TRJBerg
useless useless skrev:
Så man får inte äga ett fritidshus taxerat efter 2014 då skatteverket slutade med en speciell kod för dessa hus?
Det kan stå så här:
"Om du äger ett fritidshus ska du uppvisa försäkringsdokument som styrker att bostaden är försäkrat som ett fritidshus."
Dessutom har jag sett skrivningar om att har man en ev fastighet som inte är fritidshus måste man kunna visa att en försäljning är på gång. Och tydligen sker en efterkontroll av den punkten av hyresvärden.
 
A andersgsn skrev:
  • Behåll dödsboet så att du kan behålla lägenheten.
  • Flytta in i huset.
  • Hyr ut lägenheten.
  • Städa upp så mycket du kan i huset och fixa sånt som du kan. Inkl lite målning. Mäklaren talar om för dig vad som är viktigt att fixa för en framgångsrik försäljning. Man kan prata med flera stycken. Om du kan få det till en nivå så att köparen tycker att det går att bo i det och inte ser att dom måste renovera innan det är beboligt så har du ett bra läge. Det finns alltid dom som säjer att det är total renoverings objekt eller rivning som gäller. De är dock dom som bara ser att allt ska vara helt modernt, det finns andra också.
  • Hyr ut rum i huset.
  • Sälj huset nästa vår.
  • Flytta tillbaka till lägenheten.
  • Ta tid på dig att köpa din dröm lägenhet.
  • Ju mer arbete du lägger ner på huset ju mer pengar får du i slut ändan.
  • Vet inte om det blir någon skatt alls, hard du kollat arvsskatten.
  • Beroende på beskattning så säljer du huset under dödsboet eller efter boskiftet. Vi sålde före men mest pga att vi var flera om boskiftet.
Det blir ingen skillnad på att sälja i mitt namn kontra dödsboets enligt experter jag pratat med. Någon arvskatt finns inte längre.
 
M MGA89 skrev:
Så du menar att ingen besiktning före försäljning är tvungen att göras? Hur ska då köparen veta vad denne köper om det ej tydligt framgår. Utan en besiktning bör antalet möjliga och villiga köpare minska då de ej vet vad de köper och därmed blir priset jag får för fastigheten än lägre.
Det är köparen som betalar för besiktning, för att kunna lita på den.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter väldigt konstigt att man inte får hyra en bostad om man äger ett hus. Att de vill att man visar att man faktiskt bor i lägenheten förstår jag. Men att ägandet av ett hus skulle kunna vara ett problem låter konstigt. Får man inte äga en sommarstuga om man hyr heller?

När det gäller renoveringar är det inte mycket som lönar sig enligt min uppfattning. Bara det som måste fixas är fixat. Tömma och klippa gräset är nog bra. Men utöver vattenmätaren är det nog inte mycket som går att räkna hem.
 
Du har fått massor av bra tips i tråden redan. Tror du borde ta till dig dessa.

Men ett litet tips till i all välmening: Sälj så fort du kan, med eller utan röjning/städning och renovering. Att invänta en ”bättre marknad” kommer att ta lång tid. I år kommer massor av hus komma ut på marknaden, och även betydligt mer attraktiva sådana än ditt objekt. Många har det tufft med ekonomin och kommer inte få ihop det när bundna lån löper ut. Och mer/hårdare konkurrens = ännu svårare för dig att sälja.

Ett litet exempel från verkligheten, en av våra grannar lade ut sitt hus till försäljning förra sommaren för 15 Mkr, vilket var i högsta laget men möjligen hade varit ett rimligt pris vintern 21-22 när priserna var som allra högst. Nu är priset sänkt till 10 (!) Mkr, men fortfarande inget större intresse. Och så här kommer det fortsätta när tiderna blir sämre. Ingen vet förstås hur framtiden ser ut, men att priserna på hus skulle återhämta sig de närmsta åren ser jag som helt orealistiskt.

