Cheesen
Intet Intet skrev:
Om jag skulle köpa Malmbergs lägenhet där en manick som styrde en del av det elektriska systemet saknades, skulle köplågan börjat sota än mer.
Är den där kontrollprylen så värdefull att den är värd bara delvis fungerande el?
Jag har utbildat åtminstone 50 elever från 22 - 55 år, och ingen av dom var elektronik/dataintresserade, så att tro det är ett plus att tända kökslampan med telefonen (var fan e den nu?) istället för med strömbrytaren, är det nog bara ett litet fåtal som skulle uppskatta. De övriga skulle kalla det för sabotage. Framförallt om någon mojäng som gör att allt, om än tillfälligt, fungerar, inte skulle tillhöra lägenheten.
Ja vi har ju den möjligheten i vårt hus... Det enda jag någonsin tänt med telefonen är utebelysningen när jag stod på en stege och försökte ifall lampan eller armaturen var trasig eller ej. (Var lampan som pajjat, armaturens sensor klickade)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Så om du ersätter tvättmaskinen för att den gamla går sönder så tycker du inte att den nya hör till bostaden.... Tänk om här nu...
En router är väl inte ett fastighetstillbehör? Går ju utmärkt att koppla in sin dator direkt i mediaomvandlaren.

• Gilla
philsson87
  • Laddar…
Cheesen
S Staffan-N skrev:
En router är väl inte ett fastighetstillbehör? Går ju utmärkt att koppla in sin dator direkt i mediaomvandlaren.
Nu var det ju inte datorn som behövde kopplas upp utan köksskåpens belysning och trappbelysningen.

J
J Jocke Best skrev:
Så blir det när en ingenjör får barn som är civilekonomer eller annat liknande misslyckande. Man får trösta sig med att intelligens brukar hoppa över en generation, så barnbarnen kan troligen lösa det snart.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det har absolut ingenting med intelligents att göra.
De handlar om hobbys och intressen.
Samhället behöver även både poliser, sjuksköterskor och redovisningsekonomer för att ta ett I sammanhanget aktuellt exempel.
Själv byter jag gärna kamremmen eller kopplingen själv på bilen, jobbar med mjukvara och restandaoptimering. Men lysknapprarna hemma får gärna gå att trycka på för att slå på lyset.
Tror även ironin hoppar över lite. Jag skojade. Själv saknar jag högskolepoäng 🤓🤓
Får vara glad att jag fick akademikerbarn istället. Dock inte ingenjörer.

• Gilla
bearmaniac och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu var det ju inte datorn som behövde kopplas upp utan köksskåpens belysning och trappbelysningen.
Frågeställningen om routern är ett sidospår från z-wave som TS tog upp :)
Men likväl intressant. Trots att jag är konservativ med automation så har jag några fast installerade prylar med viss funktionalitet som kräver wifi. En termostat till golvvärme samt en shelly på värmepumpen. Gör detta då att hårdvaran för att få wifi blivit byggnadstillbehör?

I TS fall verkar det dock handla om en bostadsrätt. Då lär ju ursprungliga strömbrytare och systemet som ersatt dem tillhöra BRFen.

Cheesen
S Staffan-N skrev:
I TS fall verkar det dock handla om en bostadsrätt. Då lär ju ursprungliga strömbrytare och systemet som ersatt dem tillhöra BRFen.
Ja just det ja... Det tänkte jag inte på... Controllern som tråden handlar om tillhör antagligen bostadsrättsföreningen. Att TS köpt den och installerat ett nytt system ersätter bara det tidigare, som även det tillhörde bostadsrättsföreningen.

Cheesen Cheesen skrev:
Det är inget jag skulle sätta som garanti... Google är ju experter på att lägga ned saker.

Oj vad många inlägg det hade kommit på nån timme.
Google Home är dock en sådan google produkt som är här för att stanna. Men skulle den försvinna har du ju Alexa att välja på.

S Staffan-N skrev:
Frågeställningen om routern är ett sidospår från z-wave som TS tog upp :)
Men likväl intressant. Trots att jag är konservativ med automation så har jag några fast installerade prylar med viss funktionalitet som kräver wifi. En termostat till golvvärme samt en shelly på värmepumpen. Gör detta då att hårdvaran för att få wifi blivit byggnadstillbehör?

Nej, elen i bostaden tillhör lägenheten inte fastigheten/brf.

• Gilla
electropura
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja vi har ju den möjligheten i vårt hus... Det enda jag någonsin tänt med telefonen är utebelysningen när jag stod på en stege och försökte ifall lampan eller armaturen var trasig eller ej. (Var lampan som pajjat, armaturens sensor klickade)
Vi använder det hela tiden. Tom sambon älskar det. Hon säger "tänd mys vardagsrum" så tänds alla hennes små lyktor och grejer. Man kan gå lägga sig utan att behöva gå upp och släcka lampor man glömt.

Eller tänd taklampa till 50 procent så får man exakt 50 procent direkt utan att fippla med dimmern på väggen.

Vi använder det hela tiden. Men vi använder också automation tex tänds granen varje morgon kl 7 om vi är hemma. När vi kommer hem så startar belysningen i hallen osv.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bostadsrättshavaren ansvarar för elen, men den tillhör föreningen. Som kylskåpet och den berömda hatthyllan.

Cheesen
lägenheten ägs ju av brf.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Bostadsrättshavaren ansvarar för elen, men den tillhör föreningen. Som kylskåpet och den berömda hatthyllan.
Den tillhör lägenheten. Du kan ju inte gärna ta med dig elinstallationen när du flyttar.

• Gilla
Seve1979
  • Laddar…
Cheesen
Den tillhör lägenheten. Du kan ju inte gärna ta med dig elinstallationen när du flyttar.
nej det får du inte då den tillhör brf

Cheesen Cheesen skrev:
lägenheten ägs ju av brf.
Så är det ju, som tur är, äganderätter förfaller som man kan vittna om utomlands. Men du bestämmer själv hur den ska dras osv. Brf bestämmer över bärande delar, stammar, osv

Cheesen Cheesen skrev:
nej det får du inte då den tillhör brf
Nej den tillhör lägenheten, stammar, bärande delar osv tillhör brf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.