tommib
Det är sant. Som jag sa finns det dock inte så många varianter och det behöver inte heller matcha ett typfall exakt. Det går att extrapolera mellan.

I ditt exempel så kan det absolut vara så att en erfaren installatör är snabbare på att lösa problemet (skam vore väl annars) men en påläst hempulare kan ofta konstatera att det måste finnas en dold dosa och sen är det bara att leta. Det är som sagt inte heller säkerhetskritiskt, vilket är den enda rimliga anledningen till regleringen.
 
S Soltorp40 skrev:
Det brukar sägas om högre utbildningar inom teknik att deras främsta utbildning är förmågan att läsa in teknik! Det är bara en mycket liten andel av våra civilingenjörer som ens i första jobbet sysslar med exakt det som de riktade in sin utbildning mot med examensarbete och allt.
Japp! Man brukar säga att "bäst före" datumet på en civ.ing. utbildning är mindre än fem år.

Det är som sagt förmågan att lära sig själv, samt (handen på hjärtat) att man passerat det filter som utbildningen utgör som gör anställningsbarheten. Man är utbildningsbar och lär sig själv.
 
tommib tommib skrev:
men en påläst hempulare kan ofta konstatera att det måste finnas en dold dosa och sen är det bara att leta
Och då spelar det nog ofta inte så stor roll om tiden det tar, är 1 timme eller någon vecka.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och då spelar det nog ofta inte så stor roll om tiden det tar är 1 timme eller någon vecka.
Precis. Vi behöver ju inte tjäna pengar på verksamheten, i betydelsen vara debiteringsbara tillräckligt stor del av tiden. Så ledtider, ställtider, eller uppehåll mitt i arbetet är inte alls samma problem.

I mitt fall så är det ju som med mycket annat, mera en hobby än något annat.
 
S Soltorp40 skrev:
Det brukar sägas om högre utbildningar inom teknik att deras främsta utbildning är förmågan att läsa in teknik! Det är bara en mycket liten andel av våra civilingenjörer som ens i första jobbet sysslar med exakt det som de riktade in sin utbildning mot med examensarbete och allt.
Jo där håller jag med. Men styrkan i utbildningen är att man läser mycket som är applicerbart i många yrken efter utbildningen. Som klassisk mekanik, teknisk fysik och fördjupade mattematikkunskaper.
Styrkan i att veta vilket av verktygen man ska använda.
Och i vilken av Karl Björks häften man ska slå i :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp! Man brukar säga att "bäst före" datumet på en civ.ing. utbildning är mindre än fem år.

Det är som sagt förmågan att lära sig själv, samt (handen på hjärtat) att man passerat det filter som utbildningen utgör som gör anställningsbarheten. Man är utbildningsbar och lär sig själv.
Fast tyvärr är det ett väldigt glest filter. Åtminstone i min bransch där vi har allt ifrån gamla professorer till folk med bara grundskola. Jag anställer ju mycket hellre en formellt underkvalificerad person med bra driv och vilja att lära sig, än en lat verklighetsfrånvänd person med höga akademiska betyg.

Har man drivet och viljan _och_ utbildningen så är det givetvis allra bäst. Men dem verkar ovanligast av någon anledning.

Men insikten efter 25 år i en miljö starkt uppblandat av djup teori och erfarenhetsbaserat praktiskt handarbete så finns det alla typer. Praktiker med enorm förmåga att ta till sig teori, teoretiker med jättestort praktisk kunnande och handlag. Och tyvärr de två tvärtomvarianterna...

/Andreas
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag har alltid funderat på varför jag som är elektroingenjör får konstruera ett helt kärnkraftverk, men inte sätta upp ett extra vägguttag i städskrubben i nämnda anläggning...
Det måste bero på att jag inte har tre års praktik som garanterar det praktiska handlaget som krävs för att skala ledarna exakt 11 mm och sätta uttaget i våg?
Jag har också funderat på detta. Flera i både min och mannens släkt är ingenjörer eller pluggar till ingengör och både räknar på stora anläggningar och kopplar all el och elektronik i dem. En av dem har hela sitt yrkesliv jobbat som ingenjör tills han gick i pension för några år sedan. En snabb summering av det han har gjort är att både dimensionera och konstruera sågverk (storskalig skogsindustri), hamnkranar, hamntraverser, industrirobotar och liknande saker inom storindustrierna i stora delar av världen. Han har även haft kurser i ellära, elektronik, hur de olika elsystemen han ritat/byggt fungerar och felsöks mm. De andra ingenjörerna i våra familjer har antingen redan gjort en hel del av det som denne pensionär jobbade med och de andra är på väg in på samma bana, men trots det får ingen av dem sätta upp ett nytt eluttag hemma eller räkna och koppla sin egen central. Men de får göra samma typ av jobb på en travers som är så stor att man känner sig som en myra när man står vid dess fundament. Vari ligger logiken i detta?
Jag kan tycka att går man en lång utbildning och har den kunskapen (både praktiskt och teoretiskt) så borde det ingå ett prov för att få en elbehörighet eller att man åtminstone kan välja att göra ett prov om man vill.

