G
E Klimatbygg skrev:
Om man tror att man inte kan spara med finns det 50-70 % mer att spara. Det är frågan om kunskap.
Funderar nu på att skriva en bok.
Gör det i stället och sluta förpesta denna tråd!

E
G OMathson skrev:
Bergvärme med en verkningsgrad på 6???
Helt orimligt!
Bot?

E
G OMathson skrev:
Gör det i stället och sluta förpesta denna tråd!
Bot?

E
O OskarJ skrev:
Härlig stämning här i tråden...

Fortsätter på samma trend som i september, ungefär 35% ner utan några större uppoffringar. Fortfarande varmt och skönt inne och varmvatten i duschen :)

2021 cirka 1500kwh
2022 straxt under 1000kwh
Heja!

E
G OMathson skrev:
Va snackar du om? Personangrepp! Har jag varit negativ till att spara energi på ett vettigt sätt?
Jag har ett relativt stort hundra år gammat hus och gör av med under 9000kWh/år, cyklar eller går till jobbet osv. Är svenskare än de flesta, heter du Klimatbygg?
Va fan har du för rätt att anklaga på detta sätt? Om du har solceller så tycker jag du kan ta elen från dem i vinter när sannolikt även du behöver mest effekt, lycka till!
Min mamma sa att bara de med dåligt ordförråd svär. Så svär inte mattsson!

sysmali
E Klimatbygg skrev:
Min mamma sa att bara de med dåligt ordförråd svär. Så svär inte mattsson!

Kan ni vara vänliga och ta er diskussion i PM.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E
G OMathson skrev:
Lägg av din jävla ryss!
Min mamma tyckte alltid att svordomar handlar om dåligt ordförråd.

Hon sa också att den som höjer rösten och gapar är en osäker människa.

Om du vill kan jag ordna så att du får nån att prata med?

E Klimatbygg skrev:
Förstår att du inte sparar så mycket el då du har lågt fast elpris men om två år måste även du som är välbärgad spara.
På hushållselen/datorer/lampor kan du lätt spara 50-60 % utan ansträngning.
Inte 50-60% rakt av utan ansträngning.
Släcka ner allt "lyx" skulle göra 15% per år.
AC och Motorvärmare gör vi inte avkall på.
5 i familjen så tvätt och disk kör vi redan optimerat.
Värme skulle vi kunna ersätta lite med ved.

20-25% skulle gå rätt okej.
Så som framtiden blir så kommer det bara ökas förbrukning. Det ska bytas ut två bilar till el och det ska byggas garage.

Kommer nog köra timspot i framtiden med solceller och batterilösning samt något som integrerar elbilarna som utjämnare.

Men sen är det svårt att räkna hem ekonomi på att köpa 2 elbilar och solcellsanläggning för tillsammans 1,7 miljoner. Då är det billigare att bara köra som idag.

E Klimatbygg skrev:
Min mamma tyckte alltid att svordomar handlar om dåligt ordförråd.

Hon sa också att den som höjer rösten och gapar är en osäker människa.

Om du vill kan jag ordna så att du får nån att prata med?
Moget…

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
E
P Pligg85 skrev:

Så som framtiden blir så kommer det bara ökas förbrukning. Det ska bytas ut två bilar till el och det ska byggas garage.

Kommer nog köra timspot i framtiden med solceller och batterilösning samt något som integrerar elbilarna som utjämnare.

Men sen är det svårt att räkna hem ekonomi på att köpa 2 elbilar och solcellsanläggning för tillsammans 1,7 miljoner. Då är det billigare att bara köra som idag.
P Pligg85 skrev:

Allt handlar om vilket elpris vi får. Solcellen har bra priser på batterilösningar.

E
C Costanza skrev:
Moget…
Bot?

Jag bor själv i en liten lägenhet (40 kvm) men procentuellt sett har jag lyckats bra, sen innebär det inga jättesummor.

September innebar en förbrukning på 252 kWh. Under Oktober så stängde jag av golvvärmen i badrummet (hade den tidigare på 25 grader), slutade använda handdukstorken (elektrisk), men den största skillnaden tror jag ändå gjordes av att jag stängde av mina datorer som tidigare alltid stått igång, även om jag inte använde dom. Ren lathet med andra ord.

All övrig förbrukning likadan.
Förbrukningen för Oktober landade på 107 kWh.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
E
K Kampf skrev:
Jag bor själv i en liten lägenhet (40 kvm) men procentuellt sett har jag lyckats bra, sen innebär det inga jättesummor.

September innebar en förbrukning på 252 kWh. Under Oktober så stängde jag av golvvärmen i badrummet (hade den tidigare på 25 grader), slutade använda handdukstorken (elektrisk), men den största skillnaden tror jag ändå gjordes av att jag stängde av mina datorer som tidigare alltid stått igång, även om jag inte använde dom. Ren lathet med andra ord.

All övrig förbrukning likadan.
Förbrukningen för Oktober landade på 107 kWh.
Det är jättehög förbrukning. Jag använder 580 kWh per år för 72 m2 och kontoret hemma.

E Klimatbygg skrev:
Det är jättehög förbrukning. Jag använder 580 kWh per år för 72 m2 och kontoret hemma.
Ja, men som sagt har jag dom senaste åren haft två datorer som alltid stått igång.

V Viktorbyggahus skrev:
Ni som har 300-500kwh i förbrukning. Hur stora/små är era hus? Fattar inte hur ni lyckas. Vi skulle kunna komma ned till kanske 850 kwh om vi försökte jäkligt hårt. Men det skulle krävas stora livsstilsförändringar. Kaffe en gång om dagen tex. Och byta sängkläder en ggr i månaden. Och sänka värmen till 18 grader. För vi har 275m2. Och vi båda jobbar hemifrån. fattar inte hur folk kommer ned till så låga siffror.
Hade 238 kWh i oktober. Har 155 m2 hus från 1931.

Jag har ju "fördelen" av att vara ensam åtminstone tre veckor av månaden så jag kan själv bestämma hur varmt eller kallt det skall vara då. Å andra sidan har jag "nackdelen" att också få vara ensam om elräkningarna, ingen annan bidrar ju till något där.
Vad jag gjort nu till skillnad mot tidigare är att helt enkelt ha bergvärmen avstängd förutom då jag värmer upp VVB en gång per dygn i 20-25 min.

I övrigt ingen större livsstilsförändring. Hade dock redan före "energikrisen" redan slimmat och tajtat ner elförbrukningen där det går. D.v.s. slösar så lite som möjligt och lever relativt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.