Så - om du inte gör något åt saken i närtid är risken stor att du blir tvungen att sälja för en eller ett par miljoner mindre om ett år eller två.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan stå så här:
"Om du äger ett fritidshus ska du uppvisa försäkringsdokument som styrker att bostaden är försäkrat som ett fritidshus."
Dessutom har jag sett skrivningar om att har man en ev fastighet som inte är fritidshus måste man kunna visa att en försäljning är på gång. Och tydligen sker en efterkontroll av den punkten av hyresvärden.
Då är det som jag trodde - Man ska visa att det är ett fritidshus och att lägenheten är ens permanenta boende. Eventuell typkod hos skatteverket är irrelevant.
 
M MGA89 skrev:
Nej men det kan säga upp mig från lägenheten vid ett visst datum då jag överskrider tidsramarna för hur länge man samtidigt som man bor i en av deras hyreslägenheter dessutom får äga en annan bostad. Det innebär ju att de indirekt tvingar mig att antingen sälja huset eller lämna lägenheten.
Om du står skriven i lägenheten så vet väl inte kommun att du delvis bor i sommarstugan som du får ha var du vill
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Du har fått massor av bra tips i tråden redan. Tror du borde ta till dig dessa.

Men ett litet tips till i all välmening: Sälj så fort du kan, med eller utan röjning/städning och renovering. Att invänta en ”bättre marknad” kommer att ta lång tid. I år kommer massor av hus komma ut på marknaden, och även betydligt mer attraktiva sådana än ditt objekt. Många har det tufft med ekonomin och kommer inte få ihop det när bundna lån löper ut. Och mer/hårdare konkurrens = ännu svårare för dig att sälja.

Ett litet exempel från verkligheten, en av våra grannar lade ut sitt hus till försäljning förra sommaren för 15 Mkr, vilket var i högsta laget men möjligen hade varit ett rimligt pris vintern 21-22 när priserna var som allra högst. Nu är priset sänkt till 10 (!) Mkr, men fortfarande inget större intresse. Och så här kommer det fortsätta när tiderna blir sämre. Ingen vet förstås hur framtiden ser ut, men att priserna på hus skulle återhämta sig de närmsta åren ser jag som helt orealistiskt.

Så - om du inte gör något åt saken i närtid är risken stor att du blir tvungen att sälja för en eller ett par miljoner mindre om ett år eller två.
Ja därav sälja asap.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är det som jag trodde - Man ska visa att det är ett fritidshus och att lägenheten är ens permanenta boende. Eventuell typkod hos skatteverket är irrelevant.
Och hur bevisar man detta?
 
M MGA89 skrev:
Och hur bevisar man detta?
El-fakturor , abonnemang på tv/internet mm
 
Karl.s Karl.s skrev:
Två kommentarer till,

* När du övertar bostaden från dödsboet kan du få rut/rot-avdrag.
* Kolla upp vilka grejer som är avdragsgilla vid försäljning
[länk]
Ja precis rut/rot går att använda när jag äger fastigheten inte innan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
El-fakturor , abonnemang på tv/internet mm
Du menar att de bl. a. ber om att få kollar hur stor elförbrukningen är?
 
Jag vet inte, inte så troligt men du kan ju ta fram bevis på att Lgh är din permanenta bostad
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det kan stå så här:
"Om du äger ett fritidshus ska du uppvisa försäkringsdokument som styrker att bostaden är försäkrat som ett fritidshus."
Dessutom har jag sett skrivningar om att har man en ev fastighet som inte är fritidshus måste man kunna visa att en försäljning är på gång. Och tydligen sker en efterkontroll av den punkten av hyresvärden.
Mitt torp som är ”fritidshus” är försäkrat som vanlig permanentbostad och min jordbruksfastighet som just det huset där som fritidsfastighet, och så har jag lägenhet i stan det finns inget problem där ingen mer än jag själv har med det att göra. Jag har en bekant som har ett flertal villafastigheter och bor i hyreslägenheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.