Då har din installatör slarvat :). Den ska stå på 10 dagars kontinuerlig just för att få ut så mycket luft som möjligt.
Du kan ju ta en backup av inställningarna på ett usb-minne så kan du mickla bäst du vill ;)
 
Riktigt kul att se ett nybygge i Malax. Min mors släkt kommer därifrån så vi tillbringar varje sommar ute i skärgården där.

Vi ska nu i vår installera el i sommarstugan ... vet du hur man kollar upp hantverkare/elektriker i Finland/Österbotten? I Sverige kollar man ju upp om dom har F-skattesedel m.m.
 
I helgen har jag arbetat med isolering i garaget, väggarna är nu färdiga med 150mm isolering. Blev att köpa en extra 25 kvadrat men jag tyckte vi kom långt med det som lämnade från huset, över hälften av garaget fick vi gratis isolerat. Lite stökigt:
12879940945_9ab321943c_c.jpg

12879947115_bb29d385e3_b.jpg

Nästa steg är att börja lägga upp fuktspärren, sen regla och sist gipsskiva (om jag fattat ordningen rätt). Innerväggarna ska också upp, såg på hur dom konstruerades i huset och där använde dom u-formade metall skenor i tak och golv som dom lägger balkarna i, gör väl samma jag då. Måste köpa mera fuktspärrsmaterial innan jag kan fortsätta. Måste komma ihåg att fixa ventilationen också.

Det går att lägga extra 50mm isolering bakom fuktspärren, så gjordes det i huset, tror jag gör det endast i det lilla hobbyrummet isåfall. Garaget blir inte uppvärmt (förutom ett rum med en oljevärmare) men det känns bra att det är gjort så man får en riktig separation mellan utsida och insida. Kan hända det blir nån form av uppvärmning i framtiden, kanske solvärme.
 
DennisCA skrev:
Det är nog samma här fast det kallas annorlunda. FO-nummer tror jag det är.
Ser ut att vara relevant:
[länk]
Tack!
 
En sak jag undrar över, i dom senaste bilderna har dom lämnat kvar en massa bräder i väggerna, som är spikade i en vinkel. Jag antar dom ger mera stabilitet medan garagets stomme konstruerades, men är det nån poäng med dom längre? Dom borde tas bort så jag kan lägga upp fuktspärren ändå.
 
Reglarna får du nog ta bort.

Ett ännu enklare och billigare sätt att sätta upp en mellanvägg är att du tar samma 66 mm regel och limmar fast på golvet och spikar fast samma i taket.

Anledningen med 50mm isolering "extra" isolering bakom fuktspärren är att du vill ha fuktspärren hel och inga hål. Dvs all el och kablar dras där så behöver du inte ta hål i plasten varje gång en eldosa skall fast i väggen.
 
Hmmm, elektrikerna som ska göra elen i garaget sade jag skulle vänta med fuktspärren ännu så jag fick intrycket dom tänkte dra ledningarna på andra sidan fuktspärren, men kanske dom bara ville göra el-arbetet på yttersidan först, det blir utomhusbelysning på väggar och under biltaket. Resten kanske får dras på insidan av spärren. Funderade annars att bara ha luftspalt istället för 50mm isolering, går väl ändå att dra ström där mellan.
 
Idag verkar dom ha börjat med väggarna i badrummet, luktade konstigt i huset då jag kom dit idag och väggarna såg ut såhär:
12997727425_774aafdc1d_c.jpg

Gissar det är nån slags form av fuktspärr för badrum dom kletat på. Jag ser dom har även lagt i taket ännu en fuktspärr i plast, vet inte om den blir permanent eller om det bara är något tillfälligt skydd. Om den ska lämna där så kommer taket lägre i badrummet än resten av huset, ser skillnaden här under.
12998128174_238d907f96_c.jpg

I den andra toaletten så har även något annat målats på väggarna där:
12997736575_6e43371a79_c.jpg

Sen har dom gjutit en fot runt området där alla ledningar m.m. kommer upp ur golvet:
12997848233_7c1484c5b1_c.jpg
 
Redigerat:
Visst luktar fuktspärren gott...

