K Kasken skrev:
Jag tillhör skeptikerna som inte riktigt köper nyttan med kreditkort.

Men om det nu är så bra, guld o gröna skogar.... Man får massa "tillbaks" och andra förmåner, utan att det kostar något.... Vad är det då de företag som tillhandahåller dessa kort o tjänster tjänar pengar på?

De långsiktiga psykologiska effekterna av att normalisera "köp nu, betala sen" mentaliteten för sig själv är nog inte fullt greppbara för de allra flesta.
Jag tror det är en förlustaffär för de flesta. Man betalar för det på ett eller annat sätt och utnyttjar inte tjänsterna tillräckligt. Som med hemförsäkringen. Man måste ju få en ordentlig skada för att det ska "löna sig"

Nissens
N Niq skrev:
Övertyga mig om fördelarna med att använda ett kreditkort istället för ett debitkort.
Vilka ekonomiska fördelar kan jag få med ett kreditkort.
Om ni vill ge förslag på kort så är jag bosatt i Finland så måste vara kort som är tillgängliga här.
Vi kan säga att jag handlar för ca 700€ per månad vilket borde vara ett någorlunda medel.

@Alfredo

@Dilato
Vilket kort är det som ger dom försäkringar som du visade i tråden om Bauhauskortet?
Kreditkort behövs endast om man inte är kapabel att spara till en buffert.

Enda fördelen i övrigt är att man kan få olika försäkringar och möjlighet att få pengarna tillbaka vid oseriösa affärer om man betalar med kreditkort.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl ändå onödigt. Även ett kasst lönekonto har väl någon ränta?
Har du så hög lön att en minimal ränta på ett brukskonto faktiskt ger några pengar som påverkar din ekonomi?

Nissens Nissens skrev:

Enda fördelen i övrigt är att man kan få olika försäkringar och möjlighet att få pengarna tillbaka vid oseriösa affärer om man betalar med kreditkort.
Jag tror du missuppfattar ordet kredit i kreditkort. Krediten består i att du inte behöver betala direkt, snarare än att använda krediten för avbetalning med hög ränta.. Jämför det istället med att handla på faktura, men med större möjligheter till bonusar och säkerheter.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S Staffan-N skrev:
Tror inte du missar något, årsräntan från några tusenlappar på ett sparkonto är löjligt låg. För mig så ligger lönen ofta kvar och mögar på ett konto utan ränta :)

Jag har kreditkort för att jag får det på köpet med andra banktjänster. Kickback och försäkringar är trevliga, så använder kortet till det mesta.
Skyffla över det till ett ISK istället.

Nissens
Bart Bart skrev:
Jag tror du missuppfattar ordet kredit i kreditkort. Krediten består i att du inte behöver betala direkt, snarare än att använda krediten för avbetalning med hög ränta.. Jämför det istället med att handla på faktura, men med större möjligheter till bonusar och säkerheter.
Du tror fel. Klarar man inte av att spara till en buffert så kan kreditkort vara ett alternativ, priset för det är ju en hög ränta.

Själv använder jag endast kreditkort när jag vill ha en försäkring, tex för resor etc. Men betalar alltid allt på första fakturan eftersom jag har en buffert och vill inte betala någon ränta.

Nissens Nissens skrev:
De som inte kan spara till en buffert ska absolut inte använda kreditkort eller betala på faktura.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har du så hög lön att en minimal ränta på ett brukskonto faktiskt ger några pengar som påverkar din ekonomi?
Det är väl mer en principsak. Varje "gratis" intäkt ska tillvaratas och varje onödig kostnad undvikas. Tror att Kamprad resonerade lite på samma sätt och det var nog inte så tokigt för honom.

Sen får man årliga redovisningar från bankerna på diverse kostnader och då blir man mörkrädd och funderar på om några tusenlappar i ränta på ett "lönekonto" verkligen spelar någon roll... 😢

Nissens
S sjoelund skrev:
De som inte kan spara till en buffert ska absolut inte använda kreditkort eller betala på faktura.
Skall och skall. De har kanske inget val vid en oförutsedd händelse.

Nissens Nissens skrev:

Jag ser o förstår fördelarna när man gör köp på nätet och när man köper resor.

Ingen här i tråden har lyckats presentera något bonussystem som skulle ge mig mer än ytterst små summor som blir ungefär +- noll när man räknar med årsavgiften.

Enda som skulle ge något på lång tid är att jag skulle kunna spara en månadsutgift i året om jag förstod Alfredos exempel rätt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Skall och skall. De har kanske inget val vid en oförutsedd händelse.
Ja, då utnyttjar jag krediten. Och säljer sedan av lite aktier. Den som inte har sparade pengar och inte kan betala går till socialen för hjälp. Drar du på dig skulder hjälper de dig inte med dem och du sitter i skiten livet ut.

N Niq skrev:
Enda som skulle ge något på lång tid är att jag skulle kunna spara en månadsutgift i året om jag förstod Alfredos exempel rätt.
Du värderar alltså inte konsumentkreditlagens utökade konsumentskydd till något? För mig är enbart denna faktor helt avgörande.

Sen vet jag tyvärr inte om detta fungerar på samma sätt i Finland.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ingen här i tråden har lyckats presentera något bonussystem som skulle ge mig mer än ytterst små summor som blir ungefär +- noll när man räknar med årsavgiften.
Årsavgiften är ofta noll, men då får du inte så mycket i bonus (t.ex. CarPay 0.3% bonus tror jag; säkert annorlunda i Finland). Den stora fördelen är att man är mer skyddad mot bedrägerier med kreditkort än debitkort; jag anser att den är stor nog att alltid handla på kreditkort så länge kortet inte har årsavgift.

Notera dock att du aldrig ska ta ut kontanter med kreditkort då det kostar skjortan. Det är enda anledningen till att jag har ett debitkort i reseplånboken (för att ta ut Euro i Tyskland där de inte tar kort ens på tågstationer)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tror fel. Klarar man inte av att spara till en buffert så kan kreditkort vara ett alternativ, priset för det är ju en hög ränta.

Själv använder jag endast kreditkort när jag vill ha en försäkring, tex för resor etc. Men betalar alltid allt på första fakturan eftersom jag har en buffert och vill inte betala någon ränta.
Jag förstår inte sambandet mellan förmåga att spara och användandet av kreditkort? Kan du förklara för mig?

Alfredo Alfredo skrev:
Du värderar alltså inte konsumentkreditlagens utökade konsumentskydd till något? För mig är enbart denna faktor helt avgörande.

Sen vet jag tyvärr inte om detta fungerar på samma sätt i Finland.
Jag måste nog gå tillbaka och läsa den ordentligt. Men det känns som att den inte påverkar speciellt mycket av det jag handlar till vardags.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.