19 256 läst · 96 svar
19k läst
96 svar
Säkerhet med vinkelslip
Pappers etikett? Har nog inte sett en sådan någonsin på en skiva. Bara tryckt direkt på och jag sätter alltid en kapskiva så man kan läsa texten uppifrån på samma sett som en slipskiva. Att man skulle ha dem åt olika håll känns för mig konstigt men kanske gjort fel hela mitt liv.N Niq skrev:Om man har maximal otur och lyckas spränga en skiva så att lite större bitar kommer flygande med fart rakt mot en så kan dom trasa sönder en hel del. Men för att lyckas med det så ska man oftast slarvat med skydden.
Har varit med om skivor som exploderat utan att fara iväg speciellt långt. Har också sett en skiva explodera och fara ett antal meter för att sedan sätta sig i en betongpelare.
Har fått lära mig att man ska vända sidan med ettiketten bort från maskinen för att det ska hålla ihop och minska spridningen på skivan om den exploderar. Men jag har ingen aning om det stämmer eller bara var ett rykte. Har sett att det ofta inte stämmer med vilken sida billiga skivor har sin ettikett vilken ofta bara består av lite pålimmat papper. Alla kvalitetskivor jag sett har en helt annan typ av ettikett.
Nu vet jag inte hur du gör eller vilken ställning du vanligen arbetar i men att sätta fyr på sig 1 gång i timmen skulle jag vilja påstå är ett resultat av felaktig användning eller felaktig position under arbetet.H heimlaga skrev:Jag har konstaterat att det skall vara bomullsoverall och läderförkläde. Syntetoveraller tar eld en gång i timmen minst och även bomull som inte brinner med låga utan bara glöder litet får man hål på utan läderförkläde.
När det är snöfri årstid brukar jag ha en gammal pytsspruta med vatten nära tillhands då jag kapar och slipar och svetsar utomhus. Den har visat sig vara praktisk att släcka smärre eldsvådor med både i kläderna och på marken.
Hade jag som yrkesutövare eldat mina kläder 1 gång i timmen hade jag nog fasiken fått sparken.
Visst att en syntethandske kan smälta ibland och skapa lite rodnad o visst har det hänt att man fattat eld men då har det varit en medveten kalkylerad risk då arbetet inte gick att utföra på annat vis.
Men det kan kanske hänt max 5 gånger på 16år.
Men hur som haver, att hantera en vinkelslip hädan efter kallat rondell är inte så jäkla svårt.
Skivsprängingar händer men det är så sällan att man inte behöver springa och oroa sig över det. O det då väl händer så hugger det till o så är det klart med det.
Den vanligaste skadan med rondell är enligt mig att man kapar sig i ett finger vilket är lätt hänt om man gradar rör eller kapar småsaker. Men det är lätt att undvika, ge fan att hålla i småsakerna med händerna när ni kapar. Hämta en tång.
o så antingen skyddsglasögon eller som jag föredrar. Ett safety squint.
Sen är det bara o köra
Jag var uppenbarligen lite trött när jag skrev mitt inlägg igår. Det skulle stå etiketten mot maskinen så det minskar spridningen mot användaren. Men som jag också skrev så har jag ingen aning om det faktiskt stämmer.snuttjulle skrev:
Pålimmade pappersettiketter har jag bara sett på lågprisskivor men det finns sådana skivor.
Jag använder visir när jag kör vinkelslip, händer lätt annars att spånen hoppar in ovanför skyddsglasögonen
Rotationsplan menade jag, inte -riktning. Så att när/om det flyger träffar det iaf inte ögonen.nanowire skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
Exploderande skivor beror till 99.99% på att man knäckt skivan på nåt sätt. Lagt ner maskinen ovarsamt eller nåt våldsamt hugg och slår bitar ur den. Har aldrig varit med om nyskivor som förintar sig själva och då har jag nog säkert använt tusentals skivor.......
Det man ska tänka på som nybörjare är att hålla maskinen stadigt och låta skivan arbeta i materialet själv. Man ska inte mata på och försöka få det att gå fortare än vad det gör. För då hugger det till slut om man är ovan.
Det man ska tänka på som nybörjare är att hålla maskinen stadigt och låta skivan arbeta i materialet själv. Man ska inte mata på och försöka få det att gå fortare än vad det gör. För då hugger det till slut om man är ovan.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Dom kan fara långt om det vill sig...
Grannen kapade 125 mm klinga på sin uppfart som splittrades. Han klarade sig helt oskadd och letade länge efter den tredjedel av klingan som han inte hittade.
En timme senare kommer granntanten (80+) och undrar om den här konstiga saken är hans, i handen håller hon den saknade biten.
Hon förklara att hon hittade den på övervåningen där den hade kommit in genom fönstret. Så den hade åkt iväg 10-15 meter och genom fönstret, så lite kraft kan det bli...
Grannen kapade 125 mm klinga på sin uppfart som splittrades. Han klarade sig helt oskadd och letade länge efter den tredjedel av klingan som han inte hittade.
En timme senare kommer granntanten (80+) och undrar om den här konstiga saken är hans, i handen håller hon den saknade biten.
Hon förklara att hon hittade den på övervåningen där den hade kommit in genom fönstret. Så den hade åkt iväg 10-15 meter och genom fönstret, så lite kraft kan det bli...
Låter nästan som historien om hyvelstålet som släppte å flög ut genom plåttaket å landade i en å ca 100m bort...A Autodidak1 skrev:Dom kan fara långt om det vill sig...
Ja det är rejäla hastigheter, en vinkelslip kör väl på ca 10000rpm?
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vad kan en sänksåg ge mig vs cirkelsåg?
Sågklinga för laminat
Verktyg, Maskiner & Fordon