G
E Klimatbygg skrev:
Intressant att du byter åsikt fortare än jag tar på mig byxorna. Du skrev idag "Solceller ger jag inget för i Sverige,"
Hur menar du "byter åsikt"? Ur Svenskt perspektiv anser jag att solceller i huvudsak är dåligt men om jag personligen skulle TJÄNA på egna solceller kanske jag också köper, det är fortfarande inte bra för Sverige. Solceller i Sverige = greenwashing.
 
E
K KjellTimell skrev:
52% lägre förbrukning i Oktober 2022 mot 2021.

Nytt för denna månad, mot åtgärderna i September är;
Jag startade upp en av servrarna kring månadsskiftet, men tweakat ner spänning till CPU och RAM samt även ställt in att hårddiskarna går in i sleep istället för att spinna 24/7. Gick från 65W till 30-35W på på den servern, så det får duga.

Förra veckan la jag in schema på FTX aggregatet att gå ner till minflöden vardagar 07-16, vilket i teorin skulle ge en besparing på 10kWh per månad.

Den 29/11 laddade jag bilen 2 ggr, det tog emot att förstöra grafen, men el är fortfarande billigare än bensin så det var en no-brainer.
Kjell Timell, du får stort A i boken!
 
E
G OMathson skrev:
Hur menar du "byter åsikt"? Ur Svenskt perspektiv anser jag att solceller i huvudsak är dåligt men om jag personligen skulle TJÄNA på egna solceller kanske jag också köper, det är fortfarande inte bra för Sverige. Solceller i Sverige = greenwashing.
Vad tänker du om ryska Botar på nätet....
 
E
G OMathson skrev:
Finns väl egentligen ingen som säger att egna solceller och elbil har något samband?
De flesta med solceller och elbil säljer elen på dagarna och laddar bilen på nätterna och sen används säker bilen även från oktober till mars.
Alla förstår att solceller och elbil har ett samband utom ryska botar....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
E Klimatbygg skrev:
Min son varnar mig för att tro att vanliga svenska namn som Mattson och Olsson inte kan betyda att de är Botar!? dvs robotar som vill hindra europeerna från att spara el.
När europeerna sparar el förlorar Putin pengar.

Så om du stöter på någon som är negativ till elsparande på något sätt är detta oftast en rysk Bot.
De kan verka hur svenska som helst men kan ha bott i Sverige under flera år och de får direkt betalt av ryska staten.
Va snackar du om? Personangrepp! Har jag varit negativ till att spara energi på ett vettigt sätt?
Jag har ett relativt stort hundra år gammat hus och gör av med under 9000kWh/år, cyklar eller går till jobbet osv. Är svenskare än de flesta, heter du Klimatbygg?
Va fan har du för rätt att anklaga på detta sätt? Om du har solceller så tycker jag du kan ta elen från dem i vinter när sannolikt även du behöver mest effekt, lycka till!
 
E
V Viktorbyggahus skrev:
Ni som har 300-500kwh i förbrukning. Hur stora/små är era hus? Fattar inte hur ni lyckas. Vi skulle kunna komma ned till kanske 850 kwh om vi försökte jäkligt hårt. Men det skulle krävas stora livsstilsförändringar. Kaffe en gång om dagen tex. Och byta sängkläder en ggr i månaden. Och sänka värmen till 18 grader. För vi har 275m2. Och vi båda jobbar hemifrån. fattar inte hur folk kommer ned till så låga siffror.
Det är så självklart för mig men inser att jag skulle behöva skriva en omfattande energieffektiviseringsbok.
Jag är nu klar med ett stort projekt så kanske.....
 
G
E Klimatbygg skrev:
Alla förstår att solceller och elbil har ett samband utom ryska botar....
Lägg av din jävla ryss!
 
E
Keiller Keiller skrev:
Mina siffror för oktober, jämfört med samma månad förra året.
[bild]
Sen förra året har vi sänkt från 22 till 20 grader inomhus, bytt ut llvp och har bara ett av elelementen igång.

Och så har dottern flyttat och tack vare det har tvätt, tork, disk, dusch och annan energianvändning minskat. Oktober var lite varmare också.

Kan dock ännu inte se hur mycket som ska betalas för elanvändningen under oktober. För även om man minskat förbrukningen med hälften så är väl summan att betala mer nu än för året.
Dottern är en större grej än man tror.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ä Äpplesnö skrev:
Många, inklusive vi, har väl eldat i kamin. Detta är ju också kWh men redovisats sällan av förklarliga skäl.
Du har absolut rätt, man ska vara noggrann när man läser och försiktig med att dra slutsatser utan att säkerställa att man har rätt underlag. Räknar man in kaminens energiförbrukning, skulle jag gissa att de allra flesta som flyttat en del av sin uppvärmning till ved, har ökat sin totala energikonsumtion för uppvärmning. Förr höll vi 20 - 21°C i vardagsrummet, medans det nu med kamin brukar landa runt 23 - 24°C innan det är varmt i hela huset och dags att sluta elda.
 
G
E Klimatbygg skrev:
Alla förstår att solceller och elbil har ett samband utom ryska botar....
Ladda din jävla elbil på vintern med dina solceller då innan du ska åka eftersom du är för lat för att gå!
 
E
M mrsnhp skrev:
Vi sänkte en gnutta jämfört med september i år, så jag är nöjd. Oktober förra året kan vi inte jämföra mot, då var vår förbrukning ovanligt hög för att vi inte insåg att växelventilen krånglade.

Vi har nu kopplat in en Husdata + HA på värmepannan och kan följa förbrukningen eftersom värmepannan även rapporterar strömmen på faserna. Det är jättetydligt att det är bergvärmepumpen som är storförbrukaren, men vi har beställt ett par Shelly för att kolla vad frysar och sånt egentligen drar.

Vi håller nere temperaturen och går runt och småfryser med extra sjal och ylletofflor. Får se hur länge vi orkar hålla på så. Jag ska försöka gå på gym lite oftare så att jag kan duscha där och värma mig i bastun. Jag har årskort så det kostar inget extra.
Frys inte för mycket. Hållbarare med tekniska åtgärder som det finns en mängd av.
En ny bra bergvärme ger värmefaktor 6 så om du snålar i ett sådant hus spar du bara 16 % på värmesänkning av vad du skulle sparat i ett hus med elpanna med värmesänkning.
Spar hellre med solceller, hushållsel etc.
 
E
T tobbetk skrev:
2021 = 1280kWh
2022 = 490kWh
Heja Tobbe!
 
E
S SueCia skrev:
Vad gör man i huset om man har så låg förbrukning egentligen?

Bara min dator drar 238 kwh per månad och då finns det fler datorer, sen ska det duschas och värmas osv.
Om man tror att man inte kan spara med finns det 50-70 % mer att spara. Det är frågan om kunskap.
Funderar nu på att skriva en bok.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Härlig stämning här i tråden...

Fortsätter på samma trend som i september, ungefär 35% ner utan några större uppoffringar. Fortfarande varmt och skönt inne och varmvatten i duschen :)

2021 cirka 1500kwh
2022 straxt under 1000kwh
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
E Klimatbygg skrev:
Frys inte för mycket. Hållbarare med tekniska åtgärder som det finns en mängd av.
En ny bra bergvärme ger värmefaktor 6 så om du snålar i ett sådant hus spar du bara 16 % på värmesänkning av vad du skulle sparat i ett hus med elpanna med värmesänkning.
Spar hellre med solceller, hushållsel etc.
Bergvärme med en verkningsgrad på 6???
Helt orimligt!
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.