Om det är något jag undrar om min elanläggning eller bara är nyfiken på hur något fungerar så frågar jag denne pensionär. Han kanske inte vet vad den kabeln som bör användas för utanpåliggande dragning i bostad heter, men han kan förklara precis hur allt i hela anläggningen fungerar, hur saker ska kopplas, hur man absolut inte får koppla, hur man kan men kanske inte bör koppla något, hur man räknar ut vilken dimension på säkringar eller kablar som behövs mm mm. Trots att han kan detta, bättre än de flesta elektriker jag känner (har även några duktiga elektriker i släkten och tror att de flesta ingengörerna i släkten har gått om eller är på väg om elektrikerna i kunskap), och har utbildning inom området så får han inte hjälpa mig att sätta upp ett nytt eluttag eller ens dra tomrör för FK/FQ.

Enda förklaringen till denna galenskap jag kan se är att regelverket är på tok för fyrkantigt och uppåt väggarna på vissa punkter, men att man av någon anledning inte vill eller orkar driva frågan om att ändra dessa lagar. För det är helt omöjligt att det ses som en säkerhetsrisk att dessa personer får dra hushållsel när de får konstruera all el till en enorm travers.
 
  • Gilla
Martin_A och 10 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag har också funderat på detta. Flera i både min och mannens släkt är ingenjörer eller pluggar till ingengör och både räknar på stora anläggningar och kopplar all el och elektronik i dem. En av dem har hela sitt yrkesliv jobbat som ingenjör tills han gick i pension för några år sedan. En snabb summering av det han har gjort är att både dimensionera och konstruera sågverk (storskalig skogsindustri), hamnkranar, hamntraverser, industrirobotar och liknande saker inom storindustrierna i stora delar av världen. Han har även haft kurser i ellära, elektronik, hur de olika elsystemen han ritat/byggt fungerar och felsöks mm. De andra ingenjörerna i våra familjer har antingen redan gjort en hel del av det som denne pensionär jobbade med och de andra är på väg in på samma bana, men trots det får ingen av dem sätta upp ett nytt eluttag hemma eller räkna och koppla sin egen central. Men de får göra samma typ av jobb på en travers som är så stor att man känner sig som en myra när man står vid dess fundament. Vari ligger logiken i detta?
Jag kan tycka att går man en lång utbildning och har den kunskapen (både praktiskt och teoretiskt) så borde det ingå ett prov för att få en elbehörighet eller att man åtminstone kan välja att göra ett prov om man vill.

Om det är något jag undrar om min elanläggning eller bara är nyfiken på hur något fungerar så frågar jag denne pensionär. Han kanske inte vet vad den kabeln som bör användas för utanpåliggande dragning i bostad heter, men han kan förklara precis hur allt i hela anläggningen fungerar, hur saker ska kopplas, hur man absolut inte får koppla, hur man kan men kanske inte bör koppla något, hur man räknar ut vilken dimension på säkringar eller kablar som behövs mm mm. Trots att han kan detta, bättre än de flesta elektriker jag känner (har även några duktiga elektriker i släkten och tror att de flesta ingengörerna i släkten har gått om eller är på väg om elektrikerna i kunskap), och har utbildning inom området så får han inte hjälpa mig att sätta upp ett nytt eluttag eller ens dra tomrör för FK/FQ.

Enda förklaringen till denna galenskap jag kan se är att regelverket är på tok för fyrkantigt och uppåt väggarna på vissa punkter, men att man av någon anledning inte vill eller orkar driva frågan om att ändra dessa lagar. För det är helt omöjligt att det ses som en säkerhetsrisk att dessa personer får dra hushållsel när de får konstruera all el till en enorm travers.
Det finns många som har tillräckliga praktiska och teoretiska kunskaper som överstiger rätt många elektrikers.
För dem är det väl bara att köra vidare med hempul. Risken för upptäckt är obefintlig. Risken för tredje man är också obefintlig. Det är väl som att gå mot röd gubbe.
Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt lagstiftningen. Jag vet inte hur man ska tillåta hempul.
Systemet är ju heltokigt. Hittade det här om Wago.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/juni/oenighet-kring-varfor-wagoklammor-brinner/
Jag nämnde det i en annan tråd, men jag tänkte fylla på lite här, vad jag tror.

