Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Fast du hänvisar ju till arkits... Norra ishavet...

Har greenpeace fel således?

[länk]

[länk]

[bild]
Greenpeace-artikeln tar inte alls upp att smältande flytande is kring nordpolen skulle leda till att vattennivån stiger, så vitt jag ser. Men större delen av Grönland och en del av den skandinaviska fjällkedjan ligger i Arktis.

BirgitS BirgitS skrev:
Greenpeace-artikeln tar inte alls upp att smältande flytande is kring nordpolen skulle leda till att vattennivån stiger, så vitt jag ser. Men större delen av Grönland och en del av den skandinaviska fjällkedjan ligger i Arktis.
Jo så här skriver de då och det är det stora hotet, imho...
"Ökad havsnivåstigning

Havsnivåstigningen har i genomsnitt ökat med 20-22 cm sedan 1880-talet, och det blir bara värre. Ökade havsnivåer hotar kustnära städer och mindre ö-nationer och kommer förvärra översvämningar och stormfloder.

Avsmältning av Grönlands inlandsis är även en viktig prediktor för framtida havsnivåhöjning; om den smälter helt kan den globala havsnivån stiga med 6 meter. "

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan ha fel...

Text om havsnivåstigning, ökning med 20-22 cm sedan 1880-talet, hot mot kuststäder och ö-nationer.

Jag kan ha fel...

[bild]
Jo och det här är ett uselt dilemma och vi måste ta oss samman.
Reduktionsplikten är ju bara ett stort MP skämt utan det krävs helt andra åtgärder.
Sen kan vi ju avstå våran välfärd men det tror jag inte den överväldigande majoriteten vill.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Såg du inte länken till studien?
Vad står det i den som du vill framföra som argument i tråden?

BirgitS
Jag kan ha fel...

[bild]
Jag kan inte se att de påstår att havsnivåhöjningen beror på att flytande is smälter.
Att det sker en havsnivåhöjning syns på sina håll.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Att det sker en havsnivåhöjning syns på sina håll.
Men det beror inte på flytande is.

Is som är landbaserad ger en helt annan effekt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står det i den som du vill framföra som argument i tråden?
Jag har inte framfört något argument alls som har med den studien att göra, men du klagade på att det bara länkades till en press release författad av en kommunikatör.

BirgitS
Men det beror inte på flytande is.

Is som är landbaserad ger en helt annan effekt.
Javisst

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Ja, det är tur att du inte jobbar med något som kräver den typen av förståelse, läkare tex, där all behandling är en spekulation om framtiden, oftast får man ett visst resultat, ibland går det åt skogen och ibland hade det kanske löst sig själv, -bäst att inte göra något då, det är ju bara 99% sannolikhet att det går bra.
Det spelar liksom ingen roll vad jag jobbar och inte jobbar med för trådens ämne. Släpp det spåret. Vad jobbar du själv med och finner du det relevant för tråden?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
P paralun skrev:
Jo och det här är ett uselt dilemma och vi måste ta oss samman.
Reduktionsplikten är ju bara ett stort MP skämt utan det krävs helt andra åtgärder.
Sen kan vi ju avstå våran välfärd men det tror jag inte den överväldigande majoriteten vill.
Hela MP är ju ett skämt konstigt nog.
Men det är inte det som är viktigt just nu.
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst
Vad säger på Greenpeace i tidigare publicerad länk?

Ironiskt är bara förnamnet!

Sluta jiddra och märka ord om flytande is eller ej, det viktiga är landbaserad is (vilket klargjorts tydligt):

Avsmältning av Grönlands inlandsis är även en viktig prediktor för framtida havsnivåhöjning; om den smälter helt kan den globala havsnivån stiga med 6 meter.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
D Dilato skrev:
Avsmältning av Grönlands inlandsis är även en viktig prediktor för framtida havsnivåhöjning; om den smälter helt kan den globala havsnivån stiga med 6 meter.
Fast det står ÄVEN inte enkom. Svårt att frångå om källan ska vara saklig.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte framfört något argument alls som har med den studien att göra, men du klagade på att det bara länkades till en press release författad av en kommunikatör.
Det länkades ju till just en pressrelease.

Jag antar att @Abies koreana helt enkelt utan större insikter googlade fram första bästa sida. Eller sitter vi med en forummedlem med expertis inom trädringsanalys?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hela MP är ju ett skämt konstigt nog.
Men det är inte det som är viktigt just nu.

Vad säger på Greenpeace i tidigare publicerad länk?

Ironiskt är bara förnamnet!
Nej men just MP tvingade ju fram reduktionsplikten med hårdast möjliga tolkning via stackars Löfven, sen fick Magda äran att försvara "ärtbössan". Plus att de la ner fungerande kärnkraftverk som betydligt skulle ha underlättat en elektrifiering. Stollar!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.