31 831 läst · 295 svar
32k läst
295 svar
Sänkte ni er elförbrukning oktober 2022?
Är det inte växelström i de ledningarna?G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej det är det absolut inte, det är växelspänning 50Hz. Det är viktigt att hela systemet är inom givna toleranser på frekvensen 50Hz. Strömmen, I som mäts i Ampere är det som varierar med förbrukning. Det är inga problem med ledningarna, de kan transportera lika många ampere åt båda hållen, problemet är att hålla nätstabilitet längre ut i mindre regionalnät.Anna_H skrev:
Medlem
· Västmanland
· 1 581 inlägg
Exakt så är det, behövs inte mycket innan det slår ut systemet och då har vi problem!G OMathson skrev:Nej det är det absolut inte, det är växelspänning 50Hz. Det är viktigt att hela systemet är inom givna toleranser på frekvensen 50Hz. Strömmen, I som mäts i Ampere är det som varierar med förbrukning. Det är inga problem med ledningarna, de kan transportera lika många ampere åt båda hållen, problemet är att hålla nätstabilitet längre ut i mindre regionalnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 331 inlägg
Vore skoj om vi kunde utforska möjligheterna vidare på detta spåret. Mycket intressanta och hyfsat komplexa optimeringsproblem om man som i vårt fall har två alternativa uppvärmningsmetoder, FJV och LLVP (vi lämnar vedvärme via kakelugn därhän för nu, iofs en ytterligare option i detta fall).H Harald Blåtumme skrev:Helt som jag tänker. Ett stort problem är att vi inte har timprisdebitering installerat och i drift idag, utan elpriset blir ett medelvärde över senaste månaden vilket man vet först när räkningen kommer efter månadens slut.
Men om det skulle bli i november som det varit i oktober på strax under en krona på rörligt avtal så kan det nog vara en god ide att ha LLVP igång medans det är mildväder och hyfsade elpriser. Att enbart fokusera på att minimera antalet el-kWh kan vara oekonomiskt helt klart och det är väl här jag kan se den stora vitsen och besparingar med timprisdebitering och smarta styrningar som är rätt intrimmade. Som sagt, inget skoj att manuellt behöva sitta och ratta dessa olika system när de ska vara av eller på beroende på väder, elpris etc.
Ni såg siffrorna ovan, att banta ner elförbrukningen så mycket man orkar inkl avstängd LLVP gav 50-60% lägre elförbrukning under senaste tremånadersperioden - till priset av runt 35% ökning av fjärrvärmeförbrukningen. Och visst, vi har ändrat litet i vanorna kring förbrukning av hushållsel också men mycket av denna minskning kommer av att LLVP stängts av. Inte att glömma heller att innetemp satts ner från vårt tidigare normala 23 grader till 20-21 grader, och att vissa rum är nedåt 16 - 17 grader - så det totala uppvärmningsbehovet har sänkts en del.
Kostnadsmässigt ser vi ut att hamna på ett definitivt plus bara av att fimpa LLVP, totalt sett har det förbrukats ca hälften så många av relativt dyra el-kWh (mellan 1,5 - 3 kr / kWh inkl överföringsavgifter skatt etc), jfr med att det ökat förbrukningen ca 35% av relativt billiga FJV-kWh som ligger fast kring ca 0.7 kr / kWh.
Bra så långt. Men slutsatsen av detta relativt lyckade experiment är *inte* att det ger en maximal kostnadsbesparing att stänga av LLVP om man har fjärrvärme. En LLVP ger ett värmeutbyte kring 3-5 ggr inmatat el-effekt vid de temperaturer vi haft senaste månaderna, kring 2-10 grader C. Så lågt räknat med COP 3 under dessa förhållanden så skulle jag tjäna på att ha LLVP igång när elpriset understiger 2 kr / kWh… vilket det gjort under många perioder, dels under dygnen, dels faktiskt under hela oktober i SE4.
