K Kane skrev:
Inte hela skatten om den nya bostaden är billigare än den sålda.
Ok så köper jag en bostad för tre miljoner får jag knappt något över att ha på banken?
 
M MGA89 skrev:
Ok så köper jag en bostad för tre miljoner får jag knappt något över att ha på banken?
Det kommer du garanterat kunna ha ändå.
 
M MGA89 skrev:
Ok så köper jag en bostad för tre miljoner får jag knappt något över att ha på banken?
Ibland är verkligheten bister.
Sannolikt har du inte ens 3 mille kvar efter husförsäljning när du betalat reavinst, mäklararvode, flytt och städkostnade, löst befintligt lån mm.
Lycka till men var inte alltför optimistisk när det gäller klirr i kassan när hus är sålt och bostad anskaffad.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Ibland är verkligheten bister.
Sannolikt har du inte ens 3 mille kvar efter husförsäljning när du betalat reavinst, mäklararvode, flytt och städkostnade, löst befintligt lån mm.
Lycka till men var inte alltför optimistisk när det gäller klirr i kassan när hus är sålt och bostad anskaffad.
K Kane skrev:
Det kommer du garanterat kunna ha ändå.
När jag räknar ut den ungefärliga vinstskatt efter att ha läst på och räknar på 5 miljoner för huset och inköpspris för 1 miljon år 1989 samt avdrag för renoveringar på hundra tusen får jag fram en skatt på strax under en miljon. Kvar på banken blir då 1-1,5 miljoner om en lägenhet i prisklass som den jag skrev om ovan köps. Men detta är såklart bara en ungefärlig och grov uträkning och verkligheten kan ju så klart komma att se annorlunda ut.
 
Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Men nu är det så det är.
Det handlar inte om att du får äga en fritids bostad.
Utan att du ska visa kontrakt på försäljning av bostadsrätt eller uppsägning av nuvarande hyreskontrakt innan man får skriva hyreskontrakt på bostaden det gäller.
Nu gällde det ju att vara mantalsskriven i lgh och samtidigt äga en fastighet och det kan ingen hindra
 
K Kane skrev:
Flera stycken? Med förstahandskontrakt?
K kortis skrev:
Nu gällde det ju att vara mantalsskriven i lgh och samtidigt äga en fastighet och det kan ingen hindra
Men naturligtvis bara man är mantalsskriven på där man har hyreskontraktet och bor där mer än sex månader om året.
 
TRJBerg
K kortis skrev:
Nu gällde det ju att vara mantalsskriven i lgh och samtidigt äga en fastighet och det kan ingen hindra
Hyresvärden kan ha villkor för uthyrning av lägenhet.
 
K kortis skrev:
Nu gällde det ju att vara mantalsskriven i lgh och samtidigt äga en fastighet och det kan ingen hindra
Exakt
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hyresvärden kan ha villkor för uthyrning av lägenhet.
Man får inte ha vilka villkor som helst de måste vara rimliga.
Och naturligtvis får man öga fastigheter även om man bor i hyreslgh.
 
A A-Man_08 skrev:
Exakt
Man ska alltid vara mantalsskriven där man bor mest. Förr kunde man vara mantalsskriven var som helst hur det är i dag vet jag int
 
K kortis skrev:
Man ska alltid vara mantalsskriven där man bor mest. Förr kunde man vara mantalsskriven var som helst hur det är i dag vet jag int
Och om man bor lika mycket på bägge adresser, alltså typ 15 dagar per månad i varsin bostad? Räknar de antal dagar per vecka då?
 
M MGA89 skrev:
När jag räknar ut den ungefärliga vinstskatt efter att ha läst på och räknar på 5 miljoner för huset och inköpspris för 1 miljon år 1989 samt avdrag för renoveringar på hundra tusen får jag fram en skatt på strax under en miljon. Kvar på banken blir då 1-1,5 miljoner om en lägenhet i prisklass som den jag skrev om ovan köps. Men detta är såklart bara en ungefärlig gissning och verkligheten kan ju så klart komma att se annorlunda ut.
4 MSEK i vinst ger 880 kSEK i skatt. Om du köper en lgh för t.ex. 2,5 MSEK kan du skjuta upp 50% av den skatten. Då har du typ 5 MSEK - 700 kSEK (lånet) - 2,5 MSEK (ny bostad) - 440 kSEK (skatt) + 1,5 MSEK (övriga tillgångar) = 2,8 MSEK kvar.
 
  • Gilla
MGA89
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Och om man bor lika mycket på bägge adresser, alltså typ 15 dagar per månad i varsin bostad? Räknar de antal dagar per vecka då?
Det finns ju 365dagar/år så det kanske ger sig. Eller vad tror du?
 
M MGA89 skrev:
Och om man bor lika mycket på bägge adresser, alltså typ 15 dagar per månad i varsin bostad? Räknar de antal dagar per vecka då?
Nej
 
TRJBerg
K kortis skrev:
Man får inte ha vilka villkor som helst de måste vara rimliga.
Och naturligtvis får man öga fastigheter även om man bor i hyreslgh.
Tydligen får hyresvärden kräva att man säljer sin gamla bostad för att hyra lägenhet. Hittade flera sådana lägenheter hos Uppsala bostadsförmedling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.