Det gröna är primern och den gråa är en gummimassa, båda är fuktspärr. gröna ska målas på 2 gånger och det gråa minst 4 gånger. Då är ju frågan om det är korrekt att sätta weber vetonits fuktspärr på gipsskiva i badrum? I Sverige rekommenderas det INTE medan det i Finland är "lagligt". Det borde egentligen vara en gipsskiva för våtutrymme, men kanske det är det?

På alla ställen där vatten kommer ur golvet skall det gjutas klackar, 10cm höga (1 klinkerplatta hög).

Menar du att de har 2 varv med plast i taket så kan det nog bli fel. Har för mig att det får bara finnas en fuktspärr (plast) i taket och likaså i väggarna. Dvs om de har plast i väggen utåt måste detta tas bort före de gör en fuktspärr i badrummet!!! Det får inte vara gråa fuktSPÄRR -> gips -> isolering 50mm -> PLAST -> isolering... Men kolla med din ansvariga så jag har rätt... :confused:
 
Det lilla rummet är som jag förstod inte klassificerat som ett våtrum enligt lag då det bara har en toalett och handfat.

I det egentliga badrummet är väggarna murade så där finns inga gipsskivor. Den lilla WC'n så står i mitten av huset och är inte emot nån av ytterväggarna och dess isoleringar.

Angående taket kan man se på den andra bilden de olika höjderna, man kan från bilden också tyda att det nu blir två lager med samma sorts fuktspärr i taket, för det övre lagret går genom hela husets areal. Jag vet inte om det är något temporärt eller ej, men än så länge har dom vetat vad dom håller på med.
 
De vet säkert vad de gör. Det är ju därför man har hantverkare. :)

Badrummet var ju det rum jag är mest rädd för. Dyrt då någonting går fel, och kan bli svårt i framtiden att få ut nåt på försäkringen om det blir vattenskada. Förstås så har ju hantverkaren 10 års garanti på arbetet ifall någonting går snett under den tiden, men efter det är det på eget ansvar.

De rum som har en golvbrunn är våtutrymme
 
Tommy Bäckman skrev:
Det gröna är primern och den gråa är en gummimassa, båda är fuktspärr. gröna ska målas på 2 gånger och det gråa minst 4 gånger.
Enligt de finska instruktionerna så ska det grundas 2varv med den gröna (fuktspärren) och sen minst 2varv med den grå (tätmembranet), men det är svårt att nå nödvändig tjocklek med två varv.

Tommy Bäckman skrev:
Då är ju frågan om det är korrekt att sätta weber vetonits fuktspärr på gipsskiva i badrum? I Sverige rekommenderas det INTE medan det i Finland är "lagligt". Det borde egentligen vara en gipsskiva för våtutrymme, men kanske det är det?
Det är godkänt med vanlig gipsskiva i badrum, tätmembranet ska ju vara tätt:)
Reglerna är mildare i Finland jämfört med Sverige.
Weber vetonit rekomenderar väggar av stenmaterial.

Tommy Bäckman skrev:
Menar du att de har 2 varv med plast i taket så kan det nog bli fel. Har för mig att det får bara finnas en fuktspärr (plast) i taket och likaså i väggarna.
Japp, det får bara finnas en fuktspärr (plast eller badrumstätskikt).
Om det är murade väggar i badrummet så brukar man ha en luftspalt mellan den murade väggen och ytterväggen och då kan man ha plast i ytterväggen OCH tätmembran i badrummet.
 
Redigerat:
Golvet och 10cm av väggarna i ett rum med golvbrunn ska alltid ha "full" fuktisolering.
Men det är bara väggarna närmast dusch som måste ha "full" fuktisolering, i Sverge är det väl ochså updelat i zoner.
Så i tex ett WC(utan dusch) eller tvättstuga så behöver det inte vara full fuktisolering, tex räcker vetonits gröna bra.
 
Kicken skrev:
Om det är murade väggar i badrummet så brukar man ha en luftspalt mellan den murade väggen och ytterväggen och då kan man ha plast i ytterväggen OCH tätmembran i badrummet.
Japp det är så det är byggt i badrummet här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.