Alla fel som nämns i artikeln är gjort av elektriker.
Hur kan systemet tillåta att personer med så lite utbildning kopplar el.

Personligen tror jag att det är ett större problem med andra yrkesgrupper som kopplar el. De har inte utbildning och är ofta inte särskilt intresserade av hur el verkligen fungerar
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag har också funderat på detta. Flera i både min och mannens släkt är ingenjörer eller pluggar till ingengör och både räknar på stora anläggningar och kopplar all el och elektronik i dem. En av dem har hela sitt yrkesliv jobbat som ingenjör tills han gick i pension för några år sedan. En snabb summering av det han har gjort är att både dimensionera och konstruera sågverk (storskalig skogsindustri), hamnkranar, hamntraverser, industrirobotar och liknande saker inom storindustrierna i stora delar av världen. Han har även haft kurser i ellära, elektronik, hur de olika elsystemen han ritat/byggt fungerar och felsöks mm. De andra ingenjörerna i våra familjer har antingen redan gjort en hel del av det som denne pensionär jobbade med och de andra är på väg in på samma bana, men trots det får ingen av dem sätta upp ett nytt eluttag hemma eller räkna och koppla sin egen central. Men de får göra samma typ av jobb på en travers som är så stor att man känner sig som en myra när man står vid dess fundament. Vari ligger logiken i detta?
Jag kan tycka att går man en lång utbildning och har den kunskapen (både praktiskt och teoretiskt) så borde det ingå ett prov för att få en elbehörighet eller att man åtminstone kan välja att göra ett prov om man vill.

Om det är något jag undrar om min elanläggning eller bara är nyfiken på hur något fungerar så frågar jag denne pensionär. Han kanske inte vet vad den kabeln som bör användas för utanpåliggande dragning i bostad heter, men han kan förklara precis hur allt i hela anläggningen fungerar, hur saker ska kopplas, hur man absolut inte får koppla, hur man kan men kanske inte bör koppla något, hur man räknar ut vilken dimension på säkringar eller kablar som behövs mm mm. Trots att han kan detta, bättre än de flesta elektriker jag känner (har även några duktiga elektriker i släkten och tror att de flesta ingengörerna i släkten har gått om eller är på väg om elektrikerna i kunskap), och har utbildning inom området så får han inte hjälpa mig att sätta upp ett nytt eluttag eller ens dra tomrör för FK/FQ.

Enda förklaringen till denna galenskap jag kan se är att regelverket är på tok för fyrkantigt och uppåt väggarna på vissa punkter, men att man av någon anledning inte vill eller orkar driva frågan om att ändra dessa lagar. För det är helt omöjligt att det ses som en säkerhetsrisk att dessa personer får dra hushållsel när de får konstruera all el till en enorm travers.
1)detta är en väldigt konservativ bransch
2)regelverket är gjort för att personer utan kunskap om ellära skall kunna installera anläggningar som inte är osäkra, dvs följ följande regel och hitta inte på något efter eget huvud


Konceptet funkar rätt bra, det är inte mycket olyckor och dödsfall. Att det sen inte är optimalt i alla lägen och den med kunskap om ellära ibland undrar ”men vafaen” är en annan sak
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
TotalControl, det finns ett sätt som fungerar betydligt bättre och skapar mindre konflikter än civil olydnad. Det är faktagrundad information och opinionsbildning
Det här är inte en realistisk metod i det här fallet. Elektrikerfacket är en alldeles för stor organisation med stora muskler som arbetar benhårt för att utvecklingen ska gå åt det andra hållet och (det är i alla fall min övertygelse) toppskikten på fack- och myndighetssidan är dessutom inavlade med människor som bytt anställning mellan åren så man är inte från statens sida direkt opartisk.

Det i kombination med att den reella nyttan med en förändring för den enskilde svensken i praktiken är ganska liten jämfört med alla andra problem man har i vardagen gör att befolkningen som helhet inte kan skapa tillräckligt med momentum för att kunna påverka frågan.

Den enda parten som skulle kunna påverka detta är möjligtvis Villaägarnas riksförbund men jag kan inte se att detta ligger speciellt högt upp på deras agenda.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Jag anställer ju mycket hellre en formellt underkvalificerad person med bra driv och vilja att lära sig, än en lat verklighetsfrånvänd person med höga akademiska betyg.
Jo, men det har antagligen andra orsaker än att rent krasst se till potentiell förmåga. De flesta arbeten kräver inte den högre utbildningen. Det ser man bla på inkomstkurvan sfa betyg från högre utbildning. De med de allra högsta betygen tjänar mindre, dvs det korrelerar ganska bra med studieresultat upp till en topp, därefter klingar det av. Varför? Jo de med allra bäst resultat stannar kvar i akademin, och där kan lönerna inte mäta sig.

