31 805 läst · 295 svar
32k läst
295 svar
Sänkte ni er elförbrukning oktober 2022?
Jag har sänkt min förbrukning till ungefär hälften, om jag fortsätter som jag gjort. Luftvärmepumpen på.18 grader, eldar för värmen skull, lagar även mat på.vedspisen emellanåt.Strip skrev:Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.
Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.
[bild]
Medlem
· Västmanland
· 1 579 inlägg
Ja typ, kör kopia från maj året ut.Strip skrev:Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.
Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en större skillnad än vad man kan tro på en ny LLVP jämfört med en äldre. Har hänt mycket på 5-10år bara.Rickard. skrev:Har lyckats sänka lite drygt 700kWh i år mot förra året bara genom ny llvp, riktigt imponerad över skillnaden och även med SE1 priser blir det inte många år för att spara in investeringen.
Mindre än en grad varmare medeltemperatur men betydligt varmare kallaste mätning och lite svalare varmaste än förra året men jag vet inte om det påverkar.
Bor i Sundsvall, 2 vuxna, 2 barn under 3,5år, bergvärme och 70tals sutterängvilla med bergvärme från 2013. Har inte gjort några direkta jätte ändringar jämfört med tidigare år.. Köpte två begagnade (hade suttit monterade i 1 år) Purmo Compact c22 och bytte ut i vardagsrum/sovrum i våras då det upplevts som kallaste utrymmena tidigare. Vi har i princip bara enkelpanel radiatorer i övrigt som är kvar sedan de använde oljeeldning, förutom vattenburen golvvärme i hall & elgolvvärme i badrummen. Sänkt 1c inne och knäckt kurvan lite annorlunda samt höjt 2 grader för när elpatronen får kicka igång.. enorm skillnad i år jämfört med i fjol, å andra sidan har vi sedan inflyttning 2016 alltid sjunkit i förbrukning för varje år. (Bortsett från 2019 när vårat första barn föddes). Och planerar tvätt/diskmaskiner till när priset är lågt, vilket vi gjort sedan vi flyttade in i huset.
2022: 526 (!)
2021: 1176
2020: 1773
Solceller installerades sommaren 2021 vilket i sig gjorde oss mer medvetna om elförbrukning i stort. 2022 års priser har förstås motiverat till ytterligare sparande. Oktober i år var dessutom betydligt soligare än 2021 så det spelar förstås en stor roll också.
2021: 1176
2020: 1773
Solceller installerades sommaren 2021 vilket i sig gjorde oss mer medvetna om elförbrukning i stort. 2022 års priser har förstås motiverat till ytterligare sparande. Oktober i år var dessutom betydligt soligare än 2021 så det spelar förstås en stor roll också.
Medlem
· västragötaland
· 1 inlägg
Alltså jag slutade värma på olja och ved slutade röka för miljö skull . Miljö och uppvärmning av huset med ved funkar inte ihop .Strip skrev:Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.
[bild]
Golvvärme helt avstängd sedan början av september. Värmefläkt som bara körs vid behov om man faktiskt är i rummet. Raggsockor och extra tröja. Tomma rum = mörka rum.
September 2021 jämfört med september 2022:
50% lägre förbrukning.
Oktober 2021 jämfört med oktober 2022:
56% lägre förbrukning.
September 2021 jämfört med september 2022:
50% lägre förbrukning.
Oktober 2021 jämfört med oktober 2022:
56% lägre förbrukning.
2021: 1692 kWh
2022: 864 kWh (-49%)
Inga särskilda åtgärder, kanske accepterar lite lägre temperaturer i år, förutom att förra året strejkade elpatronen som kördes hela tiden oavsett om den behövdes eller inte och sen använde jag min gamla speldator som server. Både elpatron och server startas nu endast manuellt vid behov.
Nått som är lite förargande är att trots att vår förbrukning i princip halverades så minskade elnätsfakturan bara från 1682 till 1210 kr, eller 28 procent. Förbjud fasta avgifter! Det skulle öka incitamenten till att förbruka mindre energi.
2022: 864 kWh (-49%)
Inga särskilda åtgärder, kanske accepterar lite lägre temperaturer i år, förutom att förra året strejkade elpatronen som kördes hela tiden oavsett om den behövdes eller inte och sen använde jag min gamla speldator som server. Både elpatron och server startas nu endast manuellt vid behov.
Nått som är lite förargande är att trots att vår förbrukning i princip halverades så minskade elnätsfakturan bara från 1682 till 1210 kr, eller 28 procent. Förbjud fasta avgifter! Det skulle öka incitamenten till att förbruka mindre energi.