Vart bygger du ? Är det i Malax ?
 
Jo det är i Malax vi bygger. Fönstren har blivit uppsatta nu annars, men ingen inga bilder på bygget har jag, har så brottom till alla ställen (+jobbstress) att jag bara glömmer allting jag borde göra.
 
Usch igår kom det dåliga nyheter, En räkning från Malax Kross på över 12500 euro för grus och jord. Bland annat 1550 skulle dom ha för 30 kubik med jord, dvs cirka två flak jord. Grävaren sade det var riktigt billigt och endast 100 euro flaket då dom tog det från ett närliggande byggprojekt nån km bort. Känner mig riktigt lurad.

Ska gå igenom hela räkningen med grävaren i helgen som är han som varit med och lagt ut all jord, och se om dom försöker salta räkningen eller ej. Kan nog ärligt säga detta är dubbelt mera än jag trodde det skulle bli, inte trodde jag vi skulle ha använt 660 kubik med krossgrus heller.

---

I andra nyheter fick Daniel, den äldre tvillingen (med 6 minuter) komma hem på 'permission' igår, han störde nog nattsömnen lite :)

11087295633_d6b165fdc6_z.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 6 till
  • Laddar…
Tog några bilder av huset igår också, fönstren är uppsatta, taket verkar dom ha gjort lite på också:
11096857426_b0efdc31e8_c.jpg


Slapp inte in och titta för dörrarna var återspikade med plast och jag hade inte verktyg med mig:
11096983073_4f82af573f_c.jpg


Bakom huset:
11096887474_ee5501fc3e_c.jpg
 
Hej!

Har börjat följa Dig och husbygget.
Låter mycket att de fyllt 660 kbm för grundet. Priset annars motsvarar nog mängden...

Annars är det spännande att se allt som händer runt bygget. Nog skiljer det lite mellan sättet att bygga i Finland mot Sverige. Men huset verkar mycket rejält och jag har sett många av liknande modell när vi varit ute på specialsträckor i Finska VM-rallyt genom åren.

Är det inte läge att spika ytterpanel snart innan regn och snö?
 
Jag vet inte faktiskt. Jag antar byggarna har koll på det. Regn har vi nu haft hur länge som helst.
 
660 kubik stenkross? Det är ju ca 70 lastbilar. Ganska mycket. Stämmer mängden så är priset faktiskt ganska bra! Men det låter väldigt mycket.
 
Tja priset för de 660 kubiken är cirka 6000 euros, så kubikmeterpriset kan jag inte klaga på, mängden verkar extrem dock, som du säger nästan 70 lastbilar. Jag vet dessutom att majoriteten av fyllnadsmaterialet runt huset är lerrik jord som blev över från en annan byggplats som dom forslade dit, den jordsorten finns ej nämd i räkningen och grävaren sade det kostade 50 euro lastbilen, hälften av priset på räkningen blir det då.

Det är en massa andra grussorter och singel på räkningen som bidrar till totalpriset. Och den här jorden där 31 kubik kostar 1550 euros eller grovt svängt; 15500kr är också något som slår mig som konstigt, typ 300 euros förväntade jag mig där max för såpass lite.
 
DennisCA skrev:
Tja priset för de 660 kubiken är cirka 6000 euros, så kubikmeterpriset kan jag inte klaga på, mängden verkar extrem dock, som du säger nästan 70 lastbilar. Jag vet dessutom att majoriteten av fyllnadsmaterialet runt huset är lerrik jord som blev över från en annan byggplats som dom forslade dit, den jordsorten finns ej nämd i räkningen och grävaren sade det kostade 50 euro lastbilen, hälften av priset på räkningen blir det då.

Det är en massa andra grussorter och singel på räkningen som bidrar till totalpriset. Och den här jorden där 31 kubik kostar 1550 euros eller grovt svängt; 15500kr är också något som slår mig som konstigt, typ 300 euros förväntade jag mig där max för såpass lite.
Normalt så står ju transporten för en stor del av kostnaderna. Åtminstone är det så här där jag bor. 31 kubik jord för 1550 euro låter vansinnigt dyrt. Det är väl bara 3 lastbilar typ, eller kanske 2? Jord är väl betydligt lättare än stenkross.

Däremot 6000 euro för 660 kubik stenkross är ju galet billigt, för jag antar att det inkluderar transporten?
 
vectrex skrev:
Normalt så står ju transporten för en stor del av kostnaderna. Åtminstone är det så här där jag bor. 31 kubik jord för 1550 euro låter vansinnigt dyrt. Det är väl bara 3 lastbilar typ, eller kanske 2? Jord är väl betydligt lättare än stenkross.

Däremot 6000 euro för 660 kubik stenkross är ju galet billigt, för jag antar att det inkluderar transporten?

Jo det gör det, har inget emot kubikpriset men visste inte det var så mycket. 0-63 krossgrus är väl mestadels sand med några större stenar i. Priset för 0-63 gruset var faktiskt mer som 4700. 6.50 per kubik är priset(exkl. moms).

