Nästan all isolering ligger på utsidan av fuktspärren, det är ett väldigt tunnt lager, skulle gissa cirka 45mm på insidan av spärren som tlundberg sade så det är väl så dom kör det. Sen kommer plywood och sen gips. Plywooden är visst där för att om du borrar eller spikar i väggen och ska lägga upp tavlor och dylikt så håller inte gipset så bra.

Har varit borta den senaste tiden och sitter fortfarande fast i Helsingfors. Fått några telefonbilder av farsan på hur det ser ut i dagsläget:


11478662136_90d8182883_c.jpg


11478694773_ed0025c2fa_c.jpg


11478641116_bfec921b58_c.jpg


11478639216_618932b637_c.jpg


11478554584_fc685bddd6_c.jpg


insidan


Här kommer vardagsrummet, det saknas en innervägg så man ser rakt in i ett sovrum:
11478542715_4daacf7851_c.jpg


Hallen ser man här, ett rum och den mindre toaletten:
11478547085_566db78c6c_c.jpg


Murade väggar i badrummet/bastun:
11478651066_a25e58d2ce_c.jpg


11478652216_513b705068_c.jpg


Elgrejs:
11478572914_0dbd196f48_c.jpg
 
Murade väggar till badrummet... Är det vanligt i Finland? Helt utanpåliggande rördragning för vatten antar jag då. Eller hur är det löst?
 
Väggarna blev murade p.g.a. att vi ville ha vedeldad bastukamin istället för el som var standard. Det krävde byte till murade väggar enligt säljaren. Utanpåliggande rör eller ej har jag inte tänkt på, det blir som det blir antar jag. Inte en big deal för mig.
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Drar man inte elen i rör i finland?

Mvh Kalle
 
T
Karlminator skrev:
Drar man inte elen i rör i finland?

Mvh Kalle
Tydligen inte då man kollar på "ormboet" på sista bilden(y)
 
Ja just dessa tillverkare så verkar inte göra det. Varierar från företag till företag antar jag.

Vet inte varför dom inte gör så.
 
DennisCA skrev:
Ja just dessa tillverkare så verkar inte göra det. Varierar från företag till företag antar jag.

Vet inte varför dom inte gör så.
Hm, det är ju tråkigt om man tex. råkar borra eller sätta en skruv i en kabel. Bra mycket enklare att byta den om den ligger i ett rör.

Mvh Kalle
 
Frågade elmontören som gör jobbet och det är standard för alla Hartman Hem installationer att göra så här, citerade standarden SFS6000 som dom följer i detta fall. Så iaf. följer det etablerad standard så det inte blir problem med försäkringar osv. Men när man köper ett sånthär hus följer nog allting alla rådande standarder och krav.
 
Är det för att det är lättast och billigast? Jag är inte elektriker men det känns svårt att byta ut/dra en ny kabel vid behov.
 
Jag kan inte se någon annan orsak än det, så förmodligen är det precis så. Som tur är det ganska komplett med kablar och det blir nätverksuttag i varje rum med cat6 kablar. Så problemet med kabeldragning kommer väl inte i första taget.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Vad lägger man för tätskikt på den murade väggen sen? Samma som på gips?
 
Karlminator skrev:
Drar man inte elen i rör i finland?

Mvh Kalle
Då jag lärde mig installationsteknik i medlet av -90 talet så sades det att: Ja, man kan dra utan rör men lägg för h-vete dit rör om ni har möjligheten.

Men det är mycket som har ändrats i världen sen dess. :)
 
tlundberg skrev:
Vad lägger man för tätskikt på den murade väggen sen? Samma som på gips?
Ja, rollat tätskikt är det vanligaste.
 
T
Kicken skrev:
Ja, rollat tätskikt är det vanligaste.
Den vanliga folien funkar bra också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.