K kortis skrev:
Det finns ju 365dagar/år så det kanske ger sig. Eller vad tror du?
Ja det gör det nog, jag är ingen expert på området.
 
K Kane skrev:
4 MSEK i vinst ger 880 kSEK i skatt. Om du köper en lgh för t.ex. 2,5 MSEK kan du skjuta upp 50% av den skatten. Då har du typ 5 MSEK - 700 kSEK (lånet) - 2,5 MSEK (ny bostad) - 440 kSEK (skatt) + 1,5 MSEK (övriga tillgångar) = 2,8 MSEK kvar.
Ok, runt 2,5-3 miljoner kvar samt också pengarna från fordonen ovanpå det.
 
M MGA89 skrev:
Ok, runt 2,5-3 miljoner kvar sedan också pengarna på bilarna ovanpå det.
Ja, om övriga summor stämmer. T.ex. övriga tillgångar 1,5 MSEK?
Då har du bra med cash och en helt obelånad bostad.
 
M MGA89 skrev:
När jag räknar ut den ungefärliga vinstskatt efter att ha läst på och räknar på 5 miljoner för huset och inköpspris för 1 miljon år 1989 samt avdrag för renoveringar på hundra tusen får jag fram en skatt på strax under en miljon. Kvar på banken blir då 1-1,5 miljoner om en lägenhet i prisklass som den jag skrev om ovan köps. Men detta är såklart bara en ungefärlig gissning och verkligheten kan ju så klart komma att se annorlunda ut.
Mäklararvodet är säkert över 100 0000, kanske närmare 200 000.
Mäklarens prisbedömning var betydligt lägre, hur trolig är budgivning som drar iväg upp mot 5 mille?
Kalkylera med mäklarens indikatipn, blir det över den indikationen är det "grädde på moset"
Försäljningspris ca 4 500 000 kr ger med dina uppgifter ca 2 900 000 kvar till ny bostad, när lån är löst, mäklararvode, reavinst flytt och städkostnader är betald.
Gör ingen glädjekalkyl innan försäljningen är slutförd.
Du har trots allt ett guldläge om du i unga år, efter slutförd utbildning, kan skaffa en bostad för ca 3 mille utan att låna pengar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
När jag räknar ut den ungefärliga vinstskatt efter att ha läst på och räknar på 5 miljoner för huset och inköpspris för 1 miljon år 1989 samt avdrag för renoveringar på hundra tusen får jag fram en skatt på strax under en miljon. Kvar på banken blir då 1-1,5 miljoner om en lägenhet i prisklass som den jag skrev om ovan köps. Men detta är såklart bara en ungefärlig och grov uträkning och verkligheten kan ju så klart komma att se annorlunda ut.
Här ska du verkligen anlita någon större revisionsbyrå (Kpmg/Pwc) för att räkna fram korrekt inbetalning av skatt efter dina förutsättningar. Skatteplanering elakt kallat…

Jag styckade och sålde av 2 tomter och revisionsfirman kunde få ner min skatteinbetalning från ca. 270.000 till 115.000.

Mvh
 
K Kane skrev:
Ja, om övriga summor stämmer. T.ex. övriga tillgångar 1,5 MSEK?
Då har du bra med cash och en helt obelånad bostad.
Exakt summa på banken på dödsdagen var 1 324 752,13 SEK dock används ju dessa pengar löpande till elräkning, vatten och avlopp m.m. Lånet vi samma tid var 729 071 SEK.
 
A A bygg skrev:
Tycker att denna tråd och TS börjar luta åt ett troll :)
Om min far avled skulle jag vara mer ledsen för dödsfallet, än att ärva 4-5 miljoner.....
Man reagerar olika. Det är inte konstigt att bli handlingsförlamad och bara se hinder i stället för möjligheter när ens förälder dör. Sorg tar sig olika uttryck.
Kanske man blir lite förvirrad också. Varför bär man upp möbler till övervåningen om det mesta ska bort på ett eller annat sätt.
 