Motsvarande kalkyler kan göras om man använder ved som värmekälla, litet krångligare men liknande resonemang.
Min slutsats av experimentet är att vi är en av de som verkligen skulle kunna dra nytta av elavtal med timprisdebitering, då kan jag direkt se när det kan vara - åtminstone teoretiskt - lönsamt för mig att ha igång LLVP och när den bör vara avstängd. Detta beroende på aktuell utetemperatur också, COP sjunker med sjunkande utetemp till att vara kanske bara kring 2 vid en utetemp på -10 med vår gamla LLVP.
Vore spännande att höra hur andra i liknande situation resonerar!
Det första jag ska göra imorrn är att maila mitt elbolag att jag vill ha timprisdebitering. Jag har även satt igång vår LLVP igen efter några månaders stillestånd… det tog en stund innan den klonkade igång, denna gamla maskin men det gick bra med uppstarten efter att ha motionerat fyrvägsventilen litet
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elräkningen för oktober '22 blev på 2.036 kronor. Förra året, med dubbelt så hög förbrukning, låg räkningen på 2.348 kr. Så jag minskade elförbrukningen i oktober med 51%, jämfört med oktober förra året, och minskade summan att betala med 13%. Man får väl vara glad för det lilla.Keiller skrev:
Jag får rätta mig själv, jag hittade ett fel i mitt excelark när jag förberedde det för november...pacman42 skrev:Jag har nu räknat ut hur mycket jag tjänade på timpriserna också. Inte så mycket som jag hoppades, men 291 kr sparade jag in i oktober. Då har jag ändå 43,7% av elförbrukningen under 6h på natten.
Jag sparade in ytterligare 105 kr på den minskade elförbrukningen så totalt ca 400 kr denna månaden. Förra månaden var jag ca 2200 kr plus (men då gick inte värmen igång i onödan, denna månaden har värmen ändå behövts, samt att familjen krävde en viss höjning av temperaturen hemma).
...inte för att någon är intresserad, men om någon skulle vara det så jämförde jag med det oviktade medelpriset, inte mot det viktade medelpriset.
Jag hade sparat 515kr, dvs nästan exakt 33% mot vad elen hade kostat med rörligt månadsavtal (jag jämför här med Vattenfalls priser då de är billigast för tillfället). Detta alltså förutom de 120kr jag sparade på lägre elförbrukning. Så totalt blev det 635 kr sparade i oktober med en faktura på 1067 kr.
Novembersiffrorna är beräknade för 12 dagar nu, pga låga priser med låg variation (som också lett till litet intresse att optimera förbrukningen manuellt) samt lite tekniska problem med automationen av varmvattnet, så ligger jag bara strax under det oviktade medelpriset så här långt (1,8 öre ungefär, jag har fått 37,7 öre så här långt). Men det viktade medelpriset var ju ca 20 öre högre i både september och oktober (det lär dock bli mindre skillnad denna månaden, även om det blivit större prisvariationer under de senaste två dagarna som presenterats).
November löper på ungefär som oktober. D.v.s. mildväder och inte så mycket elförbrukning.
På dom tolv första dagarna har det gått åt totalt 66 kWh.
Ser ut som det kan fortgå så ett par dagar till fram till halvtid i november. Sen verkar det bli kallare väder ute och då får det nog slås på lite värme.
Varit bra dagar den här veckan, ett dygn med 2,3 kWh förbrukning och ett med 2,4 kWh.
På dom tolv första dagarna har det gått åt totalt 66 kWh.
Ser ut som det kan fortgå så ett par dagar till fram till halvtid i november. Sen verkar det bli kallare väder ute och då får det nog slås på lite värme.
Varit bra dagar den här veckan, ett dygn med 2,3 kWh förbrukning och ett med 2,4 kWh.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Och när du väl var hemma så åt du en kall ravioli konserv i skenet av ett stearinljus i ett annars kolsvart hus?
