32 079 läst · 295 svar
32k läst
295 svar
Sänkte ni er elförbrukning oktober 2022?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Och därmed gör solceller i princip inget positivt för Sveriges elförsörjning.Snigla skrev:Har jordvärme.. men inga solceller än!
Men det är ju också skillnad på att vara "off the grid".. dvs klara sig utan elnätet i övrigt och driva sina egna grejer året om.. själv! Vs att elkontot ska jämnas ut över året.. ?
Det som ger nått "större" i inkomst/intjänande för året.. är solen på vår/sommar och delar av hösten.. då producerar man ju ett stort överskott av el som man säljer - och även om man säljer det billigare då (för det finns ett överskott överallt då..) så går ju de pengarna in på elkontot (det man har själv) och används ju för att betala räkningarna som kommer på vintern när solcellerna inte producerar lika mycket (och huset kräver mer).
Det är ju inte så att något hus (nästan) har exakt samma elräkning varje månad på hela året! Så det man räknar på är ju 1 år i taget.
Så efter ett år kollar man av "el-räkningarna".. (in o ut..) och kikar hur mycket man fått betala i slutänden och om man är nöjd med det.. (som avkastning på investeringen.. och om man fått en rimlig summa att betala/som man har råd med)
Det blir ju inte billigare på vintern för att man väljer att inte ha solceller, de bara generar sämre.. vilket sommaren ska kompensera för.
Som privatperson kan man tjäna pengar på solceller, särskilt med dagens regler, det har jag aldrig sagt emot. Än så länge har nog inte så många tjänat något då solceller först måste skrivas av.
Konstig analys att solceller inte är positivt för Sveriges elförsörjning! Om vi behöver mer effekt i framtiden så kommer samtliga solcellers överproduktion leda till att vi behöver bygga ut produktionen lite mindre, har jag fel?G OMathson skrev:
Inte i första hand .. men jag skaffar heller inte solceller för att sverige ska klara sig bra - jag är ego, jag skaffar dem för att jag ska klara mig bra (precis som jag inte köper ett hus för att andra ska bo i det).G OMathson skrev:
Men i andra hand så är det ändå några få som har solceller som i sin tur inte behöver lika mycket att stamnätet.. ÄVEN om de nu behöver mer vintertid (när produktionen är som lägst).
Det skulle inte bli billigare för "alla andra" eller mer el i omlopp nätet.. om alla stängde av sina solcellerna helt..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Återigen, solceller ger ingenting i Sverige när vi behöver den största effekten. Visst kan solceller göra att vi eldar lite mindre i värmekraftverk och i vissa undantagsfall spara lite vatten i en vattenkraftdamm men det är väl allt. Det totala effektbehovet påverkas inte alls, måste alltså ändå finnas tillgänglig och då är det dumt att det går tex skattepengar och engagemang till solceller. Från vår till höst exportera Sverige ändå, med eller utan solceller.Jonatan79 skrev:
Det hjälper inte att förklara självklara saker för "anticellare"Snigla skrev:Har jordvärme.. men inga solceller än!
Men det är ju också skillnad på att vara "off the grid".. dvs klara sig utan elnätet i övrigt och driva sina egna grejer året om.. själv! Vs att elkontot ska jämnas ut över året.. ?
Det som ger nått "större" i inkomst/intjänande för året.. är solen på vår/sommar och delar av hösten.. då producerar man ju ett stort överskott av el som man säljer - och även om man säljer det billigare då (för det finns ett överskott överallt då..) så går ju de pengarna in på elkontot (det man har själv) och används ju för att betala räkningarna som kommer på vintern när solcellerna inte producerar lika mycket (och huset kräver mer).
Det är ju inte så att något hus (nästan) har exakt samma elräkning varje månad på hela året! Så det man räknar på är ju 1 år i taget.
Så efter ett år kollar man av "el-räkningarna".. (in o ut..) och kikar hur mycket man fått betala i slutänden och om man är nöjd med det.. (som avkastning på investeringen.. och om man fått en rimlig summa att betala/som man har råd med)
Det blir ju inte billigare på vintern för att man väljer att inte ha solceller, de bara generar sämre.. vilket sommaren ska kompensera för.
De förstår inte ändå, de kan inte räkna på årsbasis.
De ska bara ha in den där jäkla Januarimånaden i alla kommentarer de gör,
De begriper inte vad såld el, elkonto, buffert, lägga undan till vintern betyder.
Ska väl påpeka att jag tycker allmänt att vi skulle ha byggt ut infrastrukturen, från norr till söder, för elnätet för många år sedan, men då passade det inte att tänkas på.. för att inte tala om att jag också är för kärnkraft på svensk mark - inte inköpt från andra länder.G OMathson skrev:Återigen, solceller ger ingenting i Sverige när vi behöver den största effekten. Visst kan solceller göra att vi eldar lite mindre i värmekraftverk och i vissa undantagsfall spara lite vatten i en vattenkraftdamm men det är väl allt. Det totala effektbehovet påverkas inte alls, måste alltså ändå finnas tillgänglig och då är det dumt att det går tex skattepengar och engagemang till solceller. Från vår till höst exportera Sverige ändå, med eller utan solceller.
