Hobbysnickare
· Sverige
· 105 inlägg
Första året i huset, kör 3luft luft pumpar (2st nyinstallerade) 6el element till kallras i sovrum samt de rum luften har svårast att flöda in i och så fort pengarna räcker till skall jag se över murstocken så vi kan elda i insatsen. Nästa år hoppas jag kunna väcka liv i vedpannan å den vattenburna värmen igen, sen får vi se vad pengarna räcker till i slutändan...
Men iaf... grovt 60kwh per dag ca 1800kwh
Men iaf... grovt 60kwh per dag ca 1800kwh
Fan jag trodde jag var grym.
Ca 1400 KWh i November detta år och 3100 KWh förra året.
Ska tilläggas att vårt viktade månadspris (timmedel) blir ca 0,7 kr/KWh vilket verkar vara ca hälften av rörligt.
Så vi har halverat förbrukningen och halverat priset genom att flyta lasten i tid.
Ca 1400 KWh i November detta år och 3100 KWh förra året.
Ska tilläggas att vårt viktade månadspris (timmedel) blir ca 0,7 kr/KWh vilket verkar vara ca hälften av rörligt.
Så vi har halverat förbrukningen och halverat priset genom att flyta lasten i tid.
Vad har ni för bolag? Har Göteborg Energi, kan bara se mitt timpris då fakturan dimper ner. Alternativt se timme för timme i tabellform, men hade gärna sett aktuellt månadstimpris så att säga.Viktor.J skrev:
Med Tibber kan du enkelt följa timpris och aktuell månadstotal.R Redgeneral skrev:
Med offpeak.se kan du jämföra med månadssnitt...
Nov 2021: 1899kWh
Nov 2022: ser ut att sluta ~865kWh
En sänkning med 54,5%
Värmer inte källaren på samma sätt som föregående år.
Planerad indragning av bergvärme V.5 så tills dess får man leva lite svalare.
Nov 2022: ser ut att sluta ~865kWh
En sänkning med 54,5%
Värmer inte källaren på samma sätt som föregående år.
Planerad indragning av bergvärme V.5 så tills dess får man leva lite svalare.
inte helt PK, men tror min största besparing var att även min fru började bry sig om att spara lite el och inte maxa värmen och tvätta varje dagyonna skrev:
Det ”sorgliga” är att min 5åring börjat snappa upp att elen kan vara dyr när alla i samhället alltid talar om det. Vilket leder till frågan när man frågar om hon ska duscha, ”är elen dyr nu, eller kan jag duscha länge?”
Tendensen pekar mot 36% lägre förbrukning. Prognosen på timpriset pekar på en besparing på 250kr på den delen. Med den lägre förbrukningen är besparingen denna månaden jämfört med rörligt pris med förra årets förbrukning ca 1866 kr.
Detta är ganska exakt halva priset mot vad jag hade fått betala om jag inte hade sänkt förbrukningen och skaffat timavtal.
Jag återkommer om några dagar med den verkliga siffran.
Detta är ganska exakt halva priset mot vad jag hade fått betala om jag inte hade sänkt förbrukningen och skaffat timavtal.
Jag återkommer om några dagar med den verkliga siffran.