Ni glömmer väl inte av att ni endast har ett liv va?
Att spara el är bra, men vissa här måste ju i princip slutat leva och bara fokusera på att spara kronor.
Erat val såklart, frågan är dock bara hur hälsa/psyke påverkas i längden.
Att spara el är bra, men vissa här måste ju i princip slutat leva och bara fokusera på att spara kronor.
R RalleB skrev:Och när du väl var hemma så åt du en kall ravioli konserv i skenet av ett stearinljus i ett annars kolsvart hus?
Om det är mig du svarar så är svaret nej på första frågan.
Den absolut största förändringen för mig nu jämfört med tidigare är att värmen är avslagen och varmvatten görs en gång per dygn. Det är ju dessa som drar den mesta energin och utan dom inkopplade dygnet runt blir det inte mycket till elförbrukning när man dessutom mestadels är ensam hemma.
Värmen inne har gått från tidigare 19-20C till just nu 16-17C. Jag går i kortbyxor ännu. Men sover i en T-shirt vilket jag inte gjorde tidigare. Tror inte det är hälsofarligt.
Tror nog väldigt många människor, inte bara här, utan i hela Sverige försöker spara kronor i dessa tider. Det syns ju på nedgången i elförbrukning, nedgången i detaljhandeln, nedgången i industrins orderböcker o.s.v.
Om man behöver uppvärmning under april-september… d v s om man har pool och/eller poolspa… så känns det rätt givet… men annars säljer man sin produktion…G OMathson skrev:
Varför nu inte det? beror det inte lite på var man bor i Sverige?G OMathson skrev:
Bor man i norr ser man ju inte solen på vinterhalvåret, där är det lite kämpigt..
Men härnere i Skåne så är dagarna ganska långa, året om. Så är vädret gynnsamt har vi en hel del soltimmar ändå, trots vinter och mörkare tider.. (sedan så ger ju panelerna även lite effekt även om det inte är full sol så att säga).
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Har du värmepump? Kan du i så fall driva värmepumpen på vintern i Skåne från dina solceller?Snigla skrev:Varför nu inte det? beror det inte lite på var man bor i Sverige?
Bor man i norr ser man ju inte solen på vinterhalvåret, där är det lite kämpigt..
Men härnere i Skåne så är dagarna ganska långa, året om. Så är vädret gynnsamt har vi en hel del soltimmar ändå, trots vinter och mörkare tider.. (sedan så ger ju panelerna även lite effekt även om det inte är full sol så att säga).
Vilka månader gör ditt hushåll av med mest energi? Kan det vara så att din förbrukningskurva är nära inverterad mot din solcellsproduktionskurva?
Har jordvärme.. men inga solceller än!G OMathson skrev:
Men det är ju också skillnad på att vara "off the grid".. dvs klara sig utan elnätet i övrigt och driva sina egna grejer året om.. själv! Vs att elkontot ska jämnas ut över året.. ?
Det som ger nått "större" i inkomst/intjänande för året.. är solen på vår/sommar och delar av hösten.. då producerar man ju ett stort överskott av el som man säljer - och även om man säljer det billigare då (för det finns ett överskott överallt då..) så går ju de pengarna in på elkontot (det man har själv) och används ju för att betala räkningarna som kommer på vintern när solcellerna inte producerar lika mycket (och huset kräver mer).
Det är ju inte så att något hus (nästan) har exakt samma elräkning varje månad på hela året! Så det man räknar på är ju 1 år i taget.
Så efter ett år kollar man av "el-räkningarna".. (in o ut..) och kikar hur mycket man fått betala i slutänden och om man är nöjd med det.. (som avkastning på investeringen.. och om man fått en rimlig summa att betala/som man har råd med)
Det blir ju inte billigare på vintern för att man väljer att inte ha solceller, de bara generar sämre.. vilket sommaren ska kompensera för.