Jag tror inte solceller är den storslagna lösningen på sveriges elproblem - men jag tror fortfarande att de kan vara en god investering.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Du behöver exakt lika bra stamnät då ditt toppeffekts behov är samma som tidigare och ibland mer av de lokala näten som inte alltid klarar av när elen går åt andra hållet och måste anpassas för det och den kostnaden får alla i nätet dela på.Snigla skrev:Inte i första hand .. men jag skaffar heller inte solceller för att sverige ska klara sig bra - jag är ego, jag skaffar dem för att jag ska klara mig bra (precis som jag inte köper ett hus för att andra ska bo i det).
Men i andra hand så är det ändå några få som har solceller som i sin tur inte behöver lika mycket att stamnätet.. ÄVEN om de nu behöver mer vintertid (när produktionen är som lägst).
Det skulle inte bli billigare för "alla andra" eller mer el i omlopp nätet.. om alla stängde av sina solcellerna helt..
Jag förstår att folk installerar solceller av ego skäl och jag har inga problem med dem, men det är inte bra för Sverige i stort.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Vi exporterar den tid solceller ger något så nej, inte för Sverige, skulle kunna ge lite på vårkanten efter en kall lång vinter om vattenmagasinen börjar sina vissa år. Sverige måste ändå "ha nått annat" som kan generera hela effektbehovet. Ska vi ha solceller i Sverige så att vi kan exportera mer bara för att regelverket är knäppt?M Mikael 81 skrev:
I år hade vi (än så länge) högst månadsmedelpris i augusti, så ja solceller hjälper absolut att hålla elpriset nere i Sverige. Att de sedan inte gör så mycket nytta på vintern är en annan femma. Men då är i alla fall elproduktionen i resten av Europa i drift, som minskar deras importbehov.G OMathson skrev:Återigen, solceller ger ingenting i Sverige när vi behöver den största effekten. Visst kan solceller göra att vi eldar lite mindre i värmekraftverk och i vissa undantagsfall spara lite vatten i en vattenkraftdamm men det är väl allt. Det totala effektbehovet påverkas inte alls, måste alltså ändå finnas tillgänglig och då är det dumt att det går tex skattepengar och engagemang till solceller. Från vår till höst exportera Sverige ändå, med eller utan solceller.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Men att sätta solceller i ett av de norraste länderna i systemet som redan exporterade från början för att öka exporten ännu mer kan väl inte vara en bra lösning för Sverige? Det är ju ett systemfel.harry73 skrev:
Ja, solklart Sickan! Det kallas sossefierat och sönderskattat land. Vi försöker göra allt för att slippa skatter , moms och övriga straff staten lägger på oss.G OMathson skrev:
Men vi har fortfarande överskott på el uppåt och brist nedåt.. och problem att transportera ner denG OMathson skrev:Du behöver exakt lika bra stamnät då ditt toppeffekts behov är samma som tidigare och ibland mer av de lokala näten som inte alltid klarar av när elen går åt andra hållet och måste anpassas för det och den kostnaden får alla i nätet dela på.
Jag förstår att folk installerar solceller av ego skäl och jag har inga problem med dem, men det är inte bra för Sverige i stort.
Detta skulle ha utvecklats mer.. tidigare.. så att det fanns kapacitet..
Nu framöver kommer deras överskott troligen minska.. och inte orka försörja hela södra Sverige också under högbelastning.. pga att även dom har en ökad förbrukning (precis som behovet växer i resten av Sverige ..). . att vänta .. pga både privatpersoners ökade behov och större (elkrävande) ökande företags behov..
Men likt förbaskat borde det ha varit gjort något tidigare.. (att forsla el ut ur Sverige är ju tydligen ”ett mindre problem”)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Precis, södra Sverige har relativt stort behov i förhållande till produktionen, till stor del pga exporten.Snigla skrev:Men vi har fortfarande överskott på el uppåt och brist nedåt.. och problem att transportera ner den
[bild]
Detta skulle ha utvecklats mer.. tidigare.. så att det fanns kapacitet..
Nu framöver kommer deras överskott troligen minska.. och inte orka försörja hela södra Sverige också under högbelastning.. pga att även dom har en ökad förbrukning (precis som behovet växer i resten av Sverige ..). . att vänta .. pga både privatpersoners ökade behov och större (elkrävande) ökande företags behov..
Men likt förbaskat borde det ha varit gjort något tidigare.. (att forsla el ut ur Sverige är ju tydligen ”ett mindre problem”)
Man gjorde ju faktiskt tidigare något aktivt, man la ner flera reaktorer!
Du fortsätter tjata om detta, men du har ändå fel. Mer solceller gör att vattenkraften inte behöver gå lika mycket på sommaren utan kan sparas till vintern. Vattenmagasinen funkar som batterier för överskott av solel och vindkraft. Det är inte litegrann i vissa undantagsfall utan motsvarar exakt den effekt som solcellerna resp vindkraftverken producerar i överskott.G OMathson skrev:Återigen, solceller ger ingenting i Sverige när vi behöver den största effekten. Visst kan solceller göra att vi eldar lite mindre i värmekraftverk och i vissa undantagsfall spara lite vatten i en vattenkraftdamm men det är väl allt. Det totala effektbehovet påverkas inte alls, måste alltså ändå finnas tillgänglig och då är det dumt att det går tex skattepengar och engagemang till solceller. Från vår till höst exportera Sverige ändå, med eller utan solceller.