355 kWh med direktverkande el under oktober, att jämföra med i fjol på 1345 kWh. Okay! Inga element påslagna utan enbart värme från kakelugn och i viss mån köksspis samt en gammal förmodad kokskamin i sovrummet. Lite kallare på morgonen på bottenvåningen med ca 17 gr men övervåningen håller sig kring 20 gr.
 
Ja, från 700 till 500 kWh. 18,5 grader på pumpen och kortare duschar med svalare vatten. Förbättrat isolering på några ställen där jag känt det dra och isolerat en yttervägg. Vädret har varit gynnsamt för att få minskad förbrukning utan att tumma på komfort.
 
Minskning från 1125 kWh till 871 kWh, dvs en minskning på ca 22,5%.

De medvetna justeringarna som gjorts är:
* Sänkt golvvärmen i hallen
* Ställt BVP:n lite lägre, främst veckorna jag inte har barnen här (ligger nu på ca 20 grader).
* Kyl/frys är ny sen förra oktober.

/C
 
Stapeldiagram visar månatlig energiförbrukning i kWh under 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-46% i oktober. Flera orsaker, hittat lite energitjuvar, tillfälligt stängt av spabad osv (spabad får värmas på natten i framtiden) Det man ska tänka på när man jämför oktober mot ifjol är att i stora delar av landet (iaf i söder) ska man dela sin energi använd till uppvärmning med 0,8 jämfört med ett normalår dvs oktober var rejält mycket varmare än normalåret medan september var något kallare än snittet. Väldigt bra av svenska hushåll att banta 17% i september när det dessutom var kallare än medelåret!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Så här blir det när två st ungdommar flyttar....
[bild]
Är det varmvatten hela skillnaden? Undrar om man ska installera en såndär polettdusch som brukar finnas i småbåtshamnar här hemma ...
 
Sänkt från 2350 till 1750= ca 25%

Då har vi dragit ner värme (fr luftsvp) från 21-19 samt och ändrat lite duschvanor samt minimerat torktumlaranvändning… bytt 10-år gamla kyl o frysskåp, ugn, micro o köksfläkt…. MEN har elbil nr 2 i hushållet…


Strip Strip skrev:
Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

[bild]
Strip Strip skrev:
Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

[bild]
 
J Jaggatagga skrev:
Är det varmvatten hela skillnaden? Undrar om man ska installera en såndär polettdusch som brukar finnas i småbåtshamnar här hemma ...
Nä, det va även att vi hade helt olika tider så all matlagning skedde dubbelt, det va datorer igång och massa tvätt tex.
 
Intressant! Hur funkar det för er att värma i cykler? Tänker mig att faktorer på hur snabbt huset svarar på uppvärmning av avkylning spelar in? Har ni kallt inne på kvällen då ni inte värmt sedan morgonen? Och hur lång tid tar det innan huset känns ”varmt” igen sedan värmen startats? Såklart individuellt för ditt hus och utomhus temperatur/solinstrålning osv, men har du något generellt? Jag funderar i samma sväng, men undrar i vilken utsträckning det blir praktiskt görbart.

ha det gott!
Joel
 
2021: 1032kWh
2022: 510kWh

Sänkning med 51%, är väldigt nöjd.
Har sänkt värmen på spabadet samt lägre temp inomhus.
 
Sänkte min förbrukning med 56% jämfört med oktober förra året. Har lagat all mat på vedspisen och luftvärmepumpen värmer upp t 18 grader.
 
Japp!
Gick över till timpris 1 okt, ställde in bergvärmen på smart price adaptaion samt köpte TADO-ställdon till alla 8 radiatorer. Schemalagt över dygnet och sänkt temp 1-2 grader.
Stödeldat i jötul myskamin.

2021: 1245 kwh
2022: 954 kwh -23%

Fakturerat:
Sept 2022: 878 kwh, 3653:-
Okt 2022: 954 kwh, 2123:-
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E
K Karrie skrev:
2019: 1396 kWh
2020: 1394 kWh
2021: 1133 kWh
2022: 284 kWh

Minskat med 75 %!!

[bild]

Bytt ut gammal och för stor (400 l) VVB till en ny mindre (200 l) och mycket mer välisolerad beredare.
Ännu inte börjat med LLVP/elvärme utan kört med biobränsle (ved/murspis) vid behov.
Varit återhållsam med varmvatten, kortare duschar, kortare diskprogram. Inte värmt upp källare/gillestuga (80 m2) utan vistats på entre/övervåning (130 m2).
Har stängt av värme o varmvatten under några dagar, ca en vecka, då vi varit bortresta.
Heja, jättebra!
 
  • Gilla
Karrie
  • Laddar…
E
G OMathson skrev:
Detta bevisar att det går att göra något för många och det är ju bra MEN att sänka ännu mer är väldigt svårt. Vi har också minskat rejält men det mesta gjorde vi för ca 20 år sedan, sedan dess lite småsaker som led och modernare vitvaror och mindre på standby.
Det finns alltid massor att göra men ni behöver nog någon annans ögon på det hela.
 
  • Gilla
Elin Lindberg
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Ni som har 300-500kwh i förbrukning. Hur stora/små är era hus? Fattar inte hur ni lyckas. Vi skulle kunna komma ned till kanske 850 kwh om vi försökte jäkligt hårt. Men det skulle krävas stora livsstilsförändringar. Kaffe en gång om dagen tex. Och byta sängkläder en ggr i månaden. Och sänka värmen till 18 grader. För vi har 275m2. Och vi båda jobbar hemifrån. fattar inte hur folk kommer ned till så låga siffror.
Många, inklusive vi, har väl eldat i kamin. Detta är ju också kWh men redovisats sällan av förklarliga skäl.

Har haft 350 kWh i oktober. Då har värmen varit helt av. Bara VVB 3-5 kWh per dag. Ca 120 m2 med källare.

Och fast värmen varit helt av så har vi inte lidit för mycket. Inte som återtåget från Ryssland i alla fall. Och vi har ett hus i två våningar med källare från 1930 så det är ju inte isolerat som nyare lågenergi hus. Eldat i kamin 18-20 på kvällarna för att värma där vi äter.

jag tror lokal klimatet spelar in. Vi har en skog i sydväst som blockerar en del vind, inbillar mig att det skyddar huset från nedkylning när vinden ligger på. Men detta är mest kul gissningar, eller ponduspostuleringar om man så vill!
 
E
S SueCia skrev:
Vad gör man i huset om man har så låg förbrukning egentligen?

Bara min dator drar 238 kwh per månad och då finns det fler datorer, sen ska det duschas och värmas osv.
Du ska stänga av datorn helt för varje gång du inte använder den.
Min dator drar ca 50 kWh per år och då använder jag den också för min firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.