TRJBerg TRJBerg skrev:
Din erfarenhet är inte detsamma som alla andras erfarenheter. Många hyresvärdar kräver att man säljer sin gamla bostad.
Numera standard när man söker bostad i via bostad stockholm.
 
useless useless skrev:
Har du något exempel på exakt hur det är formulerat i avtalet?
Det är troligtvis inte som står i hyresavtalet.
Utan detta blir man informerad om innan.
 
K kortis skrev:
Då skulle det inte finnas många andrahandslägenheter och inte många fritidshus heller. Bara man är skriven i lgh och bor mer än sex månader/år där så är det enl lag
Men nu är det så det är.
Det handlar inte om att du får äga en fritids bostad.
Utan att du ska visa kontrakt på försäljning av bostadsrätt eller uppsägning av nuvarande hyreskontrakt innan man får skriva hyreskontrakt på bostaden det gäller.
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Har du något exempel på exakt hur det är formulerat i avtalet?
Jag är med i Uppsala bostadskö. I många (de flesta?) erbjudanden jag fått har det stått någonting i stil med att det ska visas upp ett kontrakt med mäklare om försäljning av den gamla bostaden. Och ibland funnits text om efterkontroll av att det gjorts. Tyvärr har jag inget direkt exempel på det just nu, har inte fått erbjudanden sista tiden. Försökte söka på lägenheter där men jag verkar inte kunna få upp en lista på lägenheter av någon anledning. Kanske för att mina krav/förutsättningar inte matchar.
 
S Stenalina skrev:
Börja med att ta dit firmor som köper upp saker till loppisar och auktioner. Låt dem plocka ut det som de vill betala för. Fråga sedan Läkarmissionen/Stadsmissionen/Erikshjälpen om de kan ta lite grejer.
Därefter hyr du en container, slänger allt du vill bli av med.
Klipp gräset och snygga till runt huset.
Grovstäda inomhus och putsa fönstren. Om köparen ändå kommer behöva göra omfattande ytskiktsrenoveringar bryr de sig inte om att allt inte är finstädat.
Sälj mc + bil för att finansiera container mm.
När huset är tomt och tomten röjd tar du dit en ny mäklare.
Firmor som städar och tömmer dödsbon betalar ingenting för att utföra jobbet. De tar betalt för detta arbete.
De eventuella saker som har ett värde på andrahandsmarknaden går dit och är i regel bara en liten delfinansiering av kostnader för städ/container/deponi.
 
nimhed nimhed skrev:
Skillnad mellan fritidshus och permanentboende är väl borttaget?
Så det är väl bara att säga att huset är ens fritidshus, om man vill slippa stressen av att behöva sälja det snabbt?
Fritidshus eller permanentboende har stor betydelse vid eventuella ombygnader/renovering.
Permanentboende har stora krav på tillgänglighet(handikappanpassning) som inte krävs vid fritidsboende
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag är med i Uppsala bostadskö. I många (de flesta?) erbjudanden jag fått har det stått någonting i stil med att det ska visas upp ett kontrakt med mäklare om försäljning av den gamla bostaden. Och ibland funnits text om efterkontroll av att det gjorts. Tyvärr har jag inget direkt exempel på det just nu, har inte fått erbjudanden sista tiden. Försökte söka på lägenheter där men jag verkar inte kunna få upp en lista på lägenheter av någon anledning. Kanske för att mina krav/förutsättningar inte matchar.
Men då handlar det alltså inte om att man inte får äga fritidshus, utan att man ska visa upp ett intyg på att bostaden man flyttar från ska säljas/sägas upp. Det är ju ganska stor skillnad.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Nej det är inget alternativ utan först samlar jag ihop det jag själv vill behålla varefter det som går att sälja säljs via nätet, därefter hämtar second hand-butiker de dem vill ha för att till sist antingen hyra en lastbil, be någon agera chaufför och åka till miljöåtervinningen eller hyra en container och slänga det som återstår. Alternativt ta hjälp av någon app som hyr ut arbetskraft där man kan be folk om hjälp att transportera bort återstående saker för en mindre summa.
Din plan låter naiv och ger inte mycket pengar för utfört arbete.
Det fins inga stora pengar att hämta inom "secondhand hand" om du inte har riktiga rariteter.
I regel betalar inte handlare inom "secondhand" för varor, de ombesörjer i bästa fall bortforsling och skapar en bättre magkänsla hos de miljömedvetna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Men då handlar det alltså inte om att man inte får äga fritidshus, utan att man ska visa upp ett intyg på att bostaden man flyttar från ska säljas/sägas upp. Det är ju ganska stor skillnad.
Jag har alltid avsett icke-fritidshus. Dvs ordinarie bostad.
 
