B
2020 sep: 671 kWh
2021 sep: 509 kWh
2022 sep: 426 kWh

Mer ved. Ingen torktumlare. Den största ändringen är när elen förbrukas, med en tydligt ökad andel el på lågpristimmar. Numera ser man en tydlig peak mellan 22 och 03.

Låg ca 60öre/kWh under med timpris jämfört med vattenfalls officiella rörliga (volymviktade och div avgifter) månadspris för september månad.
 
2021: 1712 kWh
2022: 874 kWh

stängt av värmen är väl största skillnaden sen lite mindre dusch och bad för barnen

fascineras faktiskt av att många har haft lågt tidigare. Ska man ha det varmt o grötigt om fötterna måste ju alla el golvselementen gå på ganska hög fart. Jag misstänker att de 3 rum jag har det i säkert har stått för en ganska stor del. Har spabad som fortfarande går så det ligger på typ 300. Men jag fattar inte hur ni andra som har ett aktivt hus får ner mer. Jag börjar misstänka att mitt hus drar typ 25-30 kWh (ink) spabad per dag. Då är två datorer och skärmar igång dagtid och matlagning 3 gånger per dag och minst en diskmaskin och två tv apparater igång kanske 4 timmar var och sen routern o lite annat. Men de kanske e ca 20 kWh på sånt
 
Har hushållsel (dvs. allt utom värme) som konstant ligger en bit under 300 Kwh. Anser att det inte finns något direkt att spara där. Det jag förbrukat finns det anledning till och är inte någon lyxkonskumtion att kapa i.

Månadens totalförbrukning är lägre än förra året, men det beror enbart på att jag inte satt på någon värme. Jämfört med 2020 är den inte lägre. Min konsumtion styrs helt av hur vädret blir. Syns t.ex. tydligt att det var kall vår i år och en kall vinter 2020. Då var jag över 2000 kWh i januari.

Har sedan länge en innetemperatur som är lägre än vad många ser som normalt och har inget ytterligare att sänka där. Och ett gammalt hus som är gjort för att tåla minusgrader, så har rätt bra med yta trots att det bara är BV som har värme.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Uppfriskande att någon vågar säga sanningen. Även om det är i varmaste laget. Hotter than hell...
Tyvärr inte frivilligt. Stor vattenskada som behövts torka upp. Är måttligt road av att försäkringsbolaget använder schablonbelopp för elen på 1,2 sek/kWh. "Tidigare år har det varit väldigt fördelaktigt för skadedrabbade" sa handläggaren. Hur fan hjälper det mig som betalat upp mot 7 sek/kWh?
 
  • Ledsen
Magagreat och 5 till
  • Laddar…
Ja, med tanka på dom sjuka elpriserna så har vi dragit ner på förbrukningen ordentligt.
Sep 2021: 660Kwh
Sep 2022: 430KWh (då är ca 100Kwh min frus bil)

Kör Tibber och värmepumpen är kompatibel att styra förbrukning av värme och varmvatten till dom billiga timmarna. I övrigt sitter det smarta vägguttag som som stänger av i princip allt så nästan ingenting står i standby läge.
 
Går ju bara jämföra om det var lika temperatur ute som förra året.
 
K Klicka skrev:
Går ju bara jämföra om det var lika temperatur ute som förra året.
Det gör det väl för alla oss som inte värmer med el?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jämför jag mot ett snitt 2017-2021 så har vi sänkt värme/varmvatten med 39% och hushållsel drygt 22%.

Gällande värme/varmvatten tror jag de två stora förändringarna är att vi:
A) duschar effektivare, stänger av vattnet när vi tvålar in oss. Familjen ligger nu i snitt på fyra minuter rinnande vatten per person och dusch.
B) spolar inte fram varmvatten i ledningarna i onödan. Jag har tidigare kommit på mig själv väldigt ofta med att när jag ska tvätta händerna ställa kranen på max värme, men ändå ha avslutat tvagningen innan det ens börjat komma varmvatten. Totalt vansinne naturligtvis, så nu försöker jag tänka i förväg om jag har för avsikt att vänta på varmvattnet eller om jag lika gärna kan spola av händerna i det kalla vattnet som är i ledningen.
Vi har även sänkt inomhustemperaturen några grader, men här nere är det så varmt fortfarande att effekten av det bör vara marginell.

Stapeldiagram som visar minskad förbrukning av värme och varmvatten (VP) samt hushållsel (HH) mellan 2017 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Siffrorna längst till höger är genomsnittlig utomhustemperatur.
 
  • Gilla
bermuda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Torktumlaren är bland det sista jag skulle sluta använda. Min tar ca 3 kWh (uppmätt, och som blir välbehövlig värme i källaren) för att torka en omgång tvätt ca var 10:e dag. Tvätten blir torr direkt och mjuk och skön utan några extra medel.
Kör man en torktumlare var 10e dag så påverkar det inte så mycket. Jag torktumlar handdukar och sängkläder vilket kanske blir med liknande intervall som dig och eftersom jag kör timdebitering så passar jag på att tvätta sånt när det är billigt.

Finns ju barnfamiljer som tvättar flera maskiner om dagen och torktumlar allt. Då finns det besparingar att göra på att dra ner på torktumlande.
 
  • Gilla
Jejo16 och 2 till
  • Laddar…
2021: 1033
2022: 497 / 762 (köpt / förbrukad)

Så har lyckats minska förbrukningen lite trots att vi laddar bilen mer i år än förra året.
Solcellerna är nya för i år och bidrar såklart till ekonomin även om de inte minskar vad jag förbrukar.
 
September 2021 : 693
September 2022 : 500 d.v.s. - 28%
Att vi sänkt elektriska golvvärmen i dusch- och badrummen är nog det med störst inverkan.
Villa med uppvärmning m.h.a. fjärrvärme och lite tillvaratagande av rumsvärme genom FTX och lite hjälp med uppvärmning ( och belysning ) av en braskamin.
 
2021: 1042 kWh
2022: 136 kWh

2021 hade jag byggfläktar på och inte färdigt isolerat.
2022 lvp, kamin insatt mitren av månaden och isolering på plats.
 
  • Wow
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Mina svar:

1. 2021: 461 kWh, 2022: 434 kWh. - 6,5%
2. Sparsamt användande av torktumlare

Stapeldiagram som visar elanvändning i kWh från januari till december för åren 2020 till 2022, med minskad användning 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bjor Bjor skrev:
2021: 1042 kWh
2022: 136 kWh

2021 hade jag byggfläktar på och inte färdigt isolerat.
2022 lvp, kamin insatt mitren av månaden och isolering på plats.
Va fan. Har du ens något som går på el? :surprised:
 
  • Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
2021 september: 1022 kWh (genomsnitt 12C)
2022 september: 760 kWh (genomsnitt 10C)

Följande åtgärder än så länge:
  • Sänkt värmekurva så att vi ligger på ca 19-21 C beroende på rum och väder. Innan låg vi över 20 konstant
  • Sänkt elgolvvärme till 21 C (så används egentligen bara för att undvika obekvämt kalla golv).
  • Disk/tvättmaskin används enbart fulladdade (och på natt)
  • Något minskad belysning men det gör inte så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.