Tackar, jag ska ta några närbilder nästa gång jag åker dit, förmodligen imorgon. Hittade annars "före" bilder på tomten:

12595698963_3bdb3c815c_b.jpg

12596016364_ed563b369c_b.jpg

Så det är ju en viss skillnad mot den senaste bilden.

Och barnen säger hej:
12696794483_74b785a5aa_c.jpg
 
  • Gilla
Mats Jo och 1 till
  • Laddar…
Montören skrev:
Jag hade nog dock plockat bort stegen på huset! Det går väl att ställa fram en vanlig stege när sotaren kommer eller?
Jag tror det är ett lagkrav i Finland.
 
Goteborg skrev:
Blir ju tjusigt det där. Byggs ju väldigt likt som på denna sida vattnet. Som plåtslagare tittar jag ju lite extra på dessa detaljerna och undrar om du kan lägga upp närbild på stuprörets utkastare, svep och hängrännans gavlar. De ser lite annat ut än det jag är van att jobba med. Du råkar heller inte veta vem som är leverantör till dessa plåtar? Rukkii?
Tog lite längre än jag tänkte men några närbilder på stuprören:
12797010584_3512ac5e01_b.jpg
12797006224_942918affd_b.jpg
12796684973_ab740d8c43_b.jpg
12796679253_1ab6a508dd_b.jpg
12796582125_3b8f1e32fc_b.jpg

Ruukki så är tillverkarna av takplåtarna, från vad jag hittat har dom också gjort rännorna och rören.
 
Det var några skrynkliga böjar du hade där! Brukar det se ut sådär?
 
tlundberg skrev:
Det var några skrynkliga böjar du hade där! Brukar det se ut sådär?
Jag tycker dem skrynkliga böjjarna var ganska fräcka :cool:
 
Ja kan det är helt vanlig design här.
 
tlundberg skrev:
Det var några skrynkliga böjar du hade där! Brukar det se ut sådär?
Jag tycker det ser smart ut. Förmodligen är böjarna lite flexibla i vinkeln till skillnad från våra svenska.

(Kul att se svenska på vägskylten. Är det inte dags att vi återtar Norge och Finland snart? Om inte annat så för att göra finska stuprörstillverkare svenska.)
 
j.f.s
spännande tråd. lycka till med fortsatt byggande.
 
Off-topic, ursäkta Dennis.

En intressant sak med ruukkis rännor:
I finska monteringsanvisningen (för finska marknaden) så står det att det ska vara 900mm mellan krokarna och 2-3mm/m lutning.
I svenska monteringsanvisningen (för svenska marknaden) så står det att det ska vara 600mm mellan krokarna och 5mm/m lutning.

Vad jag kan förstå så är det exakt samma produkter, men ganska stora skillnader på måtten, beror der på nationella bestämmelser?


Ser ut att bli ett fint hus!
 
Hade det varit tvärt om kunde man kanske motiverat det med att de finska rännorna måste hålla för mer snö/is. Men nu var det ju inte så...
 
Det är plåt ama Sverige som säger 600mm CC. Troligtvis så säger väl finska motsvarigheten att 900 räcker. Men materialet är desamma.
 
Garaget börjar se färdigt ut på utsidan nu, bara strömmen kvar nästan.
Fortsatte på insidan idag och städade bort flera stora högar med överbliven isolering, små små bitar som man inte har npn nytta av. Fick en leverans igår med mera isolering så jag ska ta och göra resten av väggarna nu.

Sen börjar jag väl sätta upp fuktspärrar och regling, antar elektrikern vill göra strömmen på insidan ungefär då också. Ska bli några externa lampor också. Sen när allt det är färdigt lägger vi blåsull i taket.



12841673024_1f0b61a9ae_c.jpg


Ganska glad att vi inte behövde fixa taket under biltaket.
12841326373_92f7ae21d6_c.jpg


12841261365_d63d2396b3_c.jpg


12841336693_1fc2c16e44_c.jpg

Hållit på och trixat med värmepumpen denna vecka också. Försöker få den att köra mera effektivt. Konstiga värden ännu dock, temperaturen på vätskan som kommer in kan variera mellan 1-5 grader och många gånger har temperaturen på vätskan som far ut varit högre. Vilket slår mig som fel väg att gå, så att säga. Trodde också att in-temperaturen på vätskan skulle vara ganska konstant.
 
Apporpå din värmepump så låter det som du har luft i systemet. Kolla så din installatör ställt köldbärarpumpen så den går kontinuerligt nu i början. Du ser detta i Meny 5.1.8 där skall "10 dagar kontinuerlig" vara ikryssad. Du når installationsmenyn genom att hålla inne bakåtknappen i mer än 7 sekunder.
 
Jo jag noterade att den inställningen var på "intermittent". Funderade på att lägga den på just den 10 dagars gång, men man vågar ju inte gå och röra för mycket. Fast jag gjorde en ganska stor ändring idag då jag uppdaterade mjukvaran i pumpen, nu har den automatik på cirkulationspumpen t.ex.

Också fått rådet att kolla smutsfiltren, ska väl göra det bara jag känner mig bekvämare att mixtra med utrustningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.