69 145 läst · 486 svar
69k läst
486 svar
Sänkte ni er elförbrukning September 2022 jmft med September 2021?
2021: 673kwh
2022: 268kwh
Golvvärme i farstu och ena toaletten avstängd. Håller ca 18gr i de rum vi använder och eldat lite mer i vedspisen än tidigare år. Sett över tätning av fönster extra noga denna sommar. Sänkt temperatur i vvb och kyl/frys.
När solcellerna producerar så passar vi att tvätta och diska, om möjligt.
2022: 268kwh
Golvvärme i farstu och ena toaletten avstängd. Håller ca 18gr i de rum vi använder och eldat lite mer i vedspisen än tidigare år. Sett över tätning av fönster extra noga denna sommar. Sänkt temperatur i vvb och kyl/frys.
När solcellerna producerar så passar vi att tvätta och diska, om möjligt.
Medlem
· Stockholm
· 4 inlägg
Sept 2021: 725 kwh
Sept 2022: 560 kwh
Ja, jag vet, det var varmt i juni, ac:n fick gå en del
Vi har solceller men ovan är alltså med det som solcellerna har producerat och som vi har använt. Om man bara tittar på vad vi köpte i sept så var det 294 kwh
Sept 2022: 560 kwh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag vet, det var varmt i juni, ac:n fick gå en del
Vi har solceller men ovan är alltså med det som solcellerna har producerat och som vi har använt. Om man bara tittar på vad vi köpte i sept så var det 294 kwh
arneri68 skrev:
arneri68 skrev:
Om du inte har timpris nu, så spelar det väl ingen roll om du förlägger uppvärmning etc nattetid.arneri68 skrev:
Hur gammal var LLVP:n?Keiller skrev:
2021: 501 kWh
2022: 459 kWh -8,4%
123kvm 1,5planshus från 1987, 2 vuxna, ett småbarn. LLVP från 2010 (modell 2007), FTX från 2017.
Stängt av elgolvvärme, handdukstork, sänkt varmvattnet till 55C, rensat ventilationskanaler till FTX, skaffat Sensibo Sky för styrning av LLVP.
Marginella saker
Stängt utebelysning som alltid var på ca 3,6kWh/mån
Bytt alla LED-lampor till nya från IKEA med lägre förbrukning och bättre färgåtergivning.
Nyare router i år som bara drar 5W istället för 10W blir ca 3,6kWh/mån mindre så nästan en 10min dusch enligt nån beräkning compricer gjort.
Tagit bort en extern disk till servern.
Redigerat:
Sep 2021: 649 kWh
Sep 2022: 579kWh
Åtgärder: Solceller (endast 4,3kWh). Kortare duschtider, byte av diverse lampor, delar av utebelysning är släcka, matlagning sker ibland utomhus på grill eller liknande.
Efter att ha läst igenom alla inlägg blir i varje fall jag sjukt imponerad av hur många som hittat ett eller annat sätt att sänka sin förbrukning. Grymt alltså!!!
Myresjöhus 1 1/2 plans villa 150kvm ifrån -82
CTC elpanna med varmvattenberedare (vattenburet system) Luft/luftpump samt en insatskamin modell större. Bor i Karlskrona.
Sep 2022: 579kWh
Åtgärder: Solceller (endast 4,3kWh). Kortare duschtider, byte av diverse lampor, delar av utebelysning är släcka, matlagning sker ibland utomhus på grill eller liknande.
Efter att ha läst igenom alla inlägg blir i varje fall jag sjukt imponerad av hur många som hittat ett eller annat sätt att sänka sin förbrukning. Grymt alltså!!!
Myresjöhus 1 1/2 plans villa 150kvm ifrån -82
CTC elpanna med varmvattenberedare (vattenburet system) Luft/luftpump samt en insatskamin modell större. Bor i Karlskrona.
216 mot 245P PurreP skrev:
Men det är bara för att min brunn är törr så jag har inte kunna tvätta
2021: medeltemp 14,2° 547kWh
2022: medeltemp 13,7° 518kWh
Så det blev en liten besparing utan någon åtgärd och trots lägre utetemp, kanske det inte blåste lika mycket?
2022: medeltemp 13,7° 518kWh
Så det blev en liten besparing utan någon åtgärd och trots lägre utetemp, kanske det inte blåste lika mycket?
P PurreP skrev:Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.
Men, hur ligger det till för användare här, har ni
1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?
897 kWh i år. 1038 kWh 2021, minskning ca 10 % Dragit ner på värmen på 30 kvm (hall och gästrum) till18 grader av 175 kvm (ca 22 grader på övrigt).
Mina svar:
1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
2021: 859kWP PurreP skrev:
2022: 713kW
Visst sjönk elförbrukningen.
Från 657 kWh sep21 till 653kWh sep22. En minskning på hela 0,6%!
Kan dock ärligt säga att skillnaden inte beror på att vi skulle ha ändrat på något. Förmånligt avtal i ännu 18 månader.
Däremot har vi gjort en "skenbesparing" i och med att vi valt att bada bastu när timpriset på el varit extremt högt. Vi har vedeldad bastu och jämfört med vad elen skulle ha kostat om vi skulle haft el-bastu och timpris så har vi ju då sparat en rejäl slant.
Från 657 kWh sep21 till 653kWh sep22. En minskning på hela 0,6%!
Kan dock ärligt säga att skillnaden inte beror på att vi skulle ha ändrat på något. Förmånligt avtal i ännu 18 månader.
Däremot har vi gjort en "skenbesparing" i och med att vi valt att bada bastu när timpriset på el varit extremt högt. Vi har vedeldad bastu och jämfört med vad elen skulle ha kostat om vi skulle haft el-bastu och timpris så har vi ju då sparat en rejäl slant.