31 798 läst · 295 svar
32k läst
295 svar
Sänkte ni er elförbrukning oktober 2022?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ok va bra. Det är ju aldrig så att vattenmagasinen fylls av höstregn. Ok, då sks Sverige satsa mer skattepengar och bidrag på kinesiska solceller så att vi kan exportera ännu mer på vår/sommar och inte ha tillräckligt med effekt på vinter. Over and out.Anna_H skrev:Du fortsätter tjata om detta, men du har ändå fel. Mer solceller gör att vattenkraften inte behöver gå lika mycket på sommaren utan kan sparas till vintern. Vattenmagasinen funkar som batterier för överskott av solel och vindkraft. Det är inte litegrann i vissa undantagsfall utan motsvarar exakt den effekt som solcellerna resp vindkraftverken producerar i överskott.
Det regnar ju inte mindre för att man har solceller. Och nej, de senaste två åren har vattenmagasinen inte fyllts på särskilt bra. Enligt rapport är det normala vattennivåer i Värmland nu, utom i Vänern, eftersom normalt inte räcker för att fylla upp sjön. Vattenståndet är nu när det börjat snöa fortfarande uppemot en meter lägre än vad det brukar vara.G OMathson skrev:
Är det de kinesiska solcellerna som är problemet? Det finns alternativ. Klaga på den saken istället, det kan jag tycka är en rimlig synpunkt.G OMathson skrev:
Så att vän av ordning kan skapa nästa tråd med november resultatet, kan jag börja sia lite om novemberförbrukningen. Resten av månaden har vi plusgrader, så det går bra att uppskatta förbrukningen för månadens sista vecka.
Som det ser ut hamnar vi under 900 kWh i november, det är 65% mindre än förra årets 2500 kWh. FLVP klarade sig utan elpatron, förutom en dag då den plötsligt övergick från höst till vinterinställning. Förbrukningen hoppade från ca 30kWh/dygn till 70kWh/dygn och barnen klagade att det var för varmt i huset, så nu är den tillbaka i höstinställningen (utan elpatron)
Intressant också är att elpriset verkar hamna på ungefär samma nivå som förra året (ca 1,25kr/kWh i SE4) Och det är då min uppskattning av månadspriset för mitt rörliga avtal. Men på grund av min låga förbrukning kommer jag mer än halvera förra årets fakturabelopp.
Som det ser ut hamnar vi under 900 kWh i november, det är 65% mindre än förra årets 2500 kWh. FLVP klarade sig utan elpatron, förutom en dag då den plötsligt övergick från höst till vinterinställning. Förbrukningen hoppade från ca 30kWh/dygn till 70kWh/dygn och barnen klagade att det var för varmt i huset, så nu är den tillbaka i höstinställningen (utan elpatron)
Intressant också är att elpriset verkar hamna på ungefär samma nivå som förra året (ca 1,25kr/kWh i SE4) Och det är då min uppskattning av månadspriset för mitt rörliga avtal. Men på grund av min låga förbrukning kommer jag mer än halvera förra årets fakturabelopp.
Oktober 2021 1278kWh
Oktober 2022 904kWh
Sutterängshus i Stockholm med två vuxna två barn och en underdimensionerad FLVP. Procentuell besparing i November blir betydligt större.
Oktober 2022 904kWh
Sutterängshus i Stockholm med två vuxna två barn och en underdimensionerad FLVP. Procentuell besparing i November blir betydligt större.
Den får jag äta upp Några dagar med elpris på ca 4 kr hjälper ju inte. December ser nu ut att bli ännu värreharry73 skrev:
Någon som startat tråd för november?
Yep.Antewallgren skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saenkte-ni-er-elfoerbrukning-november-2022.474746
Liknande trådar
-
Sänkte ni er totala elförbrukning 2022 jämfört med 2021?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sänkte ni elförbrukningen 2022?
Sänkte ni er elförbrukning december 2022, jämfört med december 2021?
Ovetandes sänkte jag elförbrukningen med 50%
Sänkte ni er elförbrukning november 2022?
Elavtal, elpriser & elförbrukning