5 241 läst · 220 svar
5k läst
220 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Nu såg jag att de har ändrat så jag "enbart" får 20 poäng extra när jag betalar med kortet, förr var det annorlunda. Så det kan hända att vi skulle tjänat någon krona där men det hade behövts två kort då så den där cashbacken hade fort ätits upp av avgifter. ICA-kortet (och ICA-banken) är dessutom viktigt för mig och min sambo då det är där vi har vår gemensamma ekonomi, så vi kan inte heller göra oss av med det.Alfredo skrev:
Sen "bonustips" gällande ICA är att jag sätter in 500 kr/månad på ett sparkonto på ICA och så får vi dubbel bonus.
Haha, ja, kanske liten del av antalet inköp men en väldigt stor del av de totala utgifterna ligger där...Alfredo skrev:
Se svar till Alfredo.K Kardan79 skrev:Vad är det för ICA-kort du har?
Vi är såklart "stammisar" och samlar bonus, men betalar våra inköp med Amex Blue och får då 1,25% cashback. Behöver inte ha pengar sitta fast på något ICA-kortkonto utan ränta i väntan på att de ska användas.
Ger ditt ICA-kort än bättre bonus/återbetalning än den vanliga stammispoängsbonusen + 1,25% på spenderade belopp?
Jag kan vittna om hur enkelt det är att dela kreditkort med en sambo.
Tar oss inte många minuter per år att hantera den saken.
Men även om jag skaffade ett AMEX Blue med en månadsavgift på 35 kr/månaden så hade det ändå bara varit småsummor jag hade fått i cashback utöver månadsavgiften.
Men, jag är absolut ingen motståndare mot kreditkort. Hade mitt liv sett annorlunda ut hade jag kanske tex haft AMEX med tillgång till lounge och hade jag haft stora utgifter i jobbet vid tex resor hade det också varit bra med ett kreditkort.
Förenklat på löjlig nivå verkar vara rätt nivå för mig i det här sammanhanget ( och många andra enligt frun😀)Alfredo skrev:Nej det måste du inte. Ett "förenklat" exempel på lite löjlig nivå.
1/1 skaffar du kortet och handlar med det för 700€ under januari. 31/1 får du en faktura för dessa inköp som du ska betala 28/2. 31/1 har du 700€ extra på ditt konto eftersom du inte använt dessa för att handla. Dessa 700 stoppar du in på en räntebärande placering.
Under februari handlar du återigen med dit kreditkort för 700€. 28/2 har du 700€ extra på ditt konto eftersom du inte använt dessa för att handla under februari. Dessa använder du för att betala fakturan avseende januari. Den 28/2 får du även en ny faktura avseende inköpen i februari, den ska du betala 31/3.
De 700€ du placerade den 31/1 behöver du aldrig nyttja för att betala kreditkortsfakturan så länge ditt beteende fortsätter som ovan.
Det är för att det är en bra lösning för oss och även ekonomiskt försumbart med en månads förskjutning av kostnaden. Vi är två som använder samma "privatkonto" och har som rutin att det som finns tillgängligt kan förbrukas utan avstämning med varandra. Kreditkort används, förutom internetköp, till större belopp och där vi sedan väljer var medel ska tas ifrån. Men det är en helt annan fråga hur man hanterar sin totala ekonomi med olika konton och placeringar.Alfredo skrev:
Har inga synpunkter på hur andra hanterar sina kort/betalningar utan noterar bara hur vi gör, dvs vi använder både kreditkort och betalkort.
Där nämner du en viktig del om ni är två som använder samma konton, etc, både ska känna att det fungerar. Min fru och jag är olika där hon hellre använder betalkortet och jag skulle kunna använda kreditkortet oftare, men då måste man hitta en bra lösning som passar båda.N Niq skrev:
Det är inte bara en ekonomifråga med några ev. sparade kronor i ränta utan också en beteendefråga i vad man känner sig trygg med och att man har kontroll över sina pengar.
Absolut! Och för mig vore det väldigt jobbigt att använda ett debetkort kopplat till mitt "primära transaktionskonto". Jag brukar ha 200-300 hundra transaktioner årligen på det kontot. Hade ett debetkort använts mot kontot hade totala antalet transaktioner kanske tredubblats. För mig skulle det innebära försvårad kontroll.A AndersS skrev:
Att få ett par fakturor per månad med kortköp, uppdelad på mina och fruns, ger mig ökad kontroll.
Men visst är det bra att det finns alternativ så att alla kan hitta en lösning som passar någorlunda åtminstone? 😀
Tror inte du missar något, årsräntan från några tusenlappar på ett sparkonto är löjligt låg. För mig så ligger lönen ofta kvar och mögar på ett konto utan räntaN Niq skrev:Ok men det blir ju inte en månadslön man har liggande. Jag har ju andra utgifter än det jag handlar i vardagen som ska betalas.
Känns som jag missar något här. Jag förstår fördelarna med extra försäkringar och extra trygghet när man handlar på nätet.
Men jag lyckas inte se att jag skulle spara tillräckligt för att motivera ett kort med extra förmåner
Jag har kreditkort för att jag får det på köpet med andra banktjänster. Kickback och försäkringar är trevliga, så använder kortet till det mesta.
En fördel till förresten om man reser mycket och planerar resorna själv.
