande radio med "egen" programvara/programplugg
C600 ? Fanns som Åkeriradio ( polis, taxi, brandkår m.m. ), 160 MHz (Polis) och 450 MHz( MTD ).

Stämmer bra, jobbade med Taxi80 och lite färdtjänst som hade samma system men de var i grunden anpassade för att skicka data till en termoprinter, tal var mera en reservfunktion och för nödlarm som kunde aktiveras via en dold knapp i taxibilarna som kopplade ljud mot centralen på Luntmakargatan.

Sittställning
Min första mobiltelefon, tror det var denna modellen. Sms var ganska nytt så jag kunde bara ta emot men inte skicka sms.
Jag hade ett tjockt och ett "smalt" batteri.

• Gammal mobiltelefon med utdragen antenn och stora knappar på blått underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Fredandel och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
mikethebik mikethebik skrev:
När det fanns riktig bensin...
[bild]
Med extra mycket tetrametylbly. Mums.

• Gilla
  • Haha
Morgan St och 3 till
  • Laddar…
galento
Kommer ihåg en sådan i ungdomen , man fick veva och
tala om vart man ville ringa när telefonisten svarade.

images_55d4bf89e087c37663db81b5.jpg

En sådan telefonväxel fanns på en arbetsplats på 70-talet och
man fick kontanter i ett brunt kuvert när det var lön.

preview.jpg

Sen den "nya" flugan , en go go boll som var populärt bland tjejerna.

409760965_24584eab-be35-4877-a49b-50587780f7bb.jpg

Man kommer mycket väl ihåg den remdrivna tandläkarborren och remmarna
och hjulen som drev borren och den brända lukten från gaddarna :sweat: tur
att utvecklingen gått framåt inom detta område.

m4GLRoa.jpg

Telefonkiosk har väl nämnts tidigare men man kommer ihåg att
man som småunge kollade under trägolvet efter tappade mynt.

02346xh2V8aB

Det var populärt förr när den lilla lastbilen med läsk kom , man bara ställde
ut drickbacken med tomglas i vägkanten och lade ett kuvert med pengar ovanpå
så stod det en back med ny läsk efter en stund.

• Gilla
FreddeLind och 10 till
  • Laddar…
MultiMan
cfwiklund cfwiklund skrev:
Glassen Skate, som en nogger fast med ljus choklad och smörkola fyllning.
Mycket god men fanns av någon märklig anledning bara i ett år.
Köpte själv Boccia kartongvis, så god tyckte jag den var. Fanns inte särskilt länge heller. Apelsin med chokladfyllning:

1984_71301784.jpg

• Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.