F fixarmicke skrev:
Folk här på forumet som minskat sin förbrukning verkar vara i majoritet, men i verkligheten gick Sveriges elförbrukning upp under September trots prisrekord.

[länk]

Vi med fasta avtal kör ju på som vanligt eller har uppenbarligen då ökat vår förbrukning med elbilar och liknande.
Jag misstänker att industri och ev elfordon snabbt äter upp ev besparingar i hushållsel.
Uppvärmning kanske kan ge ett utslag om man kan optimera det, men för vanliga boende så handlar det kanske om att sänka ngn grad eller stänga av komfortvärme/SPA osv...frågan är hur långt det räcker om tex SSAB ökar produktionen av stål 1% ?

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Vi hade ca 750kWh förra året och runt 1000KWh för 5 år sedan. Investera i solvärme då eftersom vi misstänkte att priset på el skulle börja gå uppåt.

I våras investera vi i en medelstor komplementerande luft/vatten värmepump, och de kombinerat med ett par andra besparingsåtgärder (flytta runt lite TV apparater och byta ut ett par maskiner som tog mycket ström, bland en äldre dator som blev ersatt av en bärbar modell) så gick strömförbrukningen nu ner till 500kWh, varav ca 100kWh kom från värmepumpen.

Har ersatt braskamin med Tuulikivis täljstenskamin vilket gjort att vi får ut mera värme med mindre vedmängd, ca 50% av värmen är kvar efter 24 tim
Installerade ny mekanisk ventilation för 3 år sedan som jag kan använda mer ekonomiskt genom att t ex inte koppla in den elektriska värmen i aggregatet under vintern. Har tagit del av era fantastiska resultat som åstadkommit elförbrukning vilket också visar att mycket kan göras även med små medel Kalkylblad och diagram som visar elförbrukningen över ett år, med jämförelse mot tidigare år och budget.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
A
S slurppe99 skrev:
Vad ska detta tillföra?
OH!
Det är bara för att du skall få perspektiv på sparande, du spara några fjuttiga kWh per månad och kommun skiter i dina skattepengar och kör ishallar för fullt 1000ggr mer fast det varje dag, 30.000ggr mer per månad. Vi har ca270 kommuner

• Gilla
Crank
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag misstänker att industri och ev elfordon snabbt äter upp ev besparingar i hushållsel.
Uppvärmning kanske kan ge ett utslag om man kan optimera det, men för vanliga boende så handlar det kanske om att sänka ngn grad eller stänga av komfortvärme/SPA osv...frågan är hur långt det räcker om tex SSAB ökar produktionen av stål 1% ?
Nu är förbrukar kategorin Bostäder och service 55% mer el än industrin på årsbasis, och en ännu större andel när det börjar bli kallt:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elanvandning/

Så det påverkar mer om temperaturen sjunker några grader än om SSAB får en jätteorder.

• Gilla
anderssamuelsson och 1 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Folk här på forumet som minskat sin förbrukning verkar vara i majoritet, men i verkligheten gick Sveriges elförbrukning upp under September trots prisrekord.

[länk]

Vi med fasta avtal kör ju på som vanligt eller har uppenbarligen då ökat vår förbrukning med elbilar och liknande.
Har inte lyssnat på inslaget i sig, men det är ju också intressant när denna förbrukning är sett över dygnet.
Säg att jag förbrukat 10% mer denna månad jämfört med förra året, men jag har flyttat 90% av min förbrukning till låglast-tid, då är det ju förmodligen positivt på totalen.

• Gilla
bermuda och 3 till
  • Laddar…
133 m² + 190 m²

Hus från 1967 med självdrag.

Nu 2022 så har vi ställt inomhustemp runt 17-20 på dagarna, kring 16-17 på nätterna (innan har vi haft kring 22-26 grader). Vi bytte direktEl-vatten i sep 2020 till luft-vatten.

Histogram över daglig elförbrukning i kWh för september 2020, med varierande förbrukning upp till 120 kWh per dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energianvändningsdiagram för september 2021 som visar daglig förbrukning i kWh.
Skapa konto
Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning i kWh för september 2022 med totalt 427 kWh.
Skapa konto

Nu verkar det ju bli billigt med el igen, eller är det bara tillfälligt? :)

Strip Strip skrev:
Vore intressant att veta hur skillnaden i beteende är mellan oss som har billig el i ett bundet avtal och de som får betala fullpris. Jag vågar nog erkänna att enda anledningen till att vi kämpar är för att vi ska vara beredda när vårt avtal tar slut sista november. Hade det inte varit det så hade jag knappast varit en av de som hjälpte till. :thinking:
Antagligen är det så. Själva så såg vi att priset började gå upp förra året och insåg att vi inte skulle kunna binda på 47öre inom en överskådlig framtid. Vi började då sänka vår konsumption av el 8 månader innan fastprisavtalet löpte ut.

Nu i efterhand så känns det bra att vi gjorde det. Det är inte så pass kallt vid 16-17 grader. Men hade vi varit vana vid 22-26 grader så hade det knappast gått.

H HM2020 skrev:
Dom skriver att det har halverats eller att det är tokbilligt. Men om det håller i sig det vet man inte. Terminspriset har halverats, men det är fortfarande 10 gånger så dyrt som 2020.

P PurreP skrev:
1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?
1. 509 vs 762, -33%
2. Sänkt värmekurvan något. Stängt av golvvärme och handdukstork.

H HM2020 skrev:
Jag tänker driva upp tempen till 40 grader inatt, bara för att jag får betalt för det! :cool:
Det är bara ett litet aber, jag har skatter och avgifter på 65,75 öre/kWh också... :(

• Gilla
Hålis
  • Laddar…
Irriterande nog kan jag inte se det nu.. ska dock prata med elbolaget vi hade om att de får skicka lite papper / pdf till mig. Vi fasta löpte ut vid månadskitftet och deras kundsidor funkade skit.. (fanns ingen info att plocka). Loggade in sista dagen för att plocka allt.. och kom inte åt ett skvatt..

:(

Men generellt gör vi inget annorlunda (har inte slösat innan heller) men nu anpassar jag mig gärna efter tibbervisaren haha. är det 50 öre billigare "om en timme" så duschar jag ju hellre då.. (så att säga).

J
Ökade med 100%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.