A aries skrev:
Man reagerar olika. Det är inte konstigt att bli handlingsförlamad och bara se hinder i stället för möjligheter när ens förälder dör. Sorg tar sig olika uttryck.
Kanske man blir lite förvirrad också. Varför bär man upp möbler till övervåningen om det mesta ska bort på ett eller annat sätt.
Därför att överblicken ökar och det blir lättare att se vad som en vill spara, slänga, sälja, skänka osv. Möblerna måste ju ändå upp en våning för att komma bort från huset och billigast är att bära upp dem själv. Dock de som ska säljas kan ju stå kvar nere och de finns möbler att sälja kvar i källaren. Allt är icke uppburet.
 
Finns det några bilder på kåken ? , bilder säger mycket mer om evt. behov av renoveringar
Tänk gärna till någon månad eller två, innan ni skrider till verket, nu börjar det snart bli sommar tider och det kanske är bättre att vänta till Aug/Sep innan man lägger ut till försäljning
 
M MGA89 skrev:
Därför att överblicken ökar och det blir lättare att se vad som en vill spara, slänga, sälja, skänka osv. Möblerna måste ju ändå upp en våning för att komma bort från huset och billigast är att bära upp dem själv. Dock de som ska säljas kan ju stå kvar nere och de finns möbler att sälja kvar i källaren. Allt är icke uppburet.
Förlåt, jag missförstod. Tråden är lång och jag läste lite för snabbt.
Du menar upp från källaren till markplan vilket jag tolkade som en våning upp från markplanet.
 
A aries skrev:
Förlåt, jag missförstod. Tråden är lång och jag läste lite för snabbt.
Du menar upp från källaren till markplan vilket jag tolkade som en våning upp från markplanet.
Aha. Ja om övervåning funnits är ju det rimliga att bära ner saker till markplan. Nu finns endast markplan (vilket jag oftast kallar övervåning) och källare.
 
