79 774 läst · 1 985 svar
80k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Jag bara tog de allra första förändringarna som dök upp i huvudet och det var därför jag avslutade uppräkningen med osv. Det finns många fler.Krilleman skrev:
Det är frågan om frekvensen av t.ex. torka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Det är väl lite svårt att ha någon sorts opartisk jämförelse mellan olika sorters kriser etc.P paralun skrev:
Vissa länder kanske dränks, vissa länder kanske blir så torra att det inte går att bruka marken längre, vissa länder kanske går från ett tempererat klimat till ett arktiskt klimat och därför inte kan bruka marken längre. Finns många möjliga katastrofer som kanske kan komma att inträffa.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
P paralun skrev:
Frångår ni Arkimedes princip?BirgitS skrev:
Lägger du is (flytande) i vatten stiger inte nivån när isen smält.
Isbiten när den flyter, tränger undan lika mycket vatten som den innehåller i flytande form.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Ja, det är tur att du inte jobbar med något som kräver den typen av förståelse, läkare tex, där all behandling är en spekulation om framtiden, oftast får man ett visst resultat, ibland går det åt skogen och ibland hade det kanske löst sig själv, -bäst att inte göra något då, det är ju bara 99% sannolikhet att det går bra.Claes Sörmland skrev:Alltså, lite högre krav har vi än att du helt okunnigt googlar fram slumpvisa pressreleaser skriven av en kommunikatör. Sorry, empirisk vetenskap var det.
"En torrare atmosfär kan förvärra torka och risken för skogsbränder med konsekvenser för skogar och jordbruk, enligt studien."
Notera formuleringen: "kan" Alltså ingen mätning utan spekulation som rapporteras. Det kan bli så eller så blir det inte så.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
Nu tillhör jag dom som "läst på" i drygt 20 år - och har tidigare jobbat professionellt och internationellt med dessa frågor. I ärlighetens namn har jag nog varit lika övertygad som tydligen du är, om koldioxidens avgörande medverkan till växthuseffekten - men sedan "läste jag på". Titta speciellt på koldioxidmolekylens strålningsegenskaper - där väntar överraskningar - när man verkligen inser vad det betyder.BirgitS skrev:
Det finns många böcker att läsa i ämnet - men en bra start är professor Lennart Bengtssons "Vad händer med klimatet".
Lennart Bengtsson är en av världens mest meriterade klimatforskare. Jag kan lova dig - det inte han vet är inte värt att veta.
Och vill man vara bekväm kan man titta på Elsa Widdings videos på Klimatkarusellen - jag håller inte med om allt - men 99 % är "good enough".
Det du pratar om är som regel väderrelaterade händelser - och väder och klimat är inte riktigt samma sak. Lycka till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Såg du inte länken till studien?Claes Sörmland skrev:Alltså, lite högre krav har vi än att du helt okunnigt googlar fram slumpvisa pressreleaser skriven av en kommunikatör. Sorry, empirisk vetenskap var det.
"En torrare atmosfär kan förvärra torka och risken för skogsbränder med konsekvenser för skogar och jordbruk, enligt studien."
Notera formuleringen: "kan" Alltså ingen mätning utan spekulation som rapporteras. Det kan bli så eller så blir det inte så.
Jo men nu är ju mycket av isen är ju på berg och tusentals år gammal, så det blir ett stort tillskott som gör att havsvattennivån stiger.Krilleman skrev:
Tyvärr är fröken Widding inte ett dugg trovärdig....B Boggi skrev:Nu tillhör jag dom som "läst på" i drygt 20 år - och har tidigare jobbat professionellt och internationellt med dessa frågor. I ärlighetens namn har jag nog varit lika övertygad som tydligen du är, om koldioxidens avgörande medverkan till växthuseffekten - men sedan "läste jag på". Titta speciellt på koldioxidmolekylens strålningsegenskaper - där väntar överraskningar - när man verkligen inser vad det betyder.
Det finns många böcker att läsa i ämnet - men en bra start är professor Lennart Bengtssons "Vad händer med klimatet".
Lennart Bengtsson är en av världens mest meriterade klimatforskare. Jag kan lova dig - det inte han vet är inte värt att veta.
Och vill man vara bekväm kan man titta på Elsa Widdings videos på Klimatkarusellen - jag håller inte med om allt - men 99 % är "good enough".
Det du pratar om är som regel väderrelaterade händelser - och väder och klimat är inte riktigt samma sak. Lycka till.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
Fast du hänvisar ju till arkits... Norra ishavet...P paralun skrev:
Har greenpeace fel således?
https://www.byggahus.se/forum/threads/saenkning-av-reduktionsplikten.508099/post-5582659
https://www.greenpeace.org/sweden/artiklar/hav/arktis-hot/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 656 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 656 inlägg
Du har glaciärer på Grönland, i Skandinavien, Alperna osv. också. Ingen Arkimedes princip när den isen smälter.Krilleman skrev:
Att det finns en del is kring sydpolen som inte är ovanpå marken utan flyter har inte så stor betydelse när det gäller en kontinent som är större än Europa. Det blir ofantliga mängder is ovanpå marken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antarktis