67 007 läst · 536 svar
67k läst
536 svar
Sälja eller renovera arv av nedgånget hus (dödsbo)?
Ibland är verkligheten bister.M MGA89 skrev:
Sannolikt har du inte ens 3 mille kvar efter husförsäljning när du betalat reavinst, mäklararvode, flytt och städkostnade, löst befintligt lån mm.
Lycka till men var inte alltför optimistisk när det gäller klirr i kassan när hus är sålt och bostad anskaffad.
B Bernt Ö97 skrev:
När jag räknar ut den ungefärliga vinstskatt efter att ha läst på och räknar på 5 miljoner för huset och inköpspris för 1 miljon år 1989 samt avdrag för renoveringar på hundra tusen får jag fram en skatt på strax under en miljon. Kvar på banken blir då 1-1,5 miljoner om en lägenhet i prisklass som den jag skrev om ovan köps. Men detta är såklart bara en ungefärlig och grov uträkning och verkligheten kan ju så klart komma att se annorlunda ut.K Kane skrev:
Redigerat:
Nu gällde det ju att vara mantalsskriven i lgh och samtidigt äga en fastighet och det kan ingen hindraA A-Man_08 skrev:
4 MSEK i vinst ger 880 kSEK i skatt. Om du köper en lgh för t.ex. 2,5 MSEK kan du skjuta upp 50% av den skatten. Då har du typ 5 MSEK - 700 kSEK (lånet) - 2,5 MSEK (ny bostad) - 440 kSEK (skatt) + 1,5 MSEK (övriga tillgångar) = 2,8 MSEK kvar.M MGA89 skrev:När jag räknar ut den ungefärliga vinstskatt efter att ha läst på och räknar på 5 miljoner för huset och inköpspris för 1 miljon år 1989 samt avdrag för renoveringar på hundra tusen får jag fram en skatt på strax under en miljon. Kvar på banken blir då 1-1,5 miljoner om en lägenhet i prisklass som den jag skrev om ovan köps. Men detta är såklart bara en ungefärlig gissning och verkligheten kan ju så klart komma att se annorlunda ut.