Man får i princip inte göra något utan tillstånd.
 
Stadsbidraget, kommer det från stadsministern och från vilken stad?

/M
 
  • Haha
  • Gilla
Agility och 4 till
  • Laddar…
Risken med farthinder är ju förstås att den som bor där ideligen får skrikande bromsar före och gasande bilar med tillhörande grusstänk efter guppet. För varje bil som passerar!

Eller som en kollegas grannar som satte ut blomlådor i vägen, fick "glada" tutande som tack när bilarna passerade, dygnet runt. Blomlådorna försvann men tutandet fortsatte nått år.

Nä, ska man göra något åt sånt här så ska det vara sansat, rimligt, helst obemärkt och inte skapa olägenheter för bilister eller boende. Man måste tänka efter ordentligt. Får man dessutom bidrag för väghållningen så ska man helt enkelt låta bli. Alternativet är ju att föreningen beslutar sig för att skippa allmänna bidrag och försöker göra om vägen till helt privat väg. Vet inte om det går men då kan man ju sen göra som man behagar. (nästan)
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den typen av åtgärder fungerar inte särskilt länge.
Likt skator lär sig människan snabbt.
 
Finns det gott om andra vägar att åka runt verkar det konstigt att inte man kan få godkänt att sätta upp skyltar om genomfart förbjuden även med bidrag. Finns ju gott om dessa skyltar även på kommunala vägar.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Det är möjligt att det går att få godkännande för det. Men det är inte ett beslut som ligger på vägföreningen. Generellt är det svårt att få okej för den typen av åtgärder.
 
Kan man sätta upp genomfart förbjuden innebär det att man kan köra in i området från två håll. En lösning som vi tillämpat är att göra vägen enkelriktad på en sträcka i mitten och smalna av vägen. Ytan vi fick över separerade vi och gjorde avskärmad trottoar. Några farthinder sattes även upp på raksträckorna där farten tenderar stiga. Vår väg är ungefär en kilometer.
 
Om föreningen själv bekostar och sätter upp en drös skyltar, typ denna:
Röd och gul trafikskylt med siffran 10 i mitten, sannolikt hastighetsbegränsning eller viktgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är risken att de får för straff? Ta ned skyltarna? Böter?
 
K Klass0n skrev:
På temat "övriga konstruktiva lösningar" såg jag för ett tag sedan en fågelskrämma formad som polis som höll en fartkamera. Jag blev toklurad och sänkte omedelbart farten (som den ögontjänare jag är). Sen tyckte jag det var sjukt kul när jag insåg hur lurad jag blivit!
Där jag bor hade en person som bor vid huvudvägen byggt en plåtpolis/fartkamera som var sjukt lik en riktig mobil sådan på en släpvagn, den tog han fram till och från, med bra resultat.
 
  • Haha
  • Gilla
Lynn Wigardt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Om föreningen själv bekostar och sätter upp en drös skyltar, typ denna:
[bild]
Vad är risken att de får för straff? Ta ned skyltarna? Böter?
Det är straffbelagt med böter och sen så ingriper kronofogden så att det blir rättat. Se vägmärkesförordningen:

Svensk juridisk text om ansvar och hantering av överträdelser, med hänvisning till böter och kronofogdemyndighetens roll.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om föreningen själv bekostar och sätter upp en drös skyltar, typ denna:
[bild]
Vad är risken att de får för straff? Ta ned skyltarna? Böter?
Risken är att man kan bli av med statsbidraget vid en syn av vägen. Vår förening har ett beslut från 70-talet att frångå bashastigheten 70 km/h och har 50 km/h och således 50-skyltat. Detta har Trafikverket missat och de gånger vi haft besiktning av vägen kommer ett hot om att vi måste skylta om till 70 annars drar dom in bidraget. Då får vi skicka in beslutet från 70-talet och be dem uppdatera sin databas, vilket aldrig verkar ske.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara att på senare år så har folk fått för sig att vägar och gator inte ska skiljas av staket, …som traditionen bjuder.
Japp det var bättre förr då varje gård hade en grind över vägen, när man började byta ut dessa mot färistar försvann ju även en möjlig inkomst för ungdomarna (som numera säljer knark istället). Japp håller med om att äldre traditioner på ett effektivare sett sänkte hastigheten. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Råkade posta innan jag var klar. Vet inte riktigt vad man får sätta upp, men stoppskyltar i massor är ju drygt. Ta det vid varje korsning, från alla håll. Låt skyltar med varning om jakt pågår stå kvar året om. Skogsavverkning pågår, begränsad framkomlighet, välj annan väg, följ orange pil. Låt stora jävla hål bildas av regnvattnet och fyll inte igen dem. Ett trist rykte om vägen med massa hål kommer minska trafiken.
En hel del tips, hehe.. jag har själv funderat på potthålstipset. Det blir ganska snabbt gropar i vägen, något som väghållaren är ganska snabb på att fylla igen dock. Jag tänkte man skulle kunna hålla några av dessa öppna. I skydd av mörkret ge sig ut med en liten spade och så att säga underhålla groparna själv 😀. Men det har inte blivit nått av med det ännu.. Sen har jag funderat på en sån där elektronisk hastighetsskylt. Röd över 20 och grön under, men de verkar rätt så dyra tyvärr
 
Redigerat:
  • Gilla
Lynn Wigardt
  • Laddar…
wildeside
Är vi o arbetar i närheten av väg så parkerar vi bilar/maskiner så att det blir riktigt trångt att passera. Brukar sänka hastigheten betydligt. Går väl parkera liknande om det inte råder parkeringsförbud.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor hade en person som bor vid huvudvägen byggt en plåtpolis/fartkamera som var sjukt lik en riktig mobil sådan på en släpvagn, den tog han fram till och från, med bra resultat.
Jag har sett nått om den. Kul upptåg. Var visst laglig så länge man inte satte upp skylt också. Tyvärr är 30 tillåten hastighet men det går inte att köra 30 utan att det blir lite av "rallykörning" på vägen. 20 hade varit en mer lämplig hastighet men i fyrkantiga Sverige verkar den begränsningen "inte finnas". Saxat från internet: "Sedan 2008 är det möjligt att införa hastighetsgränser i alla tio steg mellan 30 och 120 km/tim"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.