Det var inte 31 kubik jord heller, kolumnen i fakturan nämner bara antal och efter jag talat med grävaren kom vi fram till att det var 31 laster med jord som var 50 euro styck. Det stämmer sannolikt in på lerjorden vi använt för fyllnad. Fast grävaren sade dom hade endast kört 21 laster så jag har blivit fakturerad för 10 extra lass.

Men har dom faktiskt kört 21 laster med jord bara för att fylla den delen av gården.... Kanske resten faktiskt stämmer också då.... Fått kvitton som jag går igenom och ska kolla om allt stämmer. Men 500 euros för mycket har jag iaf. blivit fakturerad för.

Nå det blir som det blir.


I andra nyheter kom vi fram till att grävaren har lagt ner skyddsrören för jordvärmen på ett vis som gör att dom är oanvändbara. Istället för att gå rakt ner och sen ut från huset så går dom innåt mot huset och sen ut, alltså som en S-form. Så monteraren fick inte in kollektorslangarna i huset. Har grävt och kollat och svurit åt sånthär fuskjobb men det blir att ta in kollektorslangarna genom väggen.
 
Redigerat:
T
DennisCA skrev:
...

Ska väl koppla in bergvärmehålet snart, så vi grävde fram det, det hamnade lite på fel plats upptäckte vi. Berget går upp och ner över gården som vågor nästan, vi försökte få det i botten av en av "vågorna" så det skulle bli en rak yta där röret skulle sticka upp:
[bild]

Är det nån här som vet om det är problematiskt att ha fram röret då det är vinter, kan det bli frysskador? Försökte linda in det med isolering för säkerhets skull.
Hej Dennis,
skulle inte tro att det är ett problem att rören sticker upp fast det är kallt. De är väl fortfarande tomma och PEM-slangen är inte frostkänslig och om det är fyllt med kollektorvätska redan så ska den till ca 30% vara frostskyddsvätska då kollektorvätskan kan gå under noll grader under drift.

De borde fyllas när bergvärmepumpen är på plats och skall kopplas ihop med kollektorn, det är då man ska se till att det är fyllt i systemet och inga luftfickor skapar problem med cirkulation.

Nu är det här en lekmans uppgifter efter att just gått igenom en upphandling av bergvärme, installation under december om kommunen behagar ge mig svar på anmälan(som de kallar det, jag anser att det är ansökan då jag itne får gör något innan de gett sitt besked...), och jag har läst på en hel del och diskuterat med 5-6 leverantörer om val av pump, effekt och borrhål men jag jobbar inte med installation eller borrning.
Detta till trots är jag rätt säker på att det inte är något att oroa sig över.

Lycka till med nya huset - ser ut att bli ett trevligt område.
 
Kan inte låta bli att kommentera med tanke på trådtiteln; Uppenbarligen bygger man hus i Finland med samma förutsättningar och problem som i Sverige: hantverkare som fuskar eller är okunniga även där... :(
 
DennisCA skrev:
Tja priset för de 660 kubiken är cirka 6000 euros, så kubikmeterpriset kan jag inte klaga på, mängden verkar extrem dock, som du säger nästan 70 lastbilar. Jag vet dessutom att majoriteten av fyllnadsmaterialet runt huset är lerrik jord som blev över från en annan byggplats som dom forslade dit, den jordsorten finns ej nämd i räkningen och grävaren sade det kostade 50 euro lastbilen, hälften av priset på räkningen blir det då.

Det är en massa andra grussorter och singel på räkningen som bidrar till totalpriset. Och den här jorden där 31 kubik kostar 1550 euros eller grovt svängt; 15500kr är också något som slår mig som konstigt, typ 300 euros förväntade jag mig där max för såpass lite.
De har inte blandat ihop kubik och ton ? När man räknar ut hur mycket man material man vill ha är det ju lämpligast att räkna ut volymen men sen när lastbilen kommer till grushålan och hämtar är de inte intresserade av volymen utan hur många ton du vill ha.
1kubik makadam 8-16 väger cirka 1.7 ton.
 
Ja fast husets kvalitet kan jag inte klaga på. Problemen har faktiskt alltid involverat grävarens jobb eller hartmans kontorsfolk som varit dåliga att informera och dylikt. Kvalitén på själva hantverket är A+ och flera har kommenterat på det.
 
Nåja :) Nu blev jag riktigt glad. Grävaren insisterade att man kunde få dit kollektorslangarna så jag tänkte att varför inte pröva då. Så nu grävde vi upp slangarna (igen). Han tog hem dom, tvättade och värmde dom över dagen, sen klockan 19:30 var vi där i värsta blåsten och mörkret. Han trädde igenom en mindre slang först, sen borrade han hål igenom båda och fäste med en böjd spik, sen tjep runt allting. Efter det tog man bara i och drog som man vore hulken och efter mycket möda och besvär så har vi kollektorslangarna på plats! :)

Några bilder från idag då det ännu var dagsljus:


11157106096_6f435f5218_c.jpg


11157253693_26e4406b7c_c.jpg
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.