Och varför stannar de kvar? De får helt enkelt inte den utmatningen de söker i näringslivet. (Men själv gick jag tillbaka för att jag upptäckte att det här med att jobba inte riktigt var min grej. ;))

E eal skrev:
Har man drivet och viljan _och_ utbildningen så är det givetvis allra bäst. Men dem verkar ovanligast av någon anledning.
Det är väl inte så konstigt. Så är det ju med det mesta. Det går ganska många korplagsspelare på varje Zlatan.

Sedan så förstör högre utbildning, rätt utförd, en hel del motivation. Man inser att man inte var sååå intresserad ändå trots allt.

Sedan så är dessutom inte civ.ing. utbildningen vad den en gång var. Vi har kraftigt ökat antalet platser, utan att för den sakens skull få bättre studenter. På min tid så lottade man inte på tekniskt fysik på 5.0. När jag berättar det idag så skrattar programansvariga. Där är vi inte idag.

E eal skrev:
Men insikten efter 25 år i en miljö starkt uppblandat av djup teori och erfarenhetsbaserat praktiskt handarbete så finns det alla typer. Praktiker med enorm förmåga att ta till sig teori, teoretiker med jättestort praktisk kunnande och handlag. Och tyvärr de två tvärtomvarianterna...
Jo, det är klart att det gör. Det finns alla sorters folk överallt. Men om man tror att det går lika bra att få en bro dimensionerad av vem som helst, än en civilingenjör bygg, så gör man ett större fel. Pss som läkare i allmänhet är bättre på det här med sjukdomar och deras behandling än vi (ack så intresserade och pålästa) amatörer. Man skall vara försiktig så man inte dömer medelvärdet efter extremerna.

Så det är klart att det skiljer på grupperna. Sedan så får man inte heller döma gruppen efter de nyexade; läkare som inte är torra bakom öronen de ter sig ganska tafatta de med. Men ge dem en stund att bli varma i kläderna så brukar utbildningen kicka in, och så kommer de igång, ifatt och förbi.
 
Elbranchen är totalkorrupt och hempuleriet ett svar på galenskapen i elbranchen !
Utvecklingen avstannade på 50 talet
Nu borde hela systemtänket kring hur elanläggningar ska se ut göras om!

Ett hem av idag behöver lösningar på VVS Värme Ventilation Kök Hobby IT Kommunikation allt med electronic och laddande och solel vindel generator


Vi behöver mer kvalificerade elanläggningar och elektriker
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför reglerna kring vilka arbeten som är behörighetskrävande är så konstiga försökte jag spåna lite om i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-naer-hur-och-var.332235/page-3#post-3165358

I korthet så är de helt enkelt föråldrade, och man har inte moderniserat dem troligen främst pga kostnaden för en större omställning med t.ex personliga behörigheter och andra utbildnings- och praktikkrav.

Det jag mest ser som magstarkt är den officiella synen på den "säkerhetshöjande modernisering" som skedde 2017, som främst gav fördelar till branschen...
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför reglerna kring vilka arbeten som är behörighetskrävande är så konstiga försökte jag spåna lite om i denna tråd:
[länk]

I korthet så är de helt enkelt föråldrade, och man har inte moderniserat dem troligen främst pga kostnaden för en större omställning med t.ex personliga behörigheter och andra utbildnings- och praktikkrav.

Det jag mest ser som magstarkt är den officiella synen på den "säkerhetshöjande modernisering" som skedde 2017, som främst gav fördelar till branschen...
Efter CE jobb och LVD jobb så kan jag säga att elanläggningar har stenåldersstandard när det gäller hem o privatpersoner!
Industrin ligger 100 år före!
Sveriges regering måste sätta sig med expertis och systemutvecklare och utveckla en helt modern elstandard!!
 
B byggarätt skrev:
Efter CE jobb och LVD jobb så kan jag säga att elanläggningar har stenåldersstandard när det gäller hem o privatpersoner!
Industrin ligger 100 år före!
Sveriges regering måste sätta sig med expertis och systemutvecklare och utveckla en helt modern elstandard!!
Kan du inte då i stället för att veva i olika trådar ge några konkreta beskrivningar på vad du menar? Jag åtminstone skulle se det som intressant. Har inga problem att förstå eller ta till mig vad du nu än har för ideer i frågan. Du kan beskriva högtravande eller på ren bonnivå det gör inget vilket jag anpassar mig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.