När vi bokar en längre resa kan man ibland boka upp 3 veckor i stöten. Då går vi genom resan ett par gånger, bokar upp hotell, hyrbil, flyg osv och det blir några ändringar längs vägens gång. Först bokar vi upp en resväg med hotell mm. så vi har resan "klar". Ser till att få ledigt mm.
Sen börjar finslipningen där man letar alternativa hotell, ändrar resplanen fram och tillbaka. Då kan man lätt ha 50-100 000 i bokningar gjorda. Då slipper vi ligga ute med dessa pengar själva tills resan är spikad.
Man bokar ju hotell 2 innan man bokar av hotell 1 för säkerhets skull. Likadant med flyg osv. Med 2-3 ombokningar och ibland uppåt en vecka för återbetalningar att komma tillbaka så kan ett kreditkort med 150 000 i kredit göra att vi slipper ha motsvarande summa löst på kontot. (När slutpriset på resan kanske är 40 000)
Det har ju även hänt att man haft hotell bokat för 25000 som sjunker i pris. Då bokar man det nya för 23000 innan man avbokar det första för 25000...
När vi bokar en längre resa kan man ibland boka upp 3 veckor i stöten. Då går vi genom resan ett par gånger, bokar upp hotell, hyrbil, flyg osv och det blir några ändringar längs vägens gång. Först bokar vi upp en resväg med hotell mm. så vi har resan "klar". Ser till att få ledigt mm.
Sen börjar finslipningen där man letar alternativa hotell, ändrar resplanen fram och tillbaka. Då kan man lätt ha 50-100 000 i bokningar gjorda. Då slipper vi ligga ute med dessa pengar själva tills resan är spikad.
Man bokar ju hotell 2 innan man bokar av hotell 1 för säkerhets skull. Likadant med flyg osv. Med 2-3 ombokningar och ibland uppåt en vecka för återbetalningar att komma tillbaka så kan ett kreditkort med 150 000 i kredit göra att vi slipper ha motsvarande summa löst på kontot. (När slutpriset på resan kanske är 40 000)
Det har ju även hänt att man haft hotell bokat för 25000 som sjunker i pris. Då bokar man det nya för 23000 innan man avbokar det första för 25000...
För många år sedan skaffade vi TUI Card, vi handlar nästan allt på det. I gengäld får vi i princip en gratis resa vartannat år på bonusen vi får vid inköpen.
Men sen vi skaffade hund blir det betydligt färre resor, så nu skulle ett bra kort med cashback vara bra. Bank Norweigan verkar vara populärt. Men där kan man få max 500 kr tillbaka varje år i ren cashback. Känns snålt.
Annars är väl de kort där man får cashback i form av rabatter i utvalda butiker populära. Men om det inte är butiker som är intressanta är de ju värdelösa.
Men sen vi skaffade hund blir det betydligt färre resor, så nu skulle ett bra kort med cashback vara bra. Bank Norweigan verkar vara populärt. Men där kan man få max 500 kr tillbaka varje år i ren cashback. Känns snålt.
Annars är väl de kort där man får cashback i form av rabatter i utvalda butiker populära. Men om det inte är butiker som är intressanta är de ju värdelösa.
Jag har kombinerat debit/kredit kort (visa) via finska andelsbanken (OP).
Debitfunktionen används för alla transaktioner i det verkliga livet. För onlinehandel föredrar jag paypal så behöver jag inte direkt exponera kreditkortet för flera aktörer. På sistone vid onlinehandel i Finland har jag börjat använda mobilepay, vilket jag kopplat till debitkortet. Det är finska swish.
Debitfunktionen används för alla transaktioner i det verkliga livet. För onlinehandel föredrar jag paypal så behöver jag inte direkt exponera kreditkortet för flera aktörer. På sistone vid onlinehandel i Finland har jag börjat använda mobilepay, vilket jag kopplat till debitkortet. Det är finska swish.
Precis en beteendefråga troligtvis mera betydande än ekonomidelen. Jag kollar nästan aldrig privat/lönekontot mera än att överföra pengar till och från andra konton/placeringar, blir bara en skakning på bankapp/mobil för att se saldo.Alfredo skrev:
Däremot min fru håller koll då hon har betydligt flera transaktioner, överföringar och använder swish mera frekvent, både in och ut från kontot.
Så det att enbart fokusera på betalkort (om någon undrar så kallades de korten så före debit dök, då kunde man ha betalkort även med "kredit" om pengarna tog slut på kontot, dvs kontokredit) eller kreditkort mot varandra säger väldigt lite för många, för mig är det av minimal betydelse själva kortfrågan.
Redigerat:
Jag tillhör skeptikerna som inte riktigt köper nyttan med kreditkort.
Men om det nu är så bra, guld o gröna skogar.... Man får massa "tillbaks" och andra förmåner, utan att det kostar något.... Vad är det då de företag som tillhandahåller dessa kort o tjänster tjänar pengar på?
De långsiktiga psykologiska effekterna av att normalisera "köp nu, betala sen" mentaliteten för sig själv är nog inte fullt greppbara för de allra flesta.
Men om det nu är så bra, guld o gröna skogar.... Man får massa "tillbaks" och andra förmåner, utan att det kostar något.... Vad är det då de företag som tillhandahåller dessa kort o tjänster tjänar pengar på?
De långsiktiga psykologiska effekterna av att normalisera "köp nu, betala sen" mentaliteten för sig själv är nog inte fullt greppbara för de allra flesta.