B
M MGA89 skrev:
Lånet kan nog lösas med pengarna på banken samt pengarna från fordonen när de har sålts. Bostadspriserna förväntas sjunka närmaste året och här är ett exempel på nuvarande priser på en 3:a: i en kommun i södra Stockholm.
M MGA89 skrev:
Lånet kan nog lösas med pengarna på banken samt pengarna från fordonen när de har sålts. Bostadspriserna förväntas sjunka närmaste året och här är ett exempel på nuvarande priser på en 3:a: i en kommun i södra Stockholm.
▪️Men då så! Då är läget under ”kontroll”! Du vill ju inte skriva vilken kommun vi pratar om, men jag uppfattade det som att du ville bo i Stockholm. För mig är Stockholm just Stockholm med närförort. Vi pratar inte Västerhaninge, Märsta, Åkersberga osv. Sorry då missförstod jag dig.
▪️Sedan är det ju inget som säger att detta inte är ett lockpris och att det kommer att gå upp väsentligt.
▪️Likafullt är det bra om du ställer in dig på att inte leva ett liv i sus och dus. Du ska fortsätta plugga och kanske t o m fortsätta efter gymnasiet. Med endast det kan det vara svårt att få välbetalda jobb direkt.
▪️Oavsett hur du tänker göra med studier och försäljning, bör du ställa in dig på att ditt arv inte kommer att ge dig ”nyckeln till frihet”. Vore jag du skulle jag satsa på att bli klar med skolan, fortsätta bo i din lägenhet, försöka se om du kan få till ett byte till bättre område. Att ha en bostad med förstahandskontrakt är inte att förakta och inget du ska ge upp.
▪️Sälj huset direkt. Det kommer bara att belasta dig med kostnader som du idag inte kan överblicka. Du verkar inte vara den kunniga, händiga typen och om du är ensamstående kan det vara jättetungt att lösa själv. Hade ni varit två och du inte haft tummen mitt i hand, hade du kunnat göra en affär av ditt arv, eller en framtida bostad till dig och din familj. Nu kommer huset tyvärr att bli en belastning för din ekonomi och du verkar inte ha mycket koll om husägande. Förlåt, inte illa ment, men ”alla bör och ska inte ha hus”.
▪️Jag är själv ensamstående efter separation och har ett stort hus (275 kvm + ouppvärmd vind, samt flera uthus, förråd och friggebod) att sköta med tillhörande stor trädgård (2300 kvm) från 1921. I hyfsat gott skick, men ständigt händer det saker som tickar pengar. Ofta det är ganska ansenliga belopp. Så gott som dagligen ställer jag mig frågan om det är värt det och för mig är det det. Jag bor i ett attraktivt område 600 meter från havet, där det inte är några som helst problem att sälja med god vinst. Men allt måste underhållas, ses över och åtgärdas. Då KRÄVS DET att det finns 1. En väl tilltagen plånbok. 2 Ett visst kunnande. 3. Ett visst intresse. 4. Och sist men inte minst, en känsla av att det är kul och roligt att äga ett hus! Utläst av det du skrivit har du inte något av dessa fyra punkter och då hjälper du dig själv med att sälja så snabbt som möjligt.
▪️Synd kan jag känna, att du och din pappa inte hade ett gemensamt intresse för huset medan han fortfarande levde. Du har ju varit vuxen ganska många år och ni tillsammans hade kanske kunnat göra ditt kommande arv till något värdefullt och beständigt.
▪️Konkret skull jag råda dig till att:
- sluta bära runt på prylarna inne i huset. Meningslöst/tidsödande…
- fota och sälj allt du vill bli av med på Marketplace och Blocket
- ordna en loppis på hemmaplan och låt folk komma och köpa direkt på plats
- kasta och kör resten till tippen eller skänk bort
- annonsera och få hjälp med städningen. Mycket lättare att städa ett ”tomt” hus.
- sedan visar du upp huset för minst tre olika mäklare som känner till ”ditt” område
- fråga efter ev råd av dem, om du kan göra några åtgärder som förbättrar priset
- sedan säljer du pappas hus och när allt är klart funderar du över ditt framtida boende

