Var dit och kollade igår och inte så mycket har hänt, märkte några elkablar har blivit dragna innuti huset.

Jag har börjat isolera garaget. Enligt kontraktet beställde vi ouppvärmt och ej isolerat garage, men det lämnade så mycket isolering över från installationen i huset att jag har nästan täckt alla väggar med överskottsmaterialet nu. Bra så slipper vi slänga bort det.

Fast farsan sade det är inte bra om jag börjar använda en massa smådelar så det blir en massa skarv mellan dom, då borde man lägga ett tunnare men helt lager längre ut, så det blir väl att göra om några sektioner då, så går det när en som inte kan något om husbygge börjar hålla på. Får köpa några balar till för att få det att räcka men det är inte mycket och att ha hela garaget isolerat och på samma gång slippa slänga bort material är inte fy skam.
 
Ansvarige byggledaren* ringde och sade att pojkarna som jobbar där undrar när vi ska slipa bettonggolvet så det kan torka bättre.

Jag har nu svart på vitt här att slipning av golvet ingår i den offert (även montering av badrumsväggar och golv) vi accepterade, hoppas det inte blir något käbblande nu...

* = Vet inte om detta är något som behövs i Sverige men här måste man ha en Ansvarig Byggledare som man anställer själv så han inte är jävig, han ska kolla att bygget håller standarden och vad man kommit överens om.
 
DennisCA skrev:
då borde man lägga ett tunnare men helt lager längre ut, så det blir väl att göra om några sektioner då
Hur ser stommen i garaget ut, dimension?
Har du möjlighet, regla på 45x45. Isolera sen så du täcker skarvarna på första lagret med isolering.
 
Jag har en ritning här, kanske det hjälper, men jag vet inte vad du menar med att regla 45x45? Allt sånthär praktiskt, det är inte jag, jag är datanörd till yrket.

https://drive.google.com/file/d/0B13oqaUf1WTdUFY3MWFGaFY5cGVFazVCZHIxdjN5QTB0ekdZ/edit?usp=sharing



Kommer annars att vara borta från bygget i 1-2 veckor då pojken åker ner till Helsingfors idag och ska opereras på tisdagen så det blir skralt med uppdateringar. Sist jag kollade lade dom in det sista isoleringslagret över fuktspärren i huset, sen på med plywood och gipsskiva. Tror dörrarna läggs på snart.
 
DennisCA skrev:
Jag har en ritning här, kanske det hjälper, men jag vet inte vad du menar med att regla 45x45? Allt sånthär praktiskt, det är inte jag, jag är datanörd till yrket.

[länk]



Kommer annars att vara borta från bygget i 1-2 veckor då pojken åker ner till Helsingfors idag och ska opereras på tisdagen så det blir skralt med uppdateringar. Sist jag kollade lade dom in det sista isoleringslagret över fuktspärren i huset, sen på med plywood och gipsskiva. Tror dörrarna läggs på snart.
Du sätter alltså ytterligare ett regelverk (45x45) vinkelrätt mot de stående reglarna. Dessa blir alltså liggande med ett C/C (centrum regel till nästa centrum regel) mått på 60cm. Sen isolerar du detta med hela skivor 45mm tjock isolering.

Jag är också datanörd (programmerare) till yrket. Passar perfekt att kombinera med snickeri hemma. Så man får jobba lite med kroppen efter en dags stillasittande!
 
Ah ok då fattar jag, det låter som att det är så dom har gjort i huset, + fuktspärr mellan den vertikala och horisontala reglingen.

Tror det blir att skaffa spikpistol och kompressor sen när det blir dags att börja bygga. Tur man har presentkortet.
 
Du tror inte den överblivna isoleringen skulle vara inne i mellanväggarna? :)
 
Nää det var nog klart och tydligt det var skräp. Byggarna slängde ut det vind för våg på bakgården och vi samlade upp det och lade i plastsäckar. Dom vill inget av det.

10849291924_b19911fcc9_c.jpg
 
Jag förstår inte riktigt det här med att inte gjuta plattan direkt. Nu hamnar det ju en massa småskit i makadamen som kommer att öka den kapillära sugkraften - det är ju det sista man vill. En del (extremister påstår en del) vill ju till och med ha tvättad makadam under sin platta...
 
Kan det vara för att snabbare få ett bättre klimat för platta/grund?

Du slipper regn i/under/på plattan
Det är lättare att hålla plusgrader vid gjutningen (tänk på att detta är i kalla Finland ;))
 
mexitegel skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med att inte gjuta plattan direkt. Nu hamnar det ju en massa småskit i makadamen som kommer att öka den kapillära sugkraften - det är ju det sista man vill. En del (extremister påstår en del) vill ju till och med ha tvättad makadam under sin platta...
DennisCA har ett tjockt lager 2m? med grus/stenkross i grunden, så det borde vara mer än tillräckligt för att bryta kapilärkraften även utan makadam.
Tvätttad makadam skulle nog vara helt onödigt i detta fall, kanske bra att använda om man endast har ett tunnt lager som ska bryta kapilärkraften.

Jag tror inte man behöver vara rädd för lite byggskit i makadammen i detta fall.

Har i bakhuvudet att jag skulle ha läst att det skulle räcka med 70cm grus (med nollfraktioner) för att bryta kapilärkraften.



Men jag är bara en glad amatör :)
 
mexitegel skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med att inte gjuta plattan direkt
Hur gör man när man gjuter mitt i glödheta sommaren?
Visserligen skuggar stommen till viss del. Men om solen är stark och vinden ligger på måste man väll vattna plattan?
Räcker det med att täcka plattan, med plast? Fungerar det i högsommartid?
 
T
DennisCA skrev:
Ah ok då fattar jag, det låter som att det är så dom har gjort i huset, + fuktspärr mellan den vertikala och horisontala reglingen.

Tror det blir att skaffa spikpistol och kompressor sen när det blir dags att börja bygga. Tur man har presentkortet.
Hmm.. jag trodde bestämt att fuktspärren skulle vara på ena sidan av isoleringen och inte mitt i..
Det är ju meningen att fuktspärren ska stoppa fukt som genereras inomhus från att ta sig ut i isoleringen/konstruktionen och skapa mögelproblem eller röta.
Den fuktiga luften ska sedan ventileras bort - antingen genom frånluftsventilation eller frånluftwsventilation med värmeväxling beroende på valt system.

(Självdrag är det väl inte så många som har i moderna hus, det fungerade bättre när man eldade med ved eller hade en oljepanna, kanske fungerar med pellets-/vedpanna men det är också skillnad på hur mycket vattenånga man genererar idag mot förr i tiden...)

Kolla med din byggledare vad som gäller i Finland i dagsläget. (På tal om byggledare, som du frågade om tidigare, så finns det även i Sverige krav på en Kontrollansvarig[tidigare Kvalitetsansvarig] person när man bygger nytt/till.)
 
Det är standard att fuktspärren kommer en bit (brukar bli 45mm) in i isoleringen

Så länge den inte är mer än 1/3 in är det lugnt!
 
T
OK, det var nytt för mig. När jag fuskade som hantverkare (för hundra år sedan...) så såg jag nog bara att man satte isoleringen i resningen och sen häftade upp plasten och sist skruvade gipset på det.


Man lär så länge man lever :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.