M MGA89 skrev:
Ja dessa kostnader finns såklart förutom fastighetsskatten som togs bort av regeringen Reinfeldt år 2008. Men med tanke på att min pappa ej haft värmen på i källaren i minst 15 år kommer ett år till med avstängd värme varken göra av eller till för skicket på huset. Dock inte sagt att jag kommer behålla huset ett år.
Fastighetsskatten, kallas numera fastighetsavgift, fins kvar. 075% av taxeringsvärdet 2022, takbelopp 8874 kr.
Om värmen drivs av el i någon form gissar jag att din nätavgift är baserad på minst 20A.
Har du annan värmeproduktion kanske nätavgiften räcker med 16A. Varierar inte med elförbrukning.
Nätavgiften är hög och en fast kostnad beroende på säkringstariff.
Hur länge du behåller huset avgörs av köparens tillträde.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Fastighetsskatten, kallas numera fastighetsavgift, fins kvar. 075% av taxeringsvärdet 2022, takbelopp 8874 kr.
Om värmen drivs av el i någon form gissar jag att din nätavgift är baserad på minst 20A.
Har du annan värmeproduktion kanske nätavgiften räcker med 16A. Varierar inte med elförbrukning.
Nätavgiften är hög och en fast kostnad beroende på säkringstariff.
Hur länge du behåller huset avgörs av köparens tillträde.
Ok annat namn samma avgift/skatt. Ja men hur länge fastigheten behålls kan också avgöras av mig beroende på när jag själv väljer att dra igång proceduren med en försäljning. Så nätavgiften baseras ej på fastighetens verkliga förbrukning?
 
Nätavgiften består av en fast och en rörlig del. Den fasta delen baseras på säkringstorleken och den rörliga ligger nånstans runt 10-30 öre/kWh beroende på vilket bolag det är.
 
Av allt det som framkommit/diskuterats i tråden vad vore bäst, sälja i mitt eller dödsboets namn?
 
Du slipper lagfartsregisterkostnaden på 825 kronor om du säljer som dödsbo.
 
D Dilato skrev:
Du slipper lagfartsregisterkostnaden på 825 kronor om du säljer som dödsbo.
Fast den summan bekommer mig ej. Förresten blir det inte två sådana avgifter, först en då dödsboet tar över fastigheten och en när jag tar över den?
 
Dödsboet äger ju fastigheten i dag.
 
D Dilato skrev:
Dödsboet äger ju fastigheten i dag.
Nej det är min döda pappa som äger det på pappret. Dödsboet tar över det i samband med att bouppteckning skickas in vilket kommer göras den närmaste månaden.
 
Dödsboet är allt din pappa ägde vid dödsfallet, inklusive alla skulder.
 
D Dilato skrev:
Dödsboet är allt din pappa ägde vid dödsfallet, inklusive alla skulder.
Ja men lagfarten måste manuellt skiftas till att stå i dödsboets namn enligt Lantmäteriet.
 
M MGA89 skrev:
Av allt det som framkommit/diskuterats i tråden vad vore bäst, sälja i mitt eller dödsboets namn?
Sköter du hela dödsboförvaltningen själv- bouppteckning, deklarationer, arvskifte osv.?
Kan vara rätt skönt få dödsboet avvecklat och få full rådighet över allt.
Kostar en del att ha någon sköta de delar som kommer med dödsboet och då finns ju den aspekten väga in. Allt är krångligare med att ha kvar dödsboet oskiftat. Bankerna brukar också bara hjälpa till med räkningsbetalningar i några månader efter dödsfallet (tror dock de gör det mot kostnad sen men är lite osäker)
Vi sålde nyligen lägenhet för dödsbos räkning. Krånglade en del i processen men det var flera dödsbodelägare.
Upplevde det hade varit enklare hantera affären om det inte varit dödsboet som stått som säljare.
Om du ska sälja skulle jag betala av banklånet - iaf om det har en högre ränta än vad sparkontot ger.
 
Du har rätt, jag visste faktiskt inte det :oops:
 
  • Gilla
MGA89
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Men med tanke på att min pappa ej haft värmen på i källaren i minst 15 år kommer ett år till med avstängd värme varken göra av eller till för skicket på huset.
Kanske därför det luktar dåligt i källaren?
 
Fairlane
M MGA89 skrev:
samt också pengarna från fordonen ovanpå det.
Det är ju en grov beräkning så pengar från fordonen är troligen mindre än felmarginalen i beräkningen. En kvaddad gammal MC ger väl troligen inga pengar att tala om, likaså en Volvo 945 som stått avställd i 10 år. Hade bilen använts de sista 10 åren hade den nog varit värd mer än den är nu.
 
M MGA89 skrev:
Ok annat namn samma avgift/skatt. Ja men hur länge fastigheten behålls kan också avgöras av mig beroende på när jag själv väljer att dra igång proceduren med en försäljning. Så nätavgiften baseras ej på fastighetens verkliga förbrukning?
M MGA89 skrev:
Ok annat namn samma avgift/skatt. Ja men hur länge fastigheten behålls kan också avgöras av mig beroende på när jag själv väljer att dra igång proceduren med en försäljning. Så nätavgiften baseras ej på fastighetens verkliga förbrukning?
Nätavgiften består av fast del beroende på säkringstariff och rörlig del som följer förbrukningen.
Fast del är relativt stor.
M MGA89 skrev:
Ok annat namn samma avgift/skatt. Ja men hur länge fastigheten behålls kan också avgöras av mig beroende på när jag själv väljer att dra igång proceduren med en försäljning. Så nätavgiften baseras ej på fastighetens verkliga förbrukning?
Nätavgift baseras på säkringstariff oavsett förbrukning.
Fastighetesförsäljning kan dra ut på tiden beroende på köparen möjliga tillträde.
Räkna med minst 3 -6 månader till tillträde.
M MGA89 skrev:
Dock har pengarna från CSN nästintill noll ränta och är således värdefulla att plocka ut medans man kan.
useless useless skrev:
Ja, men TS och några andra i tråden hävdar att befintligt hyreskontrakt blir förverkat om man ärver ett hus eller köper ett fritidshus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.