- själv skulle jag inte skjuta upp vinstskatten. Så surt med alla ”skulder” man ska leva med; vinstskatt, studielån, bostadslån osv. Mycket skönare att veta att det du har, det har du. Jag är inte i skuld till någon och det är en ljuvlig känsla. Allt jag har är mitt och jag är fri att göra vad jag vill med detta. Usch, att vara skuldsatt åt alla håll. När banken äger mer än man själv gör i huset man bor i, så är man egentligen bara en ”hyresgäst”. Helt i klorna på bankerna och deras räntehöjningar.
Lycka till med allt!
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Fru B och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Men då så! Då är läget under ”kontroll”! Du vill ju inte skriva vilken kommun vi pratar om, men jag uppfattade det som att du ville bo i Stockholm. För mig är Stockholm just Stockholm med närförort. Vi pratar inte Västerhaninge, Märsta, Åkersberga osv. Sorry då missförstod jag dig.
▪️Sedan är det ju inget som säger att detta inte är ett lockpris och att det kommer att gå upp väsentligt.
▪️Likafullt är det bra om du ställer in dig på att inte leva ett liv i sus och dus. Du ska fortsätta plugga och kanske t o m fortsätta efter gymnasiet. Med endast det kan det vara svårt att få välbetalda jobb direkt.
▪️Oavsett hur du tänker göra med studier och försäljning, bör du ställa in dig på att ditt arv inte kommer att ge dig ”nyckeln till frihet”. Vore jag du skulle jag satsa på att bli klar med skolan, fortsätta bo i din lägenhet, försöka se om du kan få till ett byte till bättre område. Att ha en bostad med förstahandskontrakt är inte att förakta och inget du ska ge upp.
▪️Sälj huset direkt. Det kommer bara att belasta dig med kostnader som du idag inte kan överblicka. Du verkar inte vara den kunniga, händiga typen och om du är ensamstående kan det vara jättetungt att lösa själv. Hade ni varit två och du inte haft tummen mitt i hand, hade du kunnat göra en affär av ditt arv, eller en framtida bostad till dig och din familj. Nu kommer huset tyvärr att bli en belastning för din ekonomi och du verkar inte ha mycket koll om husägande. Förlåt, inte illa ment, men ”alla bör och ska inte ha hus”.
▪️Jag är själv ensamstående efter separation och har ett stort hus (275 kvm + ouppvärmd vind, samt flera uthus, förråd och friggebod) att sköta med tillhörande stor trädgård (2300 kvm) från 1921. I hyfsat gott skick, men ständigt händer det saker som tickar pengar. Ofta det är ganska ansenliga belopp. Så gott som dagligen ställer jag mig frågan om det är värt det och för mig är det det. Jag bor i ett attraktivt område 600 meter från havet, där det inte är några som helst problem att sälja med god vinst. Men allt måste underhållas, ses över och åtgärdas. Då KRÄVS DET att det finns 1. En väl tilltagen plånbok. 2 Ett visst kunnande. 3. Ett visst intresse. 4. Och sist men inte minst, en känsla av att det är kul och roligt att äga ett hus! Utläst av det du skrivit har du inte något av dessa fyra punkter och då hjälper du dig själv med att sälja så snabbt som möjligt.
▪️Synd kan jag känna, att du och din pappa inte hade ett gemensamt intresse för huset medan han fortfarande levde. Du har ju varit vuxen ganska många år och ni tillsammans hade kanske kunnat göra ditt kommande arv till något värdefullt och beständigt.
▪️Konkret skull jag råda dig till att:
- sluta bära runt på prylarna inne i huset. Meningslöst/tidsödande…
- fota och sälj allt du vill bli av med på Marketplace och Blocket
- ordna en loppis på hemmaplan och låt folk komma och köpa direkt på plats
- kasta och kör resten till tippen eller skänk bort
- annonsera och få hjälp med städningen. Mycket lättare att städa ett ”tomt” hus.
- sedan visar du upp huset för minst tre olika mäklare som känner till ”ditt” område
- fråga efter ev råd av dem, om du kan göra några åtgärder som förbättrar priset
- sedan säljer du pappas hus och när allt är klart funderar du över ditt framtida boende

- själv skulle jag inte skjuta upp vinstskatten. Så surt med alla ”skulder” man ska leva med; vinstskatt, studielån, bostadslån osv. Mycket skönare att veta att det du har, det har du. Jag är inte i skuld till någon och det är en ljuvlig känsla. Allt jag har är mitt och jag är fri att göra vad jag vill med detta. Usch, att vara skuldsatt åt alla håll. När banken äger mer än man själv gör i huset man bor i, så är man egentligen bara en ”hyresgäst”. Helt i klorna på bankerna och deras räntehöjningar.
Lycka till med allt!
:heart::heart::heart::heart:
Detta gäller en kranskommun. Intresse för huset finns men inte intresse av att bo där. Kul och roligt att bo i hus tycker jag att det är men inte i detta hus då det är i det skick det är. Tummen mitt i hand har jag ej. Dessutom har jag lätt för att lära mig saker och ta reda på information när det behövs. Dock inte sagt att detta räcker för att renivera/underhålla en villafastighet. Vad gäller att skjuta upp vinstskatt beror det på hur mycket pengar som blir kvar om hela skatten betalas och efter köpt lägenhet. Om summan kvar blir låg kan det ev. vara värt att skjuta upp vinstskatten om det nu är möjligt att göra på ett arv av dödsbo vilket först måste tas reda på. Självklart kommer arvet inte ge mig ekonomisk frihet livet ut.
 
Redigerat:
Nu är ju uppskjuten reavinstskatt sen ett bra tag helt kostnadsfritt, så att inte skjuta upp den om möjligheten finns - är faktisk ren ekonomisk värdeförstöring. Ett riskfritt sparkonto ger idag strax under 3.5% ränta... (Max 660tkr skatt kan dock uppskjuten och som skrivits tidigare, kvotering görs av vinsten om billigare boende införskaffas)
Latent skatteskuld eller uppskjuten reavinstskatt är det bästa lån man kan ha i dagsläget!
Studielån är trots försämring också bra.
Oaktat bostadspriserna gått ner en del är det för de flesta fortfarande nödvändigt att låna till bostadsköp. Ju mer lån man kan lösa genom ovan exempel och inte via bostadslån - desto bättre. ->Lägre ränta och amortering.
Att inte belåna sin bostad alls må kännas tryggt men är på lång sikt ingen bra affär rent ekonomiskt. Räntekostnader är avdragsgilla (kräver förstås inkomster) - skattereglerna gör skuldsättning fördelaktig även om räntorna är högre nu. På sikt stiger bostadspriserna och skulden inflateras bort...

(Jobbar inom finansbranschen och är utbildad inom ekonomi och skatt)

Tips: mäklarna som sålt i området har tillgång till bättre statistik på vad som sålts och hur olika objekt ska jämföras. För villor som avviker från normen ger Booli/Hemnet rätt dåliga uppskattningar. Mäklarna kan om de får se objektet ofta ge en mer preciserad uppskattning. Sen är det ytterst marknaden och spekulanterna som avgör. Budstrid eller inte...
Ditt objekt köps troligen av någon hantverkskunnig som ser möjligheten renovera upp själv med eget arbete.
 
J JASpennare skrev:
Nu är ju uppskjuten reavinstskatt sen ett bra tag helt kostnadsfritt, så att inte skjuta upp den om möjligheten finns - är faktisk ren ekonomisk värdeförstöring. Ett riskfritt sparkonto ger idag strax under 3.5% ränta... (Max 660tkr skatt kan dock uppskjuten och som skrivits tidigare, kvotering görs av vinsten om billigare boende införskaffas)
Latent skatteskuld eller uppskjuten reavinstskatt är det bästa lån man kan ha i dagsläget!
Studielån är trots försämring också bra.
Oaktat bostadspriserna gått ner en del är det för de flesta fortfarande nödvändigt att låna till bostadsköp. Ju mer lån man kan lösa genom ovan exempel och inte via bostadslån - desto bättre. ->Lägre ränta och amortering.
Att inte belåna sin bostad alls må kännas tryggt men är på lång sikt ingen bra affär rent ekonomiskt. Räntekostnader är avdragsgilla (kräver förstås inkomster) - skattereglerna gör skuldsättning fördelaktig även om räntorna är högre nu. På sikt stiger bostadspriserna och skulden inflateras bort...

(Jobbar inom finansbranschen och är utbildad inom ekonomi och skatt)

Tips: mäklarna som sålt i området har tillgång till bättre statistik på vad som sålts och hur olika objekt ska jämföras. För villor som avviker från normen ger Booli/Hemnet rätt dåliga uppskattningar. Mäklarna kan om de får se objektet ofta ge en mer preciserad uppskattning. Sen är det ytterst marknaden och spekulanterna som avgör. Budstrid eller inte...
Ditt objekt köps troligen av någon hantverkskunnig som ser möjligheten renovera upp själv med eget arbete.
PS. För att kunna ta med dig reavinstskatten med uppskov måste du överföra villan på dig själv och sälja i eget namn, samt iaf på pappret bosätta dig där och avvakta i ca 1 år - därav knappast aktuellt givet din situation. Försäljningen underlättas om du säljer i eget namn - knöligt sälja genom dödsbo även om det absolut går.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.