29 200 läst · 191 svar
29k läst
191 svar
Sälja bostad med custom beteende
Ja vi har ju den möjligheten i vårt hus... Det enda jag någonsin tänt med telefonen är utebelysningen när jag stod på en stege och försökte ifall lampan eller armaturen var trasig eller ej. (Var lampan som pajjat, armaturens sensor klickade)Intet skrev:Om jag skulle köpa Malmbergs lägenhet där en manick som styrde en del av det elektriska systemet saknades, skulle köplågan börjat sota än mer.
Är den där kontrollprylen så värdefull att den är värd bara delvis fungerande el?
Jag har utbildat åtminstone 50 elever från 22 - 55 år, och ingen av dom var elektronik/dataintresserade, så att tro det är ett plus att tända kökslampan med telefonen (var fan e den nu?) istället för med strömbrytaren, är det nog bara ett litet fåtal som skulle uppskatta. De övriga skulle kalla det för sabotage. Framförallt om någon mojäng som gör att allt, om än tillfälligt, fungerar, inte skulle tillhöra lägenheten.
J Jocke Best skrev:
Tror även ironin hoppar över lite. Jag skojade. Själv saknar jag högskolepoäng 🤓🤓Huddingebo skrev:Det har absolut ingenting med intelligents att göra.
De handlar om hobbys och intressen.
Samhället behöver även både poliser, sjuksköterskor och redovisningsekonomer för att ta ett I sammanhanget aktuellt exempel.
Själv byter jag gärna kamremmen eller kopplingen själv på bilen, jobbar med mjukvara och restandaoptimering. Men lysknapprarna hemma får gärna gå att trycka på för att slå på lyset.
Får vara glad att jag fick akademikerbarn istället. Dock inte ingenjörer.
Frågeställningen om routern är ett sidospår från z-wave som TS tog uppCheesen skrev:
Men likväl intressant. Trots att jag är konservativ med automation så har jag några fast installerade prylar med viss funktionalitet som kräver wifi. En termostat till golvvärme samt en shelly på värmepumpen. Gör detta då att hårdvaran för att få wifi blivit byggnadstillbehör?
I TS fall verkar det dock handla om en bostadsrätt. Då lär ju ursprungliga strömbrytare och systemet som ersatt dem tillhöra BRFen.
Ja just det ja... Det tänkte jag inte på... Controllern som tråden handlar om tillhör antagligen bostadsrättsföreningen. Att TS köpt den och installerat ett nytt system ersätter bara det tidigare, som även det tillhörde bostadsrättsföreningen.S Staffan-N skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg
Nej, elen i bostaden tillhör lägenheten inte fastigheten/brf.S Staffan-N skrev:Frågeställningen om routern är ett sidospår från z-wave som TS tog upp
Men likväl intressant. Trots att jag är konservativ med automation så har jag några fast installerade prylar med viss funktionalitet som kräver wifi. En termostat till golvvärme samt en shelly på värmepumpen. Gör detta då att hårdvaran för att få wifi blivit byggnadstillbehör?
I TS fall verkar det dock handla om en bostadsrätt. Då lär ju ursprungliga strömbrytare och systemet som ersatt dem tillhöra BRFen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg
Vi använder det hela tiden. Tom sambon älskar det. Hon säger "tänd mys vardagsrum" så tänds alla hennes små lyktor och grejer. Man kan gå lägga sig utan att behöva gå upp och släcka lampor man glömt.Cheesen skrev:
Eller tänd taklampa till 50 procent så får man exakt 50 procent direkt utan att fippla med dimmern på väggen.
Vi använder det hela tiden. Men vi använder också automation tex tänds granen varje morgon kl 7 om vi är hemma. När vi kommer hem så startar belysningen i hallen osv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 496 inlägg