M MGA89 skrev:
Kanske riva huset och bygga nytt innan försäljning?
Riva och bygga nytt!??
Naivt. Du antyder att banken förmodligen inte beviljar lån pga av att du saknar inkomst och lever på studiestöd.
Bygga nytt kostar ca 30 000-40 000 kr/m2.
Sälj så fort du kan eftersom du tydligt beskriver att du inte har intresse av att bo i huset.
Finns ingen anledning för dig att tro att du kan utföra en renovering bättre och mer kostnadseffektiv än en eventuell köpare och därmed möjligtvis tjäna pengar.
Renovering kräver också kapital under renoveringstiden fram till genomförd försäljning.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
-Ta körkort
-Köp skyddsmask, typ sr200 och en grovdammsugare vid städ/renovering
-Anlita ett bolag som kör bort skräp, plocka ut saker som ev kan ha ett värde och sälj/kör bort med caddyn(kläder är bara att skicka till bränning/återvinning) Verktyg kan lämnas i huset/säljas om det inte är uråldrigt för då är det metallskrot
-Städa själv eller anlita städfirma. Det ska vara i princip urblåst vid visning
-Klipp till trädgård själv eller anlita firma
-Kolla med flera mäklare och anlita den som verkar bäst
-Sälj

Du ska nog inte göra mer än så. Lycka till
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
B
M MGA89 skrev:
Det finns lägenheter på tre rum som gått för 2-3 miljoner sedan kan man skjuta upp vinstskatten (oklart hur länge och hur mycket).
▪️Vilka områden pratar vi om då? Trodde du ville bo i Stockholmsområdet.
▪️Enligt dig sa mäklaren 4-5 miljoner. Så ska du lösa lån och ev andra kostnader för att avyttra villan.
▪️Självklart kan du skjuta på skatten (men den kommer alltid att ligga dig i fatet )
▪️Du verkar ju ha läget klart för dig, så då är det väl bara att köra på…..tut, tut
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️Vilka områden pratar vi om då? Trodde du ville bo i Stockholmsområdet.
▪️Enligt dig sa mäklaren 4-5 miljoner. Så ska du lösa lån och ev andra kostnader för att avyttra villan.
▪️Självklart kan du skjuta på skatten (men den kommer alltid att ligga dig i fatet )
▪️Du verkar ju ha läget klart för dig, så då är det väl bara att köra på…..tut, tut
Lånet kan nog lösas med pengarna på banken samt pengarna från fordonen när de har sålts. Bostadspriserna förväntas sjunka närmaste året och här är ett exempel på nuvarande priser på en 3:a: i en kommun i södra Stockholm.
 
  • Bild på en fastighetssida, visar lägenhetspris på 2 460 000 kr för tre rum och kök, 82 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K kortis skrev:
Jag har en bekant som har ett flertal villafastigheter och bor i hyreslägenheter
Flera stycken? Med förstahandskontrakt?
 
M MGA89 skrev:
Det finns lägenheter på tre rum som gått för 2-3 miljoner sedan kan man skjuta upp vinstskatten (oklart hur länge och hur mycket).
Inte hela skatten om den nya bostaden är billigare än den sålda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.