Kom tillbaka igår natt så idag tog jag om några av bilderna i bättre kvalitét:


11606545545_72b645f881_c.jpg


11606775133_6fc8e2929d_c.jpg


11606892894_a712560783_c.jpg


11607316776_9bfc7d1f22_c.jpg


11606790173_53f418173f_c.jpg

Enligt vad jag fått höra är det vanligare nu att dra ström utan rör av nån orsak.
 
DennisCA skrev:
Enligt vad jag fått höra är det vanligare nu att dra ström utan rör av nån orsak.
Pengar naturligtvis.

Man får väga kostnaden för att dra rör mot risken/kostnaden att man behöver byta ut en kabel. Jag är övertygad om att vi ligger efter i Sverige på den punkten.
 
Vad är det för typ av fönster, är det 2-glas längst in, sen ett tomrum på 1dm och sen ett enkelglas?

Påminner om våra fönster. Vi hade gammaldagsa 2-glas, fönsterfirman tog bort de inre och satt i en dubbelkasett. Fick av Trafikverket pga att vägen ligger så nära. Ångrar dock att vi inte bytte alla fönster och fick ersättning i stället. Nu är den öppningsbara delen så tung att vi törs inte öppna fönstret utan att det ska hänga till sig och att det inte ska gå att stänga. Kassetten väger nästan 40kg.
 
Nyfniken skrev:
Pengar naturligtvis.

Man får väga kostnaden för att dra rör mot risken/kostnaden att man behöver byta ut en kabel. Jag är övertygad om att vi ligger efter i Sverige på den punkten.
Det är fritt fram att förlägga kablar i väggarna även i Sverige så länge man använder skydd mot spik/skruv vid regelgenomgångar osv men man gör det inte. Delvis på grund av att det känns ruskigt fel för de flesta elektriker men också att det blir svårt att göra ändringar/byta ut kabeln i efterhand.
 
Jo det är nog sådana, fönstren är av märket Skaala, modellen är Skaala Beeta, dörrarna är samma märke också.
 
Taket över groventrén är riktigt snyggt, passar bra till resten av huset.
Kommer bli tvungen att göra något liknande på vårat kommande hus.
Främst för att skydda dörren från väta.
 
Fönster är av finsk standard. Även kallade MSE, MSE-AL/B.
Det är 2+1 inåtgående vanligtvis, men om man vill komma ner i u-värde och rw-värde så kan MSE-AL/A med fördel användas då det är 3+1 inåtgående.
Högst vanligt förekommande i den östra rikshalvan - och kanske ännu vanligare i baltstaterna och Ryssland.
Det blir mer och mer vanligt att det är föreskrivet ett högt rw- och/eller ratr-värde på fönster till objekt i stadsmiljö, således kommer det förmodligen blir än mer vanligt i Sverige. Traditionella svenska fönster har ingenting att komma med när högre ljudvärden önskas. Så håll i hatten! Så, åter till tråden :)
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Har inte hänt så mycket här på siståne. Verkar gå sakta med elinstallationen, ett centralskåp har monterats och uttag osv. har gjorts. Det som klämmer mest nu för min del är uppvärmningskostnaderna, att värma ett hus fastän det är bra isolerat är inte enkelt med bara en luftvärmeblåsare, fick en 300 euros räkning för de senaste två månaderna (1.11 - 31.12) och då stod mätaren på 2550kwh, igår låg den på 3225kwh så det går cirka 50kWh per dag just nu.

Det drar nog mera nu för jag har satt in en avfuktare och en infraröd värmeplatta som jag lagt emot golvet (några klossar lyfter upp den lite), tanken är att "intensivavfukta" hörnet där värmepumpen ska komma och installera den så fort fuktigheten i golvet där har sjunkit såpass att vi kan lägga in golvet där.

Byggarna talade om något som hette punktavfuktare men inget av de lokala maskinuthyrarna har någon sådan så därför kör jag med denna lösning ala två olika maskiner. Ska köra till fredag på test, hoppas det funkar. Ganska kallt också, var -22 igår men bara -12 idag.
 
Köpte en avfuktare! Hoppas en Trotec TTK 140 S duger, kostar lika mycket att köpa en avfuktare som att hyra en i en månad, och man måste ju köra i flera månader låter det som. Sen kan man sälja den när man är klar och få tillbaka lite av pengarna iaf.

Har varit -22 och jag har kört infravärmare, byggvärmare och avfuktare alla tre, huset blev även ganska kallt så jag måste ta upp termostaten sp jag fick tempentill 16 grader i huset, 22 i grovköket där avfuktaren står. Har gått 134kWh per dygn som värst.

Blir så jäkla dyrt att hyra maskiner, 12 euro för avfuktare, 15 euro för infravärmaren, 20 euro per gång för att hyra fuktmätare.
 
Hur länge ska de där stå och suga el då?
 
Tills fuktighetsgraden i betongen ligger på runt 80-85% har jag fått höra. Enligt andras erfarenheter fick dom använda avfuktare i flera månader. Så inköpet borde betala sig.

Bara vi nu får det där hörnet tillräckligt torrt så kan vi lägga in värmepumpen och den får hålla tempen i huset. Det är inte avfuktningen som drar mesta strömmen utan det är att värma utrymmet med en värmeblåsare som kostar. Så bara det är gjort blir det mycket billigare att hålla igång.
 
Vad betalar man för en kWh i Finland?
 
Cirka 6 cent per kWh + överföringskostnader ungefär lika mkt till så 12 cent ungefär